Dialog międzyreligijny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KU-W-DM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dialog międzyreligijny |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W03 KU2_W13 KU2_U13 KU2_U13 KU2_K01 KU2_K07 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zarówno przekazanie podstawowych wiadomości o dialogu międzyreligijnym oraz przygotowanie do podjęcia i kontynuowania dzieła dialogu . Wykład ma ukształtować w słuchaczu postawę dowartościowania własnej religii oraz otwartości wobec wyznawców innych religii. |
Pełny opis: |
1. Podstawowe pojęcia i literatura 2. Potrzeba dialogu – racje antropologiczne, socjologiczne i teologiczne 4. Biblijne podstawy dialogu 5. Cechy i formy dialogu 6. Podstawy judaizmu 7. Dialog chrześcijaństwa z judaizmem 8. Podstawy islamu 9. Dialog chrześcijaństwa z islamem 10. Tradycyjne religie plemienne 11. Dialog chrześcijaństwa z religiami tradycyjnymi Podczas wykładów przewidziane są spotkania z przywódcami i reprezentantami wybranych religii. Część materiału studenci realizują we własnym zakresie. |
Literatura: |
Budzik S., Kijas Z., Uniwersalizm chrześcijaństwa a pluralizm religii, Tarnów 2000. Dialog i przepowiadanie. Dokument Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego oraz Kongregacji Ewangelizacji Ludów, NURT SVD (1993) nr 3, s. 75-106. Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim. Wnioski z doświadczeń Kościoła w XX wieku, Kraków 2003. Sakowicz E. (red.), Jan Paweł II - encyklopedia dialogu i ekumenizmu, Radom 2006. Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002. Urban J., Dialog międzyreligijny w posoborowych dokumentach Kościoła, Opole 1999. Zimoń H. (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU2_W03 – zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych w dniesieniu do dyscyplin kulturoznawstwa oraz studiowanych specjalności KU2_W13 – posiada uporządkowaną wiedze na temat podstaw religii KU2_U13 – potrafi w oryginalnej perspektywie dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury ludzkiej polskiej i obcej, stosując metody typowe oraz innowacyjnie wytworzone w toku samodzielnych działań badawczych, w celu określenia znaczenia tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym KU2_U13 – posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów własnych oraz innych autorów KU2_K01 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU2_K07 – ma świadomość własnej i wspólnej odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Europy jako znaków tożsamości człowieka we współczesnym, zglobalizowanym świecie udział w zajęciach – 30 przygotowanie do zajęć – 15 konsultacje – 5 czas na napisanie referatu – 10 przygotowanie do egzaminu – 20 łącznie 110: 30 godzin ≈ 4 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. Prezentacja multimedialna (pokaz) 3. Dyskusja Egzamin ustny, esej Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.