Aksjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-Aksjolog |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aksjologia |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W01 KU1_W03 KU1_W08 KU1_U01 KU1_U04 KU1_U11 KU1_K03 |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą aksjologicznego aspektu funkcjonowania w kulturze współczesnej; podejmują problematykę wartości w dziełach sztuki. |
Pełny opis: |
Podejmowana tematyka: 1) Aksjologia jako dyscyplina naukowa, teorie wartości. 2) Co to jest piękno? - pojęcie i teorie piękna. 3) Perswazyjność piękna (piękno a reklama). 4) Kicz i kamp, czyli udawanie piękna. 5) Arcydzielność. Czy współcześnie jest jeszcze miejsce na arcydzieło? 6) Artyzm i filozofia - wokół rozważań Józefa Tischnera (Myślenie w żywiole piękna). 7) Po co nam teorie Romana Ingardena, czyli wokół fenomenu dzieła sztuki. 8) Co to jest przeżycie estetyczne? 9) Budowa dzieła literackiego wg Romana Ingardena. 10) Malarstwo abstrakcyjne i jego odbiór - dlaczego widząc nie widzimy? 11) Co to jest interpretacja? Gdzie szukać sensu dzieła sztuki? 12) "Świat wyodrębniony" poezji, czyli dlaczego tylko niektórzy lubią poezję? |
Literatura: |
1) H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975. 2) R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie: A. Tyszczyk, Kraków 2005. 3) W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002. 4) W. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978. 5) W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006. 6) J.Tischner, Myślenie w żywiole piękna [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, str. 7-23. 7) Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003. 8) Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007. 9) S. Szuman, O kunszcie i istocie poezji lirycznej, Łódź 1948. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W01 - Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych. KU1_W03 - Student zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa. KU1_W08 - Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych. KU1_U01 - Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych. KU1_U04 - Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. KU1_U11 - Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. KU1_K03 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: obserwacja i ocena aktywności studenta, ocena udziału w dyskusjach, referat, pisemne zaliczenie; Kryteria oceniania: K_W03 na ocenę 5 student zna i stosuje terminologię z dziedziny aksjologii zaprezentowaną na zajęciach; zna terminy i pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej; na ocenę 4 student zna większość terminów z dziedziny aksjologii zaprezentowanych na zajęciach, także podstawowe pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej; na ocenę 3 student zna niektóre terminy z dziedziny aksjologii filozofii, historii, historii sztuki i komunikacji międzykulturowej; na ocenę 2 student nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych zaprezentowanej na zajęciach. K_U14 na 5 - student bardzo dobrze konstruuje merytoryczne argumenty i wykorzystuje sprawnie poglądy innych autorów w sporach i dyskusjach problemowych. Potrafi bardzo dobrze formułować trafne wnioski. na ocenę 4 - student w większości wypowiedzi wykazuje się umiejętnością merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poprawnym formułowaniem wniosków; na ocenę 3 - student nie zawsze potrafi merytorycznie argumentować, rzadko wykorzystuje poglądy innych autorów, czasami ma kłopoty z formułowaniem trafnych wniosków; na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, nie potrafi przywołać poglądów innych autorów, nie radzi sobie z formułowaniem wniosków. K_K07 na ocenę 5 - student bardzo dobrze uzasadnia znaczenie praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności uzyskanych w czasie zajęć z odniesieniem do swojego życia zawodowego; dostrzega ważność etycznych zachowań. na ocenę 4 - student nie zawsze umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego; na ocenę 3 - student rzadko i nie w pełni umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego; na ocenę 2 - student nie umie określić warunków oraz znaczenia praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, z uwzględnieniem wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego; Na ocenę końcową składają się : aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach obecność (dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia), pozytywny wynik pisemnego zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.