Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aksjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-1-Aksjolog
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aksjologia
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W01

KU1_W03

KU1_W08


KU1_U01

KU1_U04

KU1_U11


KU1_K03

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą aksjologicznego aspektu funkcjonowania w kulturze współczesnej; podejmują problematykę wartości w dziełach sztuki.

Pełny opis:

Podejmowana tematyka:

1) Aksjologia jako dyscyplina naukowa, teorie wartości.

2) Co to jest piękno? - pojęcie i teorie piękna.

3) Perswazyjność piękna (piękno a reklama).

4) Kicz i kamp, czyli udawanie piękna.

5) Arcydzielność. Czy współcześnie jest jeszcze miejsce na arcydzieło?

6) Artyzm i filozofia - wokół rozważań Józefa Tischnera (Myślenie w żywiole piękna).

7) Po co nam teorie Romana Ingardena, czyli wokół fenomenu dzieła sztuki.

8) Co to jest przeżycie estetyczne?

9) Budowa dzieła literackiego wg Romana Ingardena.

10) Malarstwo abstrakcyjne i jego odbiór - dlaczego widząc nie widzimy?

11) Co to jest interpretacja? Gdzie szukać sensu dzieła sztuki?

12) "Świat wyodrębniony" poezji, czyli dlaczego tylko niektórzy lubią poezję?

Literatura:

1) H. Buczyńska-Garewicz, Uczucia i rozum w świecie wartości, Wrocław 1975.

2) R. Ingarden, Wybór pism estetycznych, wstęp, wybór i opracowanie: A. Tyszczyk, Kraków 2005.

3) W. Stróżewski, Wokół piękna, Kraków 2002.

4) W. Tatarkiewicz, Parerga, Warszawa 1978.

5) W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 2006.

6) J.Tischner, Myślenie w żywiole piękna [w:] O wartościowaniu w badaniach literackich, red. S. Sawicki, W. Panas, Lublin 1986, str. 7-23.

7) Wartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, pod red. A. Tyszczyka, E. Fiały, R. Zajączkowskiego, Lublin 2003.

8) Wizje i rewizje. Wielka księga estetyki, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2007.

9) S. Szuman, O kunszcie i istocie poezji lirycznej, Łódź 1948.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KU1_W01 - Student ma uporządkowaną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk o specyfice przedmiotu badań kulturoznawczych.

KU1_W03 - Student zna podstawową terminologię i metodologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do kulturoznawstwa.

KU1_W08 - Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych.

KU1_U01 - Student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.

KU1_U04 - Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.

KU1_U11 - Student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

KU1_K03 - Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

obserwacja i ocena aktywności studenta, ocena udziału w dyskusjach, referat, pisemne zaliczenie;

Kryteria oceniania:

K_W03

na ocenę 5 student zna i stosuje terminologię z dziedziny aksjologii zaprezentowaną na zajęciach; zna terminy i pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej;

na ocenę 4 student zna większość terminów z dziedziny aksjologii zaprezentowanych na zajęciach, także podstawowe pojęcia filozoficzne, z dziedziny estetyki, historii, historii sztuki, komunikacji międzykulturowej;

na ocenę 3 student zna niektóre terminy z dziedziny aksjologii filozofii, historii, historii sztuki i komunikacji międzykulturowej;

na ocenę 2 student nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych zaprezentowanej na zajęciach.

K_U14

na 5 - student bardzo dobrze konstruuje merytoryczne argumenty i wykorzystuje sprawnie poglądy innych autorów w sporach i dyskusjach problemowych. Potrafi bardzo dobrze formułować trafne wnioski.

na ocenę 4 - student w większości wypowiedzi wykazuje się umiejętnością merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów i poprawnym formułowaniem wniosków;

na ocenę 3 - student nie zawsze potrafi merytorycznie argumentować, rzadko wykorzystuje poglądy innych autorów, czasami ma kłopoty z formułowaniem trafnych wniosków;

na ocenę 2 - student nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, nie potrafi przywołać poglądów innych autorów, nie radzi sobie z formułowaniem wniosków.

K_K07

na ocenę 5 - student bardzo dobrze uzasadnia znaczenie praktycznego zastosowania wiedzy i umiejętności uzyskanych w czasie zajęć z odniesieniem do swojego życia zawodowego; dostrzega ważność etycznych zachowań.

na ocenę 4 - student nie zawsze umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego;

na ocenę 3 - student rzadko i nie w pełni umie określić warunki oraz znaczenie praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, uwzględniając wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego;

na ocenę 2 - student nie umie określić warunków oraz znaczenia praktycznego zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do planowanej aktywności zawodowej, z uwzględnieniem wymogi etyczne jako elementarne reguły życia społecznego;

Na ocenę końcową składają się :

aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach

obecność (dopuszczalne dwie nieobecności bez usprawiedliwienia),

pozytywny wynik pisemnego zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)