Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-1-KulJez
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura języka
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W08

KU1_W14

KU1_U01

KU1_U02

KU1_K01

KU1_K03

Skrócony opis:

Tematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia z zakresu teorii kultury języka; podstawowe słowniki języka polskiego oraz wydawnictwa poprawnościowe; wybrane zagadnienia poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej, fonetycznej, fleksyjnej, słowotwórczej i składniowej; podstawowe zagadnienia z zakresu leksykologii oraz wybrane problemy poprawności stylistycznej.

Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej i mają wyrabiać dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych.

Pełny opis:

Zajęcia z kultury języka mają na celu: zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii kultury języka i z najważniejszymi słownikami języka polskiego oraz wydawnictwami poprawnościowymi; omówienie wybranych zagadnień poprawności ortograficznej, interpunkcyjnej, fonetycznej, fleksyjnej, słowotwórczej, składniowej, stylistycznej i leksykalnej.

Po zaliczeniu zajęć z kultury języka student:

- rozpoznaje, nazywa i wyjaśnia zjawiska językowe podlegające ocenie normatywnej

- posługuje się terminologią językoznawczą w opisie zjawisk będących przedmiotem zainteresowania językoznawstwa normatywnego

- cytuje i prezentuje rozstrzygnięcia normatywne dotyczące określonych obszarów językowych oraz uzasadnia własne stanowisko podczas samodzielnego przeprowadzania takiej oceny

- analizuje teksty użytkowe podlegające ocenie normatywnej

- porządkuje i analizuje informacje pozyskane z tekstów naukowych wskazanych jako literatura przedmiotu

- dyskutuje o spornych sprawach kultury języka

- wykazuje odpowiedzialność za kształt normy językowej

- postrzega związki miedzy kształtem normy językowej a jakością życia społecznego oraz kulturą narodową

- ma świadomość zachodzących dawniej i współcześnie procesów językowych wpływających na zmienność normy językowej

- dba o pogłębianie własnej świadomości i sprawności językowej

Literatura:

Literatura podstawowa:

A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Warszawa 2009.

H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Warszawa 2008.

T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa 2009.

K. Kłosińska (red.), Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce. Wyd. II. Warszawa 2014.

A. Markowski (red.), Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN. Warszawa 2004.

M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca:

M. Bańko (red.), Polszczyzna na co dzień. Warszawa 2006.

M. Bańko, Słownik peryfraz, czyli wyrażeń omownych. Warszawa 2002.

M. Bańko (red.), Wielki słownik wyrazów obcych. Warszawa 2003.

I. Bartmińska, J. Bartmiński, Słownik wymowy i odmiany nazwisk obcych. Olsztyn 1992.

S. Bąba, J. Liberek, Słownik frazeologiczny współczesnej polszczyzny. Warszawa 2001.

J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.) Język w mediach masowych. Warszawa 2000.

J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Zmiany w publicznych zwyczajach językowych. Warszawa 2001.

A. Dąbrówka, E. Geller, R. Turczyn, Słownik synonimów. Warszawa 1993.

J. Grzenia, Słownik nazw własnych. Ortografia, wymowa, słowotwórstwo i odmiana.

Warszawa 2008.

H. Jadacka, Poradnik językowy dla prawników. Warszawa 2002.

T. Karpowicz, Słownik ortograficzny. Rejestr wyrazów występujących w języku polskim. Warszawa 2001.

M. Kita, E. Polański, Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych. Warszawa 2004.

W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa 2000.

W. Lubaś, S. Urbańczyk, Podręczny słownik poprawnej wymowy polskiej. Warszawa 1990.

M. Marcjanik, Słownik językowego savoir-vivre'u. Warszawa 2014

A. Markowski, Wykłady z leksykologii. Warszawa 2012.

A. Markowski, Jak dobrze mówić i pisać po polsku. Warszawa 2000.

A. Markowski, Polszczyzna znana i nieznana. Porady, ciekawostki, dyktanda konkursowe. Gdańsk 1999.

A. Markowski (red.), Wielki słownik ortograficzny języka polskiego. Warszawa 1999.

A. Markowski, R. Pawelec, Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych. Warszawa 2002.

J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Wrocław 1999.

J. Miodek (red.), O zagrożeniach i bogactwie polszczyzny. Wrocław 1996.

P. Mueldner-Nieckowski, Wielki słownik frazeologiczny języka polskiego. Warszawa 2003.

K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów 2001.

W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci.

Kraków 1999.

J. Podracki, Nowy słownik interpunkcyjny języka polskiego. Warszawa 2004.

J. Podracki, Pułapki językowe - w szkole i nie tylko, Warszawa 2000.

J. Podracki, Słownik skrótów i skrótowców. Warszawa 1999.

J. Podracki (red.), Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny. Warszawa 2001.

E. Polański (red.), Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji. Warszawa 2011.

E. Wolańska (red.), Polszczyzna publiczna początku XXI wieku, Warszawa 2007.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

KW_08 - student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych

KU1_W14 - student ma podstawową wiedzę na temat kompleksowej natury języka jako narzędzia komunikacji i interpretacji rzeczywistości

KU1_U01 - student potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o

kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych

KU1_U02 - student umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji

KU1_K01 - student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

KU1_K03 - student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz doskonaląc kompetencje i sprawności komunikacyjne

Opis ECTS:

udział w zajęciach - 15

przygotowanie do zajęć - 15

konsultacje - 5

przygotowanie referatu/prezentacji - 10

przygotowanie do kolokwium i dyktanda - 35

----------------

80 godz. = 3 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- ocenianie ciągłe (ocena aktywności)

- prezentacja/referat

- dyktando

- kolokwium

Kryteria oceniania:

Na 2 - student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu teorii kultury języka; nie potrafi poprawnie analizować ani interpretować zjawisk językowych; nie ma świadomości zachodzących dawniej i współcześnie procesów językowych wpływających na zmienność normy językowej; nie dba o pogłębianie własnej świadomości i sprawności językowej

Na 3 - student ma podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury języka; potrafi analizować i interpretować niektóre zjawiska językowe; ma dostateczną świadomość zmienności normy językowej; w niewielkim stopniu dba o pogłębianie własnej świadomości i sprawności językowej

Na 4 - student wykazuje się dobrą znajomością wiedzy z zakresu teorii kultury języka; potrafi dobrze analizować i interpretować zjawiska językowe; ma świadomość zmienności normy językowej i procesów na nią wpływających; wykazuje się dbałością o pogłębianie własnej świadomości i sprawności językowej

Na 5 - student ma bardzo dużą wiedzę z zakresu teorii kultury języka; potrafi bezbłędnie analizować i interpretować zjawiska językowe; ma świadomość zachodzących dawniej i współcześnie procesów językowych wpływających na zmienność normy językowej; dba o pogłębianie własnej świadomości i sprawności językowej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)