Podstawy antropologii kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-PodAntKu |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy antropologii kulturowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia KU1_W02 KU1_U02 KU1_K01 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z antropologią jako wyjściową domeną badań nad kulturą w świetle teorii, paradygmatów i kontekstów. Egzamin ustny. Zakres materiału na egzamin: treści z wykładów oraz wskazane lektury. |
Pełny opis: |
1. Uwarunkowania teorii antropologicznych. 2. Narzędzia badawcze antropologii. 3. Opis i analiza w szkołach antropologicznych. 4. Modele dyskursów antropologicznych. 5. Antropologia czy antropologie ? 6. Teksty i konteksty w antropologii. 7. Kryzysy i zmiany w antropologii. 8. Holizmy i partykularyzmy antropologiczne. |
Literatura: |
CLAUDE LÉVI-STRAUSS, SMUTEK TROPIKÓW https://docplayer.pl/56459480-Claude-levi-strauss-smutek-tropikow.html - CLAUDE LÉVI-STRAUSS, Antropologia strukturalna https://docer.pl/doc/x10s118 MAŁGORZATA KOWALSKA, STRUKTURY, HISTORIA I PRAXIS. O SPORZE SARTRE’A Z LEVI-STRAUSSEM Z DZISIEJSZEJ PERSPEKTYWY 8434-Tekst artykułu-16472-1-10-20170717.pdf. Bronisław Malinowski, Argonauci zachodniego Pacyfiku https://docer.pl/doc/ncn8e5x Clifforda Geetrz'a : Interpretacje kultur, R. I . W poszukiwaniu interpretatywnej teorii kultury, s. 17-47, https://docer.pl/doc/xes8vx5 oraz R. Głęboka gra: walki kogutów na Bali Andrzej Radomski, Clifford Geertz a gramatyka kultury https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9736/clifford.pdf?sequence=3, Adam Pisarek, Model jako narzędzie antropologii kulturowej w ujęciu Claude’a Lévi-Straussa i Pierre’a Bourdieu http://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_pisarek.pdf Jacques Derrida, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych http://hamlet.edu.pl/derrida-struktura Alan Barnard, Antropologia. Zarys teorii i historii, R.10. Postmodernizm i antropologia postmodernistyczna, s. 226-237 https://docer.pl/doc/xceces5 James Clifford, O etnograficznej autokreacji: Conrad i Malinowski , http://cyfrowaetnografia.pl/Content/2202/Strony%20od%20PSL_XLVI_nr3-4-5_Clifford.pdf Edyta Barańska, Od antropologii do metaetnografii. Wokół problemu zmiany paradygmatu w refleksji nad kulturą współczesną https://www.researchgate.net/publication/333072185_Od_antropologii_do_metaetnografii_Wokol_problemu_zmiany_paradygmatu_w_ref ANDRZEJ ZAPOROWSKI, KULTURA W ŚWIETLE AMERYKAŃSKIEJ ANTROPOLOGII WSPÓŁCZESNOśCI, LUD, tom 97-2013. indd 16532-39642-1-PB.pdf Antropologia. Jedna dyscyplina cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, 2005, Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW Edmund Leach, Levi-Strauss, 1998, Warszawa: Prószyński i S-ka Clifford Geertz, 2005, Interpretacja kultur: wybrane eseje, Kraków: Wydawnictwo UJ Andrzej K. Paluch, 1990, Mistrzowie antropologii społecznej, Warszawa: PWN |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KU1_W02 Student wie jakie znaczenie ma przede wszystkim antropologia kulturowa dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin . KU1_U02 Student potrafi samodzielnie się dokształcać korzystając z wiedzy zdobytej na wykładzie z antropologii kulturowej a następnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu antropologii do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. KU1_K01 Student jest gotów do krytycznej oceny oraz aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, a także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych Opis ECTS: obecność na wykładzie- 15h opanowanie treści wykładu oraz lektur- 20 h Razem: 35 godzin |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład prowadzony jest metodą informacyjno- konwersatoryjną. Egzamin ustny. Kryteria oceniania w zakresie KU1_W02 Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student omawia podstawowe znaczenie antropologii kulturowej dla kształtowania się i funkcjonowania kulturoznawstwa i zna wzajemne powiązania tych dyscyplin . Na ocenę dobrą: Student omawia podstawowe znaczenie oraz wyjaśnia w jaki sposób antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz z podstawową znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin . Na ocenę bardzo dobrą: Student omawia podstawowe znaczenie, wyjaśnia oraz twórczo interpretuje sposób w jaki antropologia kulturowa przyczyniła się do kształtowania i funkcjonowania kulturoznawstwa wraz ze znajomością wzajemnych powiązań tych dyscyplin . Kryteria oceniania w zakresie KU1_U02: Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student potrafi samodzielnie wymienić podstawowe sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać przykład wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Na ocenę dobrą: Student potrafi samodzielnie wymienić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać kilka przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi samodzielnie wymienić oraz szeroko omówić liczne sposoby rozszerzania własnej wiedzy a następnie podać wiele przykładów wykorzystania wiedzy z zakresu antropologii kulturowej do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. Kryteria oceniania w zakresie KU1_K01 Na ocenę niedostateczną: Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: Student jest gotów do krytycznej oceny jednego zagadnienia z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . Na ocenę dobrą: Student jest gotów do krytycznej oceny kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładu aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych . Na ocenę bardzo dobrą: Student jest gotów do krytycznej oceny oraz twórczej interpretacji kilku zagadnień z zakresu antropologii kulturowej oraz podania przykładów aktualizacji posiadanej wiedzy w oparciu o najnowsze teorie z zakresu antropologii i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, także w odniesieniu do zachodzących przemian i aktualnych zjawisk społeczno-kulturowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.