Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy antropologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-1-PodAntr-W
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy antropologii
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W03

KU1_W09

KU1_W04

KU1_W11

KU1_U01

KU1_U06

KU1_W11

KU1_K01

KU1_K07

Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie uczestników w problematykę antropologii, zapoznanie się z wybranymi paradygmatami

oraz obszarami badawczymi.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z antropologią kulturową jako dyscypliną naukową. Studenci zapoznają się z podstawową terminologią, paradygmatami badawczymi, metodologiami współczesnej, podstawowymi problemami (podmiot, problematyka ciała i zmieniającego się języka opisu i wypowiadania antropologii). Studenci posiądą wiedzę o związkach antropologii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i jej - wśród nich - specyfice.

Literatura:

Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. K. Hagmajer-Kwiatek i in., Warszawa 2012.

Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz i in., Warszawa 2012l

Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. oprac. G. Godlewski i in., wyd. IV zm. i uzup, Warszawa 2005 (lub

poprzednie wyd.)

Ewa Nowicka. 2007. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN, s. 17-45.

Ewa Nowicka. 2007. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN, s. 45-81.

Ewa Nowicka. 2007. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN, s. 89-146.

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 35-58.

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 59-82.

Lektura dodatkowa:

Wojciech J. Burszta. 1986. Język a kultura w myśli etnologicznej. Wrocław: PTL, s. 33-58.

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 83-100.

Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW, s. 146-169.

Wojciech J. Burszta. 1992. Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: UAM, s. 50-81.

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 101-120.

Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 121-132.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

Student

(KU1_W03) zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych.

Ad. KU_W03 zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych w szczególności antropologii kulturowej oraz innych nauk pomocniczych, socjologii, filologii.

(KU1_W04) ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu filozofii i teorii kultury.

Ad. KU1_W04 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa.

(KU1_W09) posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o

kulturze oraz pokrewnych dyscyplin.

Ad. KU_W09 - umie definiować najważniejsze elementy składające się na antropologię kulturową, wie jak kształtowała się jej metodologia i ewolucja.

(KU1_W11) ma uporządkowaną wiedzę o systemie

kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości.

Ad. KU1_W11 - Zna budowę systemów kultury, zasad uczestnictwa, współdziałania, konwergencji kultur.

Umiejętności:

Student

(KU1_U01) potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.

Ad. KU1_U01 korzysta z baz danych, w tym stron internetowych specjalistycznych, bibliotek naukowych, katalogów, potrafi wyszukać odpowiednie pozycje bibliografii, ocenić przydatność źródła (podmiotową/przedmiotową) w odniesieniu do antropologii kulturowej i stawianych przez siebie/prowadzącego problemów badawczych.

(KU1_U06) potrafi posługiwać się podstawowymi

teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych;

Ad.KU_U06 - trafnie określa przydatność podstawowych teorii, określa ich wybór i jego zasadność przy rozwiązywaniu problemów.

(KU1_U11) posiada umiejętność

merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

Ad. (KU1_U11) - znajduje źródła, potrafi je ocenić i uporządkować, dostosowując poznawane treści do własnych przemyśleń)

Kompetencje:

Student:

(KU1_K01) - ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Ad. KU1_K01) - ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

(KU1_K07) ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.

Ad (KU1_K07) - wykazuje odpowiedzialność za dorobek kulturowy i najbliższe otoczenie kulturowe.

Opis ETCS:

Udział w zajęciach 15

Przygotowanie do zajęć 15

Przygotowanie do egzaminu 30

60:15h = 4 pkt. ETCS

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania w relacji do EK:

Egzamin ustny - pytanie o wybrane lektury i własne przykłady (realizowany jest efekt KU1_U11);

Praca roczna (zaliczenie ćwiczeń - KU1_W03, KU1_W09, KU1_K01, KU1_U01)

- egzekwowana wiedza z wykładów i ćwiczeń(realizowane są efekty: KU1_W03, KU1_W09, KU1_W11, KU1_U06, KU1_K07).

Kryteria oceny w odniesieniu do EK:

KU1_W03

Student:

- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa.

- na ocenę 3 (dst.): częściowo zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa.

- na ocenę 4 (db.): dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego.

- na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego.

K_W04

Student:

- na ocenę 2 (ndst.): Student nie ma uporządkowanej wiedzy ogólnej na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa.

- na ocenę 3 (dst.): ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa w stopniu dostatecznym.

-na ocenę 4 (db.):ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa w stopniu dobrym.

- na ocenę 5 (bdb):ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa w stopniu bardzo dobrym, potrafi podać przykłady teorii oraz zinterpretować problem badawczy w odniesieniu do nich.

KU1_W09

Student posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.

Na ocenę 2 (ndst.) – nie posiada podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.

Na ocenę 3 (dst.) – w stopniu dostatecznym posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.

Na ocenę 4 (db.) – w stopniu dobrym posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.

Na ocenę 5 (bdb.) – posiada bardzo dobrze ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych.

KU1_W11 Student ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości.

Na ocenę 2 (ndst.) – ma chaotyczną ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości.

Na ocenę 3 (dst.) – ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w stopniu dostatecznym.

Na ocenę 4 (db.) – ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w stopniu dobrym.

Na ocenę 5 (bdb.) – ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości.

KU1_U01

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa.

- na ocenę 3 (dst.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa, w stopniu dostatecznym.

- na ocenę 4 (db.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa, w stopniu dobrym.

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa, w stopniu bardzo dobrym.

KU1_U06 Student potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych.

Na ocenę 2 (ndst.) – nie potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych.

Na ocenę 3 (dst.) – w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych.

Na ocenę 4 (db.) – w stopniu dobrym potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych.

Na ocenę 5 (bdb.) – w stopniu bardzo dobrym potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych.

KU1_U11 Student: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

Na ocenę 2 (ndst.) – nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

Na ocenę 3 (dst.) – posiada dostateczną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

Na ocenę 4 (db.) – posiada dobrą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

Na ocenę 5 (bdb.) – posiada bardzo dobrą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków.

KU1_K01

- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie.

- na ocenę 3 (dst.): ma niepełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

- na ocenę 4 (db.): ma obszerną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

- na ocenę 5 (bdb.): ma pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi uzasadnić taką potrzebę, wskazując na przemiany współczesnych kultur.

KU1_K07 Student ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.

Na ocenę 2 (ndst.) – nie ma świadomości znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.

Na ocenę 3 (dst.) – ma dostateczną świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.

Na ocenę 4 (db.) – ma dobrą świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.

Na ocenę 5 (bdb.) – ma dużą świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)