Podstawy antropologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-PodAntr-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy antropologii |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W03 KU1_W09 KU1_W04 KU1_W11 KU1_U01 KU1_U06 KU1_W11 KU1_K01 KU1_K07 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie uczestników w problematykę antropologii, zapoznanie się z wybranymi paradygmatami oraz obszarami badawczymi. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z antropologią kulturową jako dyscypliną naukową. Studenci zapoznają się z podstawową terminologią, paradygmatami badawczymi, metodologiami współczesnej, podstawowymi problemami (podmiot, problematyka ciała i zmieniającego się języka opisu i wypowiadania antropologii). Studenci posiądą wiedzę o związkach antropologii z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i jej - wśród nich - specyfice. |
Literatura: |
Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. K. Hagmajer-Kwiatek i in., Warszawa 2012. Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. I. Kurz i in., Warszawa 2012l Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów. oprac. G. Godlewski i in., wyd. IV zm. i uzup, Warszawa 2005 (lub poprzednie wyd.) Ewa Nowicka. 2007. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN, s. 17-45. Ewa Nowicka. 2007. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN, s. 45-81. Ewa Nowicka. 2007. Świat człowieka – świat kultury. Warszawa: PWN, s. 89-146. Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 35-58. Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 59-82. Lektura dodatkowa: Wojciech J. Burszta. 1986. Język a kultura w myśli etnologicznej. Wrocław: PTL, s. 33-58. Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 83-100. Alan Bernard. 2008. Antropologia. Warszawa: PIW, s. 146-169. Wojciech J. Burszta. 1992. Wymiary antropologicznego poznania kultury. Poznań: UAM, s. 50-81. Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 101-120. Wojciech J. Burszta. 1998. Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Zysk i S-ka, s. 121-132. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student (KU1_W03) zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych. Ad. KU_W03 zna podstawową terminologię z zakresu nauk humanistycznych w szczególności antropologii kulturowej oraz innych nauk pomocniczych, socjologii, filologii. (KU1_W04) ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu filozofii i teorii kultury. Ad. KU1_W04 - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa. (KU1_W09) posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin. Ad. KU_W09 - umie definiować najważniejsze elementy składające się na antropologię kulturową, wie jak kształtowała się jej metodologia i ewolucja. (KU1_W11) ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości. Ad. KU1_W11 - Zna budowę systemów kultury, zasad uczestnictwa, współdziałania, konwergencji kultur. Umiejętności: Student (KU1_U01) potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych. Ad. KU1_U01 korzysta z baz danych, w tym stron internetowych specjalistycznych, bibliotek naukowych, katalogów, potrafi wyszukać odpowiednie pozycje bibliografii, ocenić przydatność źródła (podmiotową/przedmiotową) w odniesieniu do antropologii kulturowej i stawianych przez siebie/prowadzącego problemów badawczych. (KU1_U06) potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych; Ad.KU_U06 - trafnie określa przydatność podstawowych teorii, określa ich wybór i jego zasadność przy rozwiązywaniu problemów. (KU1_U11) posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Ad. (KU1_U11) - znajduje źródła, potrafi je ocenić i uporządkować, dostosowując poznawane treści do własnych przemyśleń) Kompetencje: Student: (KU1_K01) - ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ad. KU1_K01) - ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. (KU1_K07) ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Ad (KU1_K07) - wykazuje odpowiedzialność za dorobek kulturowy i najbliższe otoczenie kulturowe. Opis ETCS: Udział w zajęciach 15 Przygotowanie do zajęć 15 Przygotowanie do egzaminu 30 60:15h = 4 pkt. ETCS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania w relacji do EK: Egzamin ustny - pytanie o wybrane lektury i własne przykłady (realizowany jest efekt KU1_U11); Praca roczna (zaliczenie ćwiczeń - KU1_W03, KU1_W09, KU1_K01, KU1_U01) - egzekwowana wiedza z wykładów i ćwiczeń(realizowane są efekty: KU1_W03, KU1_W09, KU1_W11, KU1_U06, KU1_K07). Kryteria oceny w odniesieniu do EK: KU1_W03 Student: - na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowej terminologii z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa. - na ocenę 3 (dst.): częściowo zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa. - na ocenę 4 (db.): dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego. - na ocenę 5 (bdb.): bardzo dobrze zna podstawową terminologię z obszaru nauk humanistycznych w odniesieniu do dyscyplin: antropologia kulturowa oraz potrafi używać jej do analizy otaczającego go/ją świata społecznego. K_W04 Student: - na ocenę 2 (ndst.): Student nie ma uporządkowanej wiedzy ogólnej na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa. - na ocenę 3 (dst.): ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa w stopniu dostatecznym. -na ocenę 4 (db.):ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa w stopniu dobrym. - na ocenę 5 (bdb):ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat podstawowych teorii kultury i jej filozoficznych ujęć w odniesieniu do przedmiotu antropologia kulturowa w stopniu bardzo dobrym, potrafi podać przykłady teorii oraz zinterpretować problem badawczy w odniesieniu do nich. KU1_W09 Student posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. Na ocenę 2 (ndst.) – nie posiada podstawowej wiedzy o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. Na ocenę 3 (dst.) – w stopniu dostatecznym posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. Na ocenę 4 (db.) – w stopniu dobrym posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. Na ocenę 5 (bdb.) – posiada bardzo dobrze ugruntowaną podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniej-szych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych. KU1_W11 Student ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości. Na ocenę 2 (ndst.) – ma chaotyczną ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości. Na ocenę 3 (dst.) – ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w stopniu dostatecznym. Na ocenę 4 (db.) – ma uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości w stopniu dobrym. Na ocenę 5 (bdb.) – ma bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w perspektywie międzykulturowości. KU1_U01 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa. - na ocenę 3 (dst.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa, w stopniu dostatecznym. - na ocenę 4 (db.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa, w stopniu dobrym. - na ocenę 5 (bdb.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (w tym ze spisów bibliograficznych) w celu samodzielnego wyszukiwania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie antropologia kulturowa, w stopniu bardzo dobrym. KU1_U06 Student potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych. Na ocenę 2 (ndst.) – nie potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych. Na ocenę 3 (dst.) – w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych. Na ocenę 4 (db.) – w stopniu dobrym potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych. Na ocenę 5 (bdb.) – w stopniu bardzo dobrym potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w zakresie kulturoznawstwa w celu rozwiązywania problemów badawczych. KU1_U11 Student: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Na ocenę 2 (ndst.) – nie posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Na ocenę 3 (dst.) – posiada dostateczną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Na ocenę 4 (db.) – posiada dobrą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. Na ocenę 5 (bdb.) – posiada bardzo dobrą umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków. KU1_K01 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie. - na ocenę 3 (dst.): ma niepełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. - na ocenę 4 (db.): ma obszerną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. - na ocenę 5 (bdb.): ma pełną świadomość zakresu zdobytej wiedzy w ramach tego przedmiotu, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi uzasadnić taką potrzebę, wskazując na przemiany współczesnych kultur. KU1_K07 Student ma świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Na ocenę 2 (ndst.) – nie ma świadomości znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Na ocenę 3 (dst.) – ma dostateczną świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Na ocenę 4 (db.) – ma dobrą świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. Na ocenę 5 (bdb.) – ma dużą świadomość znaczenia zachowania dorobku kulturowego ludzkości dla projektów rozwoju regionalnego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.