Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tradycja antyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-1-TradAnt
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tradycja antyczna
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

FP1_W04; FP1_W08; FP1_W13; FP1_W19; FP1_W20; FP1_U02; FP1_U03; FP1_U06; FP1_K01; FP1_K05

K_W01; K_W02; K_W03; K_W08; K_W10; K_W11; K_W12; K_W19; K_U04; K_U06; K_U08; K_U09; K_U10; K_U11; K_K01; K_K02; K_K08; K_K09; K_K11

Skrócony opis:

Wprowadzenie w kulturę starożytnej Grecji i Rzymu i w nawiązania do niej w kulturze europejskiej i światowej

Pełny opis:

kultura duchowa starożytnej Grecji, obserwowana głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych, zapisanych w najważniejszych dziełach literackich starożytnej Grecji.

Tematyka zajęć:

I Grecka kultura religijna. Misteria greckie. Orfizm. Doświadczenie sacrum w misteriach greckich. Idea katharsis. Główne idee orfickie utrwalone w kulturze greckiej; najważniejsze mity żywe w misteriach greckich.

II Homer: Iliada, Odyseja: idee religijne i moralne; najsłynniejsze obrazy i motywy Homeryckie.

III Hezjod: Teogonia, Prace i dnie: Hezjodowe idee religijne i moralne; najważniejsze motywy mitologiczne.

IV Ezop – bajki (moralność „Ezopowa”).

V Tragedia grecka: wstęp ogólny – narodziny i ogólny charakter tragedii greckiej; tragedia grecka i greckie sacrum; idee religijno-moralne (idea katharsis w tragedii i w misteriach greckich); teatr grecki; 1) Ajschylos – idee religijno-moralne, idee polityczne w wybranych tragediach; najważniejsze motywy mitologiczne w tragediach Ajschylosa; 2) Sofokles – idee religijno-moralne w tragediach Sofoklesa; motywy mitologiczne w tragediach Sofoklesa; 3) Eurypides – „oświeceniowy” charakter tragedii Eurypidesa; najważniejsze motywy mitologiczne w wybranych tragediach Eurypidesa. Teatr rzymski.

VI Sokrates i sofistyka grecka. Platon. Epikureizm i stoicyzm.

Moralny i duchowy wymiar filozofii starożytnej.

VIII Historiografia grecka i rzymska: Herodot (hybris i „zazdrość bogów” jako czynnik motoryczny historii w Dziejach); Tukidydes (oświeceniowy charakter historiografii Tukidydesa) – dydaktyczny aspekt historiografii greckiej; Cezar - pamiętniki.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student zna kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych

Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej

Student posługuje się poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych

Student zna różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej

Student ma dogłębną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny w formie testu. Czas trwania testu: 40 min.

student nabywa podstawową wiedzę z kultury starożytnej Grecji i Rzymu, a zwłaszcza umiejętności rozpoznania najważniejszych motywów, obrazów mitologicznych, idei religijnych i filozoficznych:

100-90 % = ocena bardzo dobra

89,5-80% = ocena dobra plus

79,5-70% = ocena dobra

69,5-60% = ocena dostateczna plus

59,5-50% = ocena dostateczna

poniżej 50% = ocena niedostateczna

ocena 5: Student zna bardzo dobrze kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych

Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej

Student posługuje się bardzo dobrze poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych

Student zna bardzo dobrze różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej

Student ma bardzo dobrze dogłębną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość.

ocena 4,5: Poza wymogami sformułowanymi dla oceny 4,0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 4.0 normy.

ocena 4: Student dość dobrze zna kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych

Student posiada dość dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej

Student posługuje się dość dobrze poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych

Student zna dość dobrze różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej

Student ma dość dobrze dogłębną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość.

ocena 3,5: Poza wymogami sformułowanymi dla oceny 3.0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 3.0 normy

ocena 3: Student powierzchownie zna kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych

Student posiada powierzchownie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej

Student czasami posługuje się poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych

Student zna powierzchownie różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej

Student ma powierzchowną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i powierzchownie potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość.

ocena 2: Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3.0.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)