Tradycja antyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-TradAnt |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja antyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia FP1_W04; FP1_W08; FP1_W13; FP1_W19; FP1_W20; FP1_U02; FP1_U03; FP1_U06; FP1_K01; FP1_K05 K_W01; K_W02; K_W03; K_W08; K_W10; K_W11; K_W12; K_W19; K_U04; K_U06; K_U08; K_U09; K_U10; K_U11; K_K01; K_K02; K_K08; K_K09; K_K11 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie w kulturę starożytnej Grecji i Rzymu i w nawiązania do niej w kulturze europejskiej i światowej |
Pełny opis: |
kultura duchowa starożytnej Grecji, obserwowana głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych, zapisanych w najważniejszych dziełach literackich starożytnej Grecji. Tematyka zajęć: I Grecka kultura religijna. Misteria greckie. Orfizm. Doświadczenie sacrum w misteriach greckich. Idea katharsis. Główne idee orfickie utrwalone w kulturze greckiej; najważniejsze mity żywe w misteriach greckich. II Homer: Iliada, Odyseja: idee religijne i moralne; najsłynniejsze obrazy i motywy Homeryckie. III Hezjod: Teogonia, Prace i dnie: Hezjodowe idee religijne i moralne; najważniejsze motywy mitologiczne. IV Ezop – bajki (moralność „Ezopowa”). V Tragedia grecka: wstęp ogólny – narodziny i ogólny charakter tragedii greckiej; tragedia grecka i greckie sacrum; idee religijno-moralne (idea katharsis w tragedii i w misteriach greckich); teatr grecki; 1) Ajschylos – idee religijno-moralne, idee polityczne w wybranych tragediach; najważniejsze motywy mitologiczne w tragediach Ajschylosa; 2) Sofokles – idee religijno-moralne w tragediach Sofoklesa; motywy mitologiczne w tragediach Sofoklesa; 3) Eurypides – „oświeceniowy” charakter tragedii Eurypidesa; najważniejsze motywy mitologiczne w wybranych tragediach Eurypidesa. Teatr rzymski. VI Sokrates i sofistyka grecka. Platon. Epikureizm i stoicyzm. Moralny i duchowy wymiar filozofii starożytnej. VIII Historiografia grecka i rzymska: Herodot (hybris i „zazdrość bogów” jako czynnik motoryczny historii w Dziejach); Tukidydes (oświeceniowy charakter historiografii Tukidydesa) – dydaktyczny aspekt historiografii greckiej; Cezar - pamiętniki. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student zna kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej Student posługuje się poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych Student zna różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej Student ma dogłębną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny w formie testu. Czas trwania testu: 40 min. student nabywa podstawową wiedzę z kultury starożytnej Grecji i Rzymu, a zwłaszcza umiejętności rozpoznania najważniejszych motywów, obrazów mitologicznych, idei religijnych i filozoficznych: 100-90 % = ocena bardzo dobra 89,5-80% = ocena dobra plus 79,5-70% = ocena dobra 69,5-60% = ocena dostateczna plus 59,5-50% = ocena dostateczna poniżej 50% = ocena niedostateczna ocena 5: Student zna bardzo dobrze kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej Student posługuje się bardzo dobrze poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych Student zna bardzo dobrze różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej Student ma bardzo dobrze dogłębną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. ocena 4,5: Poza wymogami sformułowanymi dla oceny 4,0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 4.0 normy. ocena 4: Student dość dobrze zna kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych Student posiada dość dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej Student posługuje się dość dobrze poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych Student zna dość dobrze różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej Student ma dość dobrze dogłębną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. ocena 3,5: Poza wymogami sformułowanymi dla oceny 3.0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 3.0 normy ocena 3: Student powierzchownie zna kulturę duchową starożytnej Grecji i Rzymu, obserwowaną głównie pod kątem żyjących w niej idei moralnych, filozoficznych i religijnych, a także najważniejszych obrazów i motywów mitologicznych Student posiada powierzchownie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat literatury antycznej Student czasami posługuje się poprawną terminologią naukową z zakresu nauk o starożytności i z obszaru nauk humanistycznych Student zna powierzchownie różne sposoby interpretacji wybranych tekstów z literatury antycznej Student ma powierzchowną świadomość grecko-rzymskich korzeni kultury europejskiej i powierzchownie potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. ocena 2: Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3.0. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.