Tradycja biblijna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-TradBibl |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tradycja biblijna |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FP1_W04 FP1_W08 FP1_U06 KU_W12 KU_U08 KU_U09 KU_U10 |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do Biblii i nawiązań do niej w kulturze |
Pełny opis: |
Podstawowe wiadomości o Biblii (kanon i natchnienie, czas i środowisko powstawania ksiąg biblijnych, języki oryginalne Biblii, podział ksiąg biblijnych, przekłady Biblii, apokryfy); charakterystyka poszczególnych grup ksiąg Starego i Nowego Testamentu; gatunki literackie w Biblii; hermeneutyka biblijna: sensy biblijne i sposoby interpretacji; nawiązania do Biblii w kulturze. |
Literatura: |
1) Tekst Biblii (dowolne wydanie i tłumaczenie na język polski) 2) Quesnel M., Gruson Ph., red., Mickiewicz F., red. n. pol. wyd., Biblia i jej kultura. t. 1. Stary Testament, t. 2. Jezus i Nowy Testament, tłum. J. Domańska-Gruszka, A. Loba, P. Tomczak, Ząbki 2008.; Jelonek T., Biblia w kulturze świata, Kraków 2007; Kramarek G., Tradycja biblijna w literaturze polskiej, Lublin 2004 (bibliografia XX w.) 3) Paciorek A., Wstęp ogólny do Pisma Świętego, Tarnów 2003; Rubinkiewicz R., red., Wstęp do Nowego Testamentu, Poznań 1996; Stachowiak L., red., Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990; Harrington W. J., Klucz do Biblii, Warszawa 1995; J. S. Synowiec, Gatunki literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003 4) Bricker C. i in., Jezus i Jego czasy, Warszawa 2007; H. Daniel-Rops, Życie codzienne w Palestynie w czasach Jezusa, Warszawa 1994; K. Amstrong, Biblia. Biografia, przekł. A. Dzierzgowska, Warszawa 2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada uporządkowaną wiedzę podstawową zakresu historii spisywania Biblii Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat Biblii Student posługuje się poprawną terminologią naukową z zakresu biblistyki i z obszaru nauk humanistycznych Student umie odczytywać sensy biblijne i zna różne sposoby interpretacji Student ma dogłębną świadomość biblijnych korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny w formie testu. Czas trwania testu: 40 min. student posiada ogólne wiadomości na temat Biblii, jej powstania i związaną z nią terminologią, główne starożytne wersje językowe i tłumaczenia polskie Biblii (starsze i współczesne); potrafi scharakteryzować poszczególne grupy ksiąg biblijnych, zna sposoby odczytywania i interpretowania Biblii (elementy hermeneutyki biblijnej); zna gatunki literackie Biblii: 100-90 % = ocena bardzo dobra 89,5-80% = ocena dobra plus 79,5-70% = ocena dobra 69,5-60% = ocena dostateczna plus 59,5-50% = ocena dostateczna poniżej 50% = ocena niedostateczna ocena 5: Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną wiedzę podstawową zakresu historii spisywania Biblii Student posiada bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat Biblii Student posługuje się bardzo dobrze poprawną terminologią naukową z zakresu biblistyki i z obszaru nauk humanistycznych Student umie bardzo dobrze odczytywać sensy biblijne i zna różne sposoby interpretacji Student ma bardzo dobrze dogłębną świadomość biblijnych korzeni kultury europejskiej i bardzo dobrze potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. ocena 4,5: Poza wymogami sformułowanymi dla oceny 4,0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 4.0 normy ocena 4: Student posiada dość dobrze uporządkowaną wiedzę podstawową zakresu historii spisywania Biblii Student posiada dość dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat Biblii Student posługuje się dość dobrze poprawną terminologią naukową z zakresu biblistyki i z obszaru nauk humanistycznych Student umie dość dobrze odczytywać sensy biblijne i zna różne sposoby interpretacji Student ma dość dobrze dogłębną świadomość biblijnych korzeni kultury europejskiej i potrafi dość dobrze ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. ocena 3,5: Poza wymogami sformułowanymi dla oceny 3.0 student posługuje się poprawnym językowo, logicznie spójnym wywodem, i w jednym przynajmniej zakresie wiedza jego wykracza poza zakreślone dla oceny 3.0 normy. ocena 3: Student posiada powierzchownie uporządkowaną wiedzę podstawową zakresu historii spisywania Biblii Student posiada powierzchownieuporządkowaną iwiedzę na temat Biblii Student czasem posługuje się poprawną terminologią naukową z zakresu biblistyki i z obszaru nauk humanistycznych Student umie powierzchownie odczytywać sensy biblijne i powierzchownie zna różne sposoby interpretacji Student ma słabą świadomość biblijnych korzeni kultury europejskiej i potrafi ją zilustrować przykładami oraz uargumentować, na czym polega ich wysoka wartość. ocena 2: Student nie spełnia kryteriów określonych dla oceny 3.0. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.