Warsztat kulturoznawcy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-1-WarKult-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztat kulturoznawcy |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W02 KU1_W05 KU1_W13 KU1_W16 KU1_U01 KU1_U02 KU1_U04 KU1_K01 KU1_K09 |
Skrócony opis: |
Student podczas zajęć poznaje środowisko pracy współczesnego kulturoznawcy, jego warsztat narzędziowy, składający się m. in. z edytora tekstu, programu prezentacyjnego. Przyswaja zasady konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego, potrafi je zastosować w praktyce. Nabywa umiejętności korzystania z różnorodnych baz danych informacji kwalifikowanej (wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze. Student, posługując się wymienioną wiedzę i umiejętnościami, staje się aktywnym oraz świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego. Korzysta z różnorodnych form kultury (analogowych i cyfrowych). |
Pełny opis: |
1. Wstęp. Pojęcie prawa autorskiego. Prawo autorskie w codziennej pracy studenta 1.1. Prawo autorskie a etyka: pojęcie przedmiotu prawa autorskiego, przedmioty prawa autorskiego pozostające pod ochroną, przedmioty wyłączone spod prawa autorskiego, przykłady naruszenia praw autorskich, pojęcia: prawo cytatu, prawo przedruku, plagiat. 2. Edytor tekstu MS Word. Tworzenie i formatowanie dokumentu. Zasady redagowania 2.1. Zasady wprowadzania tekstu: wpisywanie polskich znaków diakrytycznych, reguły wprowadzania tekstu (spacja, Tab, Enter, opcja pokaż wszystko, twarda spacja, myślnik nierozdzielający), wstawianie i usuwanie hiperłączy. 2.2. Redagowanie dokumentu: rodzaje pisma/wyróżnienia w tekście, krój czcionki, stopień pisma, przykładowe czcionki i ich zastosowanie. 2.3. Formatowanie tekstu: formatowanie czcionki, formatowanie akapitu, formatowanie stylu. 2.4. Wykorzystanie tabulatorów: rodzaje tabulatorów i ich funkcja, wstawianie i usuwanie tabulatorów. 2.5. Stosowanie wypunktowania i numerowania: tworzenie i modyfikowanie listy wypunktowanej i numerowanej. 2.6. Tworzenie tabel, wykresów, rysunków. Zasady redakcyjne: wstawianie, rozbudowa i formatowanie obiektów w tekście. 2.7. Tworzenie nagłówków i stopek. 2.8. Tworzenie spisu treści, spisu ilustracji, spisu tabel i indeksów alfabetycznych. 2.9. Paginacja: rodzaje i sposoby umieszczania pagin. 2.10. Przypisy (notki): oznaczanie, umieszczanie na kolumnie. 3. Indeksy, przypisy, bibliografia 3.1. Przypisy: zasady ogólne sporządzania przypisów i łączenia ich z tekstem głównym, rodzaje przypisów, umiejscowienie i układ edytorski przypisów. 3.2. Bibliografia: zasady ogólne sporządzania bibliografii załącznikowej, elementy opisu bibliograficznego, opis bibliograficzny wybranych rodzajów dokumentów, interpunkcja i wyróżnienia topograficzne stosowane w bibliografii, umiejscowienie i układ edytorski bibliografii załącznikowej. 3.3. Indeksy (skorowidze): rodzaje indeksów, zasady ogólne sporządzania zapisów indeksowych, umiejscowienie i układ edytorski indeksu. 4. Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint 4.1. Zasady tworzenia prezentacji komputerowych: Zasada 5W, przygotowanie wzorca slajdów, notatek, materiałów informacyjnych, wstawianie diagramu, tabeli, ilustracji. 5. Internet jako narzędzie pracy. Zasoby sieci internetowej przydatne w codziennej pracy studenta 5.1. Zasady wyszukiwania i przeglądania zasobów w Internecie. 5.2. Biblioteki cyfrowe. Przegląd i porównanie. 5.3. Serwisy polonistyczne i kulturalne. Przegląd i porównanie. 6. Zapoznanie się z funkcjonowaniem instytucji kulturalnych - wyjścia zewnętrzne (MN, MSN, BN) |
Literatura: |
1. Duarte N., Slajdologia. Nauka tworzenia genialnych prezentacji, przekł. M. Gutowski, Warszawa 2011. 2. Dudziak A., Żejmko A., Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008. 3. Gmiterek G., Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0, Warszawa 2012. 4. Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2003. 5. Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, pod red. M. Jezierskiego i in., Toruń 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu ćwiczeń student: KU1_W13 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przygotowywana tekstów naukowych zgodnie z metodologią właściwą dla nauk humanistycznych w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa autorskiego; KU1_U01 potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje kwalifikowane) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych; KU1_U02 - umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji; KU1_U04 - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w różnorodnej formie (tekstu, tabeli, diagramu, oraz prezentacji) w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa; KU1_K04 - ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy z zakresu przygotowywania tekstów naukowych i opracowywania wyników badań własnych; KU1_K09 - jest aktywnym i świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, zna najważniejsze warszawskie instytucje kultury. Opis ECTS - 2 punkty: udział w ćwiczeniach - 30 godz.; konsultacje z prowadzącym - 10 godz. przygotowanie do testów cząstkowych - 20 godzin. 60h/30 = 2 p. ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: 1. podające - wykład konwersatoryjny (skierowany na rozwiązanie problemów praktycznych związanych z edycją tekstu, przygotowaniem bibliografii czy prezentacji komputerowej) - tekst programowy (ciąg logicznie ze sobą powiązanych informacji na temat edycji tekstu, przygotowania bibliografii, baz danych, z wykorzystaniem komputera) 2. poszukujące - ćwiczeniowo-praktyczne (wykorzystanie różnych źródeł wiedzy: Internet, dokumenty komputerowe, materiały tekstowe) - metoda projektu (praca studentów polegająca na realizacji ćwiczeń praktycznych z obsługi programów: Word i PowerPoint) - metoda doświadczeń (poznawanie instytucji kulturalnych poprzez obserwację: wystawy, oprowadzania kuratorskie) 3. eksponujące - przegląd i porównanie prezentacji, stworzonych przez studentów Ocena formująca. Efekt KU1_W02 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym; - na ocenę 3 (dst.): nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym; - na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną tylko częściowo wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym; - na ocenę 5 (bdb.): ma w pełni uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym. Efekt KU1_W05 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma wiedzy ogólnej, właściwej naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego; - na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę ogólną, właściwą naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej tylko z zachowaniem zasad cytowania lub tylko prawidłowego opisu bibliograficznego; - na ocenę 4 (db.): ma nieuporządkowaną wiedzę ogólną, właściwą naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego; - na ocenę 5 (bdb.): ma w pełni uporządkowaną wiedzę ogólną, właściwą naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego. Efekt KU1_W13 - na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej - na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej - na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną tylko częściowo wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej - na ocenę 5 (bdb.): ma w pełni uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej Efekt KU1_W16 - na ocenę 2 (ndst.): nie posiada orientacji we współczesnym życiu kulturalnym oraz nie zna zasad aktywnego, systematycznego i twórczego w nim uczestnictwa; - na ocenę 3 (dst.): posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ale nie zna zasad aktywnego, systematycznego i twórczego w nim uczestnictwa; - na ocenę 4 (db.): posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym, zna zasady aktywnego, systematycznego, ale nie twórczego w nim uczestnictwa; - na ocenę 5 (bdb.): posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz zna zasady aktywnego, systematycznego i twórczego w nim uczestnictwa. Efekt KU1_U01 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji kwalifikowanej) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych; - na ocenę 3 (dst.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych, ale nie umie samodzielnie przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych; - na ocenę 4 (db.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (tylko wyszukiwać, analizować i oceniać informacje kwalifikowane) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje kwalifikowane) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych. Efekt KU1_U02 - na ocenę 2 (ndst.): nie umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji ani przeprowadzić analizy czy ocenić pozyskanej informacji; - na ocenę 3 (dst.): umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji, ale nie potrafi przeprowadzić ani analizy, ani oceny pozyskanej informacji; - na ocenę 4 (db.): umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji i przeprowadzić analizę pozyskanej informacji, ale nie potrafi jej ocenić; - na ocenę 5 (bdb.): umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji. Efekt KU1_U04 - na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opracować wyników własnych badań i zaprezentować ich w formie pisemnej (pod postacią tekstu, tabeli, diagramu, arkusza kalkulacyjnego i prezentacji) w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa; - na ocenę 3 (dst.): potrafi opracować wyniki własnych badań, ale umie zaprezentować je w formie pisemnej – tylko pod postacią tekstu i tabeli – w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa; - na ocenę 4 (db.): potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej – tylko pod postacią tekstu, tabeli, diagramu i arkusza kalkulacyjnego – w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w różnorodnej formie (tekstu, tabeli, diagramu, arkusza kalkulacyjnego i prezentacji) w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa; Efekt KU1_K01 - na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie; - na ocenę 3 (dst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy, ale widzi potrzebę uczenia się przez całe życie; - na ocenę 4 (db.): ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy, ale nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie; - na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ocena podsumowująca (zaliczenie na ocenę) na podstawie: 1. prezentacji komputerowej, 2. pisemnych prac cząstkowych; 3. aktywności na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.