Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat kulturoznawcy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-1-WarKult-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztat kulturoznawcy
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W02

KU1_W05

KU1_W13

KU1_W16

KU1_U01

KU1_U02

KU1_U04

KU1_K01

KU1_K09

Skrócony opis:

Student podczas zajęć poznaje środowisko pracy współczesnego kulturoznawcy, jego warsztat narzędziowy, składający się m. in. z edytora tekstu, programu prezentacyjnego. Przyswaja zasady konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego, potrafi je zastosować w praktyce. Nabywa umiejętności korzystania z różnorodnych baz danych informacji kwalifikowanej (wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i poprawnego przekazywania) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze. Student, posługując się wymienioną wiedzę i umiejętnościami, staje się aktywnym oraz świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego. Korzysta z różnorodnych form kultury (analogowych i cyfrowych).

Pełny opis:

1. Wstęp. Pojęcie prawa autorskiego. Prawo autorskie w codziennej pracy studenta

1.1. Prawo autorskie a etyka:

 pojęcie przedmiotu prawa autorskiego,

 przedmioty prawa autorskiego pozostające pod ochroną,

 przedmioty wyłączone spod prawa autorskiego,

 przykłady naruszenia praw autorskich,

 pojęcia: prawo cytatu, prawo przedruku, plagiat.

2. Edytor tekstu MS Word. Tworzenie i formatowanie dokumentu. Zasady redagowania

2.1. Zasady wprowadzania tekstu:

 wpisywanie polskich znaków diakrytycznych,

 reguły wprowadzania tekstu (spacja, Tab, Enter, opcja pokaż wszystko, twarda spacja, myślnik nierozdzielający),

 wstawianie i usuwanie hiperłączy.

2.2. Redagowanie dokumentu:

 rodzaje pisma/wyróżnienia w tekście,

 krój czcionki,

 stopień pisma,

 przykładowe czcionki i ich zastosowanie.

2.3. Formatowanie tekstu:

 formatowanie czcionki,

 formatowanie akapitu,

 formatowanie stylu.

2.4. Wykorzystanie tabulatorów:

 rodzaje tabulatorów i ich funkcja,

 wstawianie i usuwanie tabulatorów.

2.5. Stosowanie wypunktowania i numerowania:

 tworzenie i modyfikowanie listy wypunktowanej i numerowanej.

2.6. Tworzenie tabel, wykresów, rysunków. Zasady redakcyjne:

 wstawianie, rozbudowa i formatowanie obiektów w tekście.

2.7. Tworzenie nagłówków i stopek.

2.8. Tworzenie spisu treści, spisu ilustracji, spisu tabel i indeksów alfabetycznych.

2.9. Paginacja:

 rodzaje i sposoby umieszczania pagin.

2.10. Przypisy (notki):

 oznaczanie,

 umieszczanie na kolumnie.

3. Indeksy, przypisy, bibliografia

3.1. Przypisy:

 zasady ogólne sporządzania przypisów i łączenia ich z tekstem głównym,

 rodzaje przypisów,

 umiejscowienie i układ edytorski przypisów.

3.2. Bibliografia:

 zasady ogólne sporządzania bibliografii załącznikowej,

 elementy opisu bibliograficznego,

 opis bibliograficzny wybranych rodzajów dokumentów,

 interpunkcja i wyróżnienia topograficzne stosowane w bibliografii,

 umiejscowienie i układ edytorski bibliografii załącznikowej.

3.3. Indeksy (skorowidze):

 rodzaje indeksów,

 zasady ogólne sporządzania zapisów indeksowych,

 umiejscowienie i układ edytorski indeksu.

4. Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint

4.1. Zasady tworzenia prezentacji komputerowych:

 Zasada 5W,

 przygotowanie wzorca slajdów, notatek, materiałów informacyjnych,

 wstawianie diagramu, tabeli, ilustracji.

5. Internet jako narzędzie pracy. Zasoby sieci internetowej przydatne w codziennej pracy studenta

5.1. Zasady wyszukiwania i przeglądania zasobów w Internecie.

5.2. Biblioteki cyfrowe. Przegląd i porównanie.

5.3. Serwisy polonistyczne i kulturalne. Przegląd i porównanie.

6. Zapoznanie się z funkcjonowaniem instytucji kulturalnych - wyjścia zewnętrzne (MN, MSN, BN)

Literatura:

1. Duarte N., Slajdologia. Nauka tworzenia genialnych prezentacji, przekł. M. Gutowski, Warszawa 2011.

2. Dudziak A., Żejmko A., Redagowanie prac dyplomowych. Wskazówki metodyczne dla studentów, Warszawa 2008.

3. Gmiterek G., Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0, Warszawa 2012.

4. Informator bibliograficzny i biblioteczny dla studentów wiedzy o kulturze, red. L. Kolankiewicz, Warszawa 2003.

5. Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, pod red. M. Jezierskiego i in., Toruń 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Po zakończeniu ćwiczeń student:

KU1_W13 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie przygotowywana tekstów naukowych zgodnie z metodologią właściwą dla nauk humanistycznych w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego, a także zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa autorskiego;

KU1_U01 potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje kwalifikowane) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych;

KU1_U02 - umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji;

KU1_U04 - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w różnorodnej formie (tekstu, tabeli, diagramu, oraz prezentacji) w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa;

KU1_K04 - ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy z zakresu przygotowywania tekstów naukowych i opracowywania wyników badań własnych;

KU1_K09 - jest aktywnym i świadomym uczestnikiem bieżącego życia kulturalnego, zna najważniejsze warszawskie instytucje kultury.

Opis ECTS - 2 punkty:

udział w ćwiczeniach - 30 godz.;

konsultacje z prowadzącym - 10 godz.

przygotowanie do testów cząstkowych - 20 godzin.

60h/30 = 2 p. ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Metody:

1. podające

- wykład konwersatoryjny (skierowany na rozwiązanie problemów praktycznych związanych z edycją tekstu, przygotowaniem bibliografii czy prezentacji komputerowej)

- tekst programowy (ciąg logicznie ze sobą powiązanych informacji na temat edycji tekstu, przygotowania bibliografii, baz danych, z wykorzystaniem komputera)

2. poszukujące

- ćwiczeniowo-praktyczne (wykorzystanie różnych źródeł wiedzy: Internet, dokumenty komputerowe, materiały tekstowe)

- metoda projektu (praca studentów polegająca na realizacji ćwiczeń praktycznych z obsługi programów: Word i PowerPoint)

- metoda doświadczeń (poznawanie instytucji kulturalnych poprzez obserwację: wystawy, oprowadzania kuratorskie)

3. eksponujące

- przegląd i porównanie prezentacji, stworzonych przez studentów

Ocena formująca.

Efekt KU1_W02

- na ocenę 2 (ndst.): nie ma wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym;

- na ocenę 3 (dst.): nie ma uporządkowanej wiedzy w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym;

- na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną tylko częściowo wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym;

- na ocenę 5 (bdb.): ma w pełni uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym.

Efekt KU1_W05

- na ocenę 2 (ndst.): nie ma wiedzy ogólnej, właściwej naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego;

- na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę ogólną, właściwą naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej tylko z zachowaniem zasad cytowania lub tylko prawidłowego opisu bibliograficznego;

- na ocenę 4 (db.): ma nieuporządkowaną wiedzę ogólną, właściwą naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego;

- na ocenę 5 (bdb.): ma w pełni uporządkowaną wiedzę ogólną, właściwą naukom humanistycznym, w zakresie konstruowania pracy pisemnej z zachowaniem zasad cytowania i prawidłowego opisu bibliograficznego.

Efekt KU1_W13

- na ocenę 2 (ndst.): nie zna podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej

- na ocenę 3 (dst.): ma nieuporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej

- na ocenę 4 (db.): ma uporządkowaną tylko częściowo wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej

- na ocenę 5 (bdb.): ma w pełni uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstawowych pojęć i zasad postępowania w zakresie ochrony prawa własności intelektualnej

Efekt KU1_W16

- na ocenę 2 (ndst.): nie posiada orientacji we współczesnym życiu kulturalnym oraz nie zna zasad aktywnego, systematycznego i twórczego w nim uczestnictwa;

- na ocenę 3 (dst.): posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ale nie zna zasad aktywnego, systematycznego i twórczego w nim uczestnictwa;

- na ocenę 4 (db.): posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym, zna zasady aktywnego, systematycznego, ale nie twórczego w nim uczestnictwa;

- na ocenę 5 (bdb.): posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz zna zasady aktywnego, systematycznego i twórczego w nim uczestnictwa.

Efekt KU1_U01

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacji kwalifikowanej) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych;

- na ocenę 3 (dst.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych, ale nie umie samodzielnie przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych;

- na ocenę 4 (db.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (tylko wyszukiwać, analizować i oceniać informacje kwalifikowane) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi korzystać z różnorodnych baz danych (wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje kwalifikowane) w celu samodzielnego przygotowania literatury przedmiotu jako źródła wiedzy w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych.

Efekt KU1_U02

- na ocenę 2 (ndst.): nie umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji ani przeprowadzić analizy czy ocenić pozyskanej informacji;

- na ocenę 3 (dst.): umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji, ale nie potrafi przeprowadzić ani analizy, ani oceny pozyskanej informacji;

- na ocenę 4 (db.): umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji i przeprowadzić analizę pozyskanej informacji, ale nie potrafi jej ocenić;

- na ocenę 5 (bdb.): umie dokonać krytycznej oceny jakości źródła informacji oraz przeprowadzić analizę i ocenę pozyskanej informacji.

Efekt KU1_U04

- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi opracować wyników własnych badań i zaprezentować ich w formie pisemnej (pod postacią tekstu, tabeli, diagramu, arkusza kalkulacyjnego i prezentacji) w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa;

- na ocenę 3 (dst.): potrafi opracować wyniki własnych badań, ale umie zaprezentować je w formie pisemnej – tylko pod postacią tekstu i tabeli – w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa;

- na ocenę 4 (db.): potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej – tylko pod postacią tekstu, tabeli, diagramu i arkusza kalkulacyjnego – w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa;

- na ocenę 5 (bdb.): potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w różnorodnej formie (tekstu, tabeli, diagramu, arkusza kalkulacyjnego i prezentacji) w sposób dowodzący posiadania umiejętności rozwiązywania problemów w zakresie kulturoznawstwa;

Efekt KU1_K01

- na ocenę 2 (ndst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy i nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie;

- na ocenę 3 (dst.): nie ma świadomości zakresu zdobytej wiedzy, ale widzi potrzebę uczenia się przez całe życie;

- na ocenę 4 (db.): ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy, ale nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie;

- na ocenę 5 (bdb.): ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Ocena podsumowująca (zaliczenie na ocenę) na podstawie:

1. prezentacji komputerowej,

2. pisemnych prac cząstkowych;

3. aktywności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)