Historia filmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-2-HistFil |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W05 KU1_U05 KU1_U06 |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia mają na celu przedstawić studentom najistotniejsze okresy/ zjawiska/nurty/szkoły/style składające się na historię filmu. |
Pełny opis: |
Z przebogatej historii filmu zdecydowałam się przedstawić studentom te wydarzenia, które miały istotny wpływ na jej kształt oraz wpływały na charakter powstających filmów nie tylko w perspektywie konkretnego kraju ale w perspektywie europejskiej czy światowej. 1. Lumiere i Melies 2. Niemiecki ekspresjonizm filmowy - film chce być sztuką 3. Kino gatunków i kino autorskie 4. Włoski neorealizm 5. Szkoła Polska 6. Nowa Fala 7. Kino moralnego niepokoju |
Literatura: |
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle. T. Lubelski, Lumiere i Melies: fotograf i iluzjonista inicjują kino [w:] Kino nieme. Historia kina t 1. red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2010 T. Kłys, Filmy niemieckie w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej [w:] Kino nieme. Historia kina t 1. red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2010 M. Przylipiak, Kino stylu zerowego,. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego, Gdańsk 1994 (tu: Część III. Styl zerowy) A. Helman, Włoski neorealizm [w:] Kino klasyczne. Historia kina t 2. red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2012 T. Lubelski, Polska Szkoła Filmowa na tle rodzimego kina [w:] Kino klasyczne. Historia kina t 2. red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Kraków 2012 T. Lubelski, W cieniu nouvelle vague. Kino francuskie 1959-1968 [w:] Kino epoki nowej fali. Historia kina tom 3. red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska. Kraków 2015 S. Jagielski, Polska: nie tylko kino moralnego niepokoju [w:] Kino epoki nowej fali. Historia kina tom 3. red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska. Kraków 2015 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; Potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie pisemnej lub ustnej w sposób dowodzący opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu oraz posiadania umiejętności rozwiazywania problemów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych Potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny przeprowadzony za pośrednictwem Ms Teams. ocena ndst. (2) -nie zna podstawowych założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowani procesu twórczego, specyfiki poszczególnych dziedzin sztuki (przede wszystkim filmu) oraz metod analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych opartych na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; - nie potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować ich w formie ustnej w sposób dowodzący opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu, nie posiada umiejętności rozwiązywania problemów z zakresu historii filmu, - nie potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów ocena dst (3) - w dostateczny sposób zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki (w tym przede wszystkim filmu) oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; - w dostateczny sposób potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej w sposób dowodzący dostateczne opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu - w dostateczny sposób potrafi argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów ocena db. (4) - dobrze zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki (w tym przede wszystkim filmu) oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej w sposób dowodzący dobre opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu - potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, dobrze je przedstawiając ocena bdb. (5) - bardzo dobrze zna podstawowe założenia teorii kultury artystycznej (w tym przede wszystkim filmu), uwarunkowania procesu twórczego, specyfikę poszczególnych dziedzin sztuki oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł artystycznych oparte na wybranych tradycjach, teoriach i szkołach badawczych; - potrafi opracować wyniki własnych badań i zaprezentować je w formie ustnej w sposób dowodzący bardzo dobrego opanowanie specjalistycznej terminologii z zakresu historii filmu oraz posiadania bardzo dobrych umiejętności rozwiazywania problemów z zakresu kulturoznawstwa i nauk o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych - potrafi merytorycznie argumentować na rzecz określonego stanowiska, wykorzystując poglądy własne oraz innych autorów, rzetelnie je przedstawiając oraz oceniając podczas dyskusji |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.