Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-3-PrMiedz-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

KU1_W08 KU1_W09 KU1_W11

Ku1_K01 KU1K07 KU1_K06

KU1_U07 KU_u08 KU-U09

Skrócony opis:

Wykład jest wprowadzeniem do tematyki międzykulturowości i dialogu kultur.

Pełny opis:

Wykład ma na celu przybliżyć studentom tematykę międzykulturowości, uzmysłowić, wskazać i omówić różnice między kulturami. Omówimy ewentualne konsekwencje tych różnic pojawiające się w komunikacji, negocjacjach, edukacji. Studenci poznają obszary różnic międzykulturowych (wartości, wzory, obrzędy, mity, symbole, religia, sztuka) i sposoby komunikacji międzykulturowej.

Omawiane będą kwestie wymiarów kultury, typologii kultur, zderzenia cywilizacji. Wprowadzimy pojęcie konfliktu międzykulturowego i zastanowimy się nad jego przyczynami.

Literatura:

Babiński G., Miodunka W. (red.), Europa państw, Europa narodów. Problemy etniczne Europy Środkowo-Wschodniej, Nomos, Kraków 1995.

Gauss K.-M., Umierający Europejczycy. Podróże do sefardyjskich Żydów z Sarajewa, Nienców z Gottschee, Arboreszów, Łużyczan i Aroimunów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2006

A. Jasińska-Kania (red.), Trudne sąsiedztwo. Z socjologii konfliktów narodowościowych, Warszawa 2001.

Szwed Robert. Tożsamość a obcość kulturowa : studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno-kulturalną a stosunkiem do obcych. - Lublin : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2003

A. Tyszka, A. Kapciak, L. Korporowicz (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, Warszawa 1996.

Człowiek istota społeczna, Wybór tekstów, pod red. E. Aronsona, Warszawa 2001. (r. Agresja u człowieka, Uprzedzenia, Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna).

Encyklopedie, słowniki:

Auerbach S. (red.), Encyclopedia of multiculturalism, t. 1–6, Marshalle Cavendish, New York

1994.

Mitchell B.M., Salsbury R.E., Encyclopedia of multicultural education, Greenwood Press,

Westport 1999.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student posiada umiejętność określenia i wyodrębnienia cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości, umie rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnej dla świadomości zbiorowej wątków, motywów i postacie, w kontekście wielokulturowości i międzykulturowości.

Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze, nauk humanistycznych i społecznych, o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w kontekście międzykulturowości

Student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma też świadomość znaczenia dorobku kulturowego.

Student potrafi określić znaczenie zdobytej wiedzy dla dalszej drogi profesjonalnej i profesjonalnego rozwoju, uwzględniając reguły etyczne jako elementarne reguły życia społecznego

ECTS (2):

Egzamin i test zaliczeniowy 2 godz

Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 20 godz

Przygotowanie do zajęć 15 godz

Udział w wykładach 30 godzin

Sumaryczne obciążenie pracą studenta 67 godz

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin:

Praca pisemna 50 %

Test 50 %

Obecność na zajęciach obowiązkowa.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)