Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-PrMiedz-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do problematyki międzykulturowości i dialogu kultur |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W08 KU1_W09 KU1_W11 Ku1_K01 KU1K07 KU1_K06 KU1_U07 KU_u08 KU-U09 |
Skrócony opis: |
Wykład jest wprowadzeniem do tematyki międzykulturowości i dialogu kultur. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przybliżyć studentom tematykę międzykulturowości, uzmysłowić, wskazać i omówić różnice między kulturami. Omówimy ewentualne konsekwencje tych różnic pojawiające się w komunikacji, negocjacjach, edukacji. Studenci poznają obszary różnic międzykulturowych (wartości, wzory, obrzędy, mity, symbole, religia, sztuka) i sposoby komunikacji międzykulturowej. Omawiane będą kwestie wymiarów kultury, typologii kultur, zderzenia cywilizacji. Wprowadzimy pojęcie konfliktu międzykulturowego i zastanowimy się nad jego przyczynami. |
Literatura: |
Babiński G., Miodunka W. (red.), Europa państw, Europa narodów. Problemy etniczne Europy Środkowo-Wschodniej, Nomos, Kraków 1995. Gauss K.-M., Umierający Europejczycy. Podróże do sefardyjskich Żydów z Sarajewa, Nienców z Gottschee, Arboreszów, Łużyczan i Aroimunów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2006 A. Jasińska-Kania (red.), Trudne sąsiedztwo. Z socjologii konfliktów narodowościowych, Warszawa 2001. Szwed Robert. Tożsamość a obcość kulturowa : studium empiryczne na temat związków pomiędzy tożsamością społeczno-kulturalną a stosunkiem do obcych. - Lublin : Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2003 A. Tyszka, A. Kapciak, L. Korporowicz (red.), Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania, Warszawa 1996. Człowiek istota społeczna, Wybór tekstów, pod red. E. Aronsona, Warszawa 2001. (r. Agresja u człowieka, Uprzedzenia, Sympatia, miłość i wrażliwość interpersonalna). Encyklopedie, słowniki: Auerbach S. (red.), Encyclopedia of multiculturalism, t. 1–6, Marshalle Cavendish, New York 1994. Mitchell B.M., Salsbury R.E., Encyclopedia of multicultural education, Greenwood Press, Westport 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student posiada umiejętność określenia i wyodrębnienia cech tożsamości kulturowych w aspekcie wielokulturowości oraz międzykulturowości, umie rozpoznawać nawiązania intertekstualne do ważnej dla świadomości zbiorowej wątków, motywów i postacie, w kontekście wielokulturowości i międzykulturowości. Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami obszaru nauk humanistycznych i społecznych. Posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze, nauk humanistycznych i społecznych, o systemie kultury i o tożsamościach kulturowych w kontekście międzykulturowości Student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma też świadomość znaczenia dorobku kulturowego. Student potrafi określić znaczenie zdobytej wiedzy dla dalszej drogi profesjonalnej i profesjonalnego rozwoju, uwzględniając reguły etyczne jako elementarne reguły życia społecznego ECTS (2): Egzamin i test zaliczeniowy 2 godz Samodzielne studiowanie tematyki zajęć 20 godz Przygotowanie do zajęć 15 godz Udział w wykładach 30 godzin Sumaryczne obciążenie pracą studenta 67 godz |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin: Praca pisemna 50 % Test 50 % Obecność na zajęciach obowiązkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.