Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka wiedzy o muzyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-KUZ-I-3-ProMuz-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka wiedzy o muzyce
Jednostka: Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WIEDZA:

KU1_W08; KU1_W16


UMIEJĘTNOŚCI:

KU1_U08


KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

KU1_K09

Skrócony opis:

Celem konwersatorium będzie przygotowanie studentów do świadomego słuchania i analizowania dzieła muzycznego, jak również podjęcie refleksji nad aksjologicznym wymiarem sztuki muzycznej. Student, który zaliczył przedmiot propedeutyka muzyki, powinien przyswoić sobie podstawową terminologię z zakresu teorii i wiedzy o muzyce w stopniu umożliwiającym kompetentną analizę i interpretację utworów muzycznych jak i polisemiotycznych. Powinien posiąść umiejętność opisu podstawowych zasad organizacji dzieła muzycznego.

Wymagania wstępne: ogólna wiedza z zakresu kultury europejskiej. Kurs jest adresowany dla wszystkich studentów, również tych, którzy nie posiadają podstawowej wiedzy muzycznej.

Pełny opis:

Kurs prezentuje wybrane zagadnienia z historii i estetyki muzyki. Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia dotyczące sposobów organizacji utworu muzycznego w aspekcie teorii i praktyki wykonawczej. W zakres problemowy przedmiotu wchodzą ponadto zagadnienia związane ze zjawiskiem intermedialności, dotyczące różnych rodzajów nawiązań do dzieł zrealizowanych w odmiennych systemach semiotycznych (jak np. przywołania motywów zaczerpniętych z innych sztuk czy elementów struktury obcego tekstu).

Podstawowe zagadnienia:

- Starożytna Grecja- dziedzictwo

- styl w muzyce

- wybrane elementy dzieła muzycznego: rytm, melodia, harmonia, barwa dźwięku, agogika

- forma w muzyce

- muzyka w reklamie

- sylwetki kompozytorów: Wolfgang Amadeusz Mozart, Fryderyk Chopin

- kicz w muzyce

- arcydzieło muzycznego

- muzyczne toposy

Literatura:

H. Eggebrecht, Co oznacza termin «Pozamuzyczny»? [w]:Co to jest muzyka? H.Eggebrecht, K. Dahlhaus, przeł. M. Czajka, Warszawa 1992, s. 64-74.

K. GUCZALSKI, Wprowadzenie, w: Znaczenie muzyki, znaczenie w muzyce, Kraków, 2002, s. 11- 25.

E. Fubini, Muzyka programowa, [w:] Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, s. 308-311.

Encyklopedia Muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, Wydanie drugie, PWN Warszawa 2006. Hasła: W,A. Mozart, F.Chopin, Rytm, Melodyka, Harmonia, Agogika.

M. Steen, Chopin, przeł. E Pankiewicz,[w:] Wielcy kompozytorzy i ich czasy, Poznań, 2009, s.401- 435

M. Giłaszewska, Znaki zła w sztuce. Esej z pogranicza teorii sztuki i aksjologii, w: Odłamki rozbitych luster, red. I. Lorenc, Warszawa, 2005, s. 207- 211.

D. Niemczyk., R.D. Golianek, Bach i techno. Formy obecności muzyki klasycznej w repertuarze rozrywkowym końca XX wieku, w: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, red. L. Bielawski, J. K. Dadak-Kozicka, A. Leszczyńska, Warszawa 2001, s. 103-111.

Uzup.:

Ch.Drosser. Muzyka daj się uwieść, przeł. D. Serwotka, Warszawa 2011.

A. Reimann, Muzyczny styl odbioru tekstów literackich, Poznań, 2013.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1. Wiedza: Opanowanie i sprawne posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu historii muzyki, estetyki i teorii, które umożliwiają kompetentną analizę i interpretację zarówno utworów muzycznych, jak i polisemiotycznych.

2. Umiejętności: Zdobycie umiejętności opisu podstawowych zasad organizacji przebiegu muzycznego, oraz charakteryzowania znamiennych dla poszczególnych epok cech muzyki. Umiejętność określenia specyfiki form muzycznych, stylów wykonawczych, rozpoznawania i charakteryzowania elementów dzieła muzycznego takich jak: melodyka, rytmika, agogika, artykulacja.

3. Kompetencje: Student staje się kompetentnym krytykiem utworów muzycznych, potrafiącym podeprzeć swoje sądy merytoryczną wiedzą z zakresu propedeutyki muzyki.

Opis ECTS – 2.00

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę niedostateczną:

- student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną.

Na ocenę dostateczną:

- student objaśnia podstawową terminologię z zakresu propedeutyki wiedzy muzyki

- potrafi opisać podstawowe zasady organizacji dzieła muzycznego,

-objaśnia specyfikę utworów o różnorodnej fakturze,

- rozpoznaje w stopniu dostatecznym utwory muzyczne z poszczególnych epok

Na ocenę dobrą:

- student objaśnia podstawową terminologię z zakresu propedeutyki wiedzy muzyki

- potrafi opisać podstawowe zasady organizacji dzieła muzycznego,

-objaśnia specyfikę utworów o różnorodnej fakturze,

- potrafi rozpoznać w stopniu dobrym utwory muzyczne z poszczególnych epok

- potrafi rozpoznać i scharakteryzować stosowane w muzyce środki wykonawcze

- bierze czynny udział w zajęciach.

Na ocenę bardzo dobrą:

- student objaśnia podstawową terminologię z zakresu propedeutyki wiedzy muzyki

- potrafi opisać podstawowe zasady organizacji dzieła muzycznego,

-objaśnia specyfikę utworów o różnorodnej fakturze,

- potrafi rozpoznwać w stopniu bardzo dobrym utwory muzyczne z poszczególnych epok

- potrafi rozpoznać i scharakteryzować stosowane w muzyce środki wykonawcze

- bierze czynny udział w zajęciach.

- potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonać krytycznej analizy i interpretacji wytworów muzycznych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)