Propedeutyka wiedzy o muzyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-I-3-ProMuz-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka wiedzy o muzyce |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WIEDZA: KU1_W08; KU1_W16 UMIEJĘTNOŚCI: KU1_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE: KU1_K09 |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium będzie przygotowanie studentów do świadomego słuchania i analizowania dzieła muzycznego, jak również podjęcie refleksji nad aksjologicznym wymiarem sztuki muzycznej. Student, który zaliczył przedmiot propedeutyka muzyki, powinien przyswoić sobie podstawową terminologię z zakresu teorii i wiedzy o muzyce w stopniu umożliwiającym kompetentną analizę i interpretację utworów muzycznych jak i polisemiotycznych. Powinien posiąść umiejętność opisu podstawowych zasad organizacji dzieła muzycznego. Wymagania wstępne: ogólna wiedza z zakresu kultury europejskiej. Kurs jest adresowany dla wszystkich studentów, również tych, którzy nie posiadają podstawowej wiedzy muzycznej. |
Pełny opis: |
Kurs prezentuje wybrane zagadnienia z historii i estetyki muzyki. Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia dotyczące sposobów organizacji utworu muzycznego w aspekcie teorii i praktyki wykonawczej. W zakres problemowy przedmiotu wchodzą ponadto zagadnienia związane ze zjawiskiem intermedialności, dotyczące różnych rodzajów nawiązań do dzieł zrealizowanych w odmiennych systemach semiotycznych (jak np. przywołania motywów zaczerpniętych z innych sztuk czy elementów struktury obcego tekstu). Podstawowe zagadnienia: - Starożytna Grecja- dziedzictwo - styl w muzyce - wybrane elementy dzieła muzycznego: rytm, melodia, harmonia, barwa dźwięku, agogika - forma w muzyce - muzyka w reklamie - sylwetki kompozytorów: Wolfgang Amadeusz Mozart, Fryderyk Chopin - kicz w muzyce - arcydzieło muzycznego - muzyczne toposy |
Literatura: |
H. Eggebrecht, Co oznacza termin «Pozamuzyczny»? [w]:Co to jest muzyka? H.Eggebrecht, K. Dahlhaus, przeł. M. Czajka, Warszawa 1992, s. 64-74. K. GUCZALSKI, Wprowadzenie, w: Znaczenie muzyki, znaczenie w muzyce, Kraków, 2002, s. 11- 25. E. Fubini, Muzyka programowa, [w:] Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997, s. 308-311. Encyklopedia Muzyki, pod red. A. Chodkowskiego, Wydanie drugie, PWN Warszawa 2006. Hasła: W,A. Mozart, F.Chopin, Rytm, Melodyka, Harmonia, Agogika. M. Steen, Chopin, przeł. E Pankiewicz,[w:] Wielcy kompozytorzy i ich czasy, Poznań, 2009, s.401- 435 M. Giłaszewska, Znaki zła w sztuce. Esej z pogranicza teorii sztuki i aksjologii, w: Odłamki rozbitych luster, red. I. Lorenc, Warszawa, 2005, s. 207- 211. D. Niemczyk., R.D. Golianek, Bach i techno. Formy obecności muzyki klasycznej w repertuarze rozrywkowym końca XX wieku, w: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji, red. L. Bielawski, J. K. Dadak-Kozicka, A. Leszczyńska, Warszawa 2001, s. 103-111. Uzup.: Ch.Drosser. Muzyka daj się uwieść, przeł. D. Serwotka, Warszawa 2011. A. Reimann, Muzyczny styl odbioru tekstów literackich, Poznań, 2013. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
1. Wiedza: Opanowanie i sprawne posługiwanie się podstawową terminologią z zakresu historii muzyki, estetyki i teorii, które umożliwiają kompetentną analizę i interpretację zarówno utworów muzycznych, jak i polisemiotycznych. 2. Umiejętności: Zdobycie umiejętności opisu podstawowych zasad organizacji przebiegu muzycznego, oraz charakteryzowania znamiennych dla poszczególnych epok cech muzyki. Umiejętność określenia specyfiki form muzycznych, stylów wykonawczych, rozpoznawania i charakteryzowania elementów dzieła muzycznego takich jak: melodyka, rytmika, agogika, artykulacja. 3. Kompetencje: Student staje się kompetentnym krytykiem utworów muzycznych, potrafiącym podeprzeć swoje sądy merytoryczną wiedzą z zakresu propedeutyki muzyki. Opis ECTS – 2.00 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę niedostateczną: - student nie spełnia kryteriów na ocenę dostateczną. Na ocenę dostateczną: - student objaśnia podstawową terminologię z zakresu propedeutyki wiedzy muzyki - potrafi opisać podstawowe zasady organizacji dzieła muzycznego, -objaśnia specyfikę utworów o różnorodnej fakturze, - rozpoznaje w stopniu dostatecznym utwory muzyczne z poszczególnych epok Na ocenę dobrą: - student objaśnia podstawową terminologię z zakresu propedeutyki wiedzy muzyki - potrafi opisać podstawowe zasady organizacji dzieła muzycznego, -objaśnia specyfikę utworów o różnorodnej fakturze, - potrafi rozpoznać w stopniu dobrym utwory muzyczne z poszczególnych epok - potrafi rozpoznać i scharakteryzować stosowane w muzyce środki wykonawcze - bierze czynny udział w zajęciach. Na ocenę bardzo dobrą: - student objaśnia podstawową terminologię z zakresu propedeutyki wiedzy muzyki - potrafi opisać podstawowe zasady organizacji dzieła muzycznego, -objaśnia specyfikę utworów o różnorodnej fakturze, - potrafi rozpoznwać w stopniu bardzo dobrym utwory muzyczne z poszczególnych epok - potrafi rozpoznać i scharakteryzować stosowane w muzyce środki wykonawcze - bierze czynny udział w zajęciach. - potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonać krytycznej analizy i interpretacji wytworów muzycznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.