Tożsamość polska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-II-1-TozPols |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tożsamość polska |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU2_W05 KU2_W06 KU2_U03 |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość zagadnień związanych ze specyfiką polskiej kultury |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi ujęciami problematyki tożsamości polskiej, reprezentującymi różnorodne typy dyskursów i przekazów. Przedmiotem uwagi uczestników zajęć będą przede wszystkim polskie współczesne publikacje o charakterze naukowym i eseistycznym, zawierające próby definicji polskości oraz analizy procesów historycznych decydujących o jej współczesnym kształcie. Krytyczna analiza omawianych publikacji będzie skoncentrowana na ujawniającym się w toku ich lektury napięciu między koncepcjami esencjalistycznymi i konstruktywistycznymi. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi ujęciami problematyki tożsamości polskiej, reprezentującymi różnorodne typy dyskursów i przekazów. Przedmiotem uwagi uczestników zajęć będą przede wszystkim polskie współczesne publikacje o charakterze naukowym i eseistycznym, zawierające próby definicji polskości oraz analizy procesów historycznych decydujących o jej współczesnym kształcie. Krytyczna analiza omawianych publikacji będzie skoncentrowana na ujawniającym się w toku ich lektury napięciu między koncepcjami esencjalistycznymi i konstruktywistycznymi oraz refleksji nad tym, w jakim stopniu poszczególne ujęcia polskości traktować można również jako formę jej ekspresji. Przedmiotem analizy staną się także przekazy artystyczne - współczesne teksty literackie, wystawy, spektakle teatralne. |
Literatura: |
Z. Bokszański, Tożsamość narodowa [w:] Idem, Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2007. B. Dziemidok, Globalizacja a kwestia tożsamości narodowej [w:] Globalizacja i my: tożsamość lokalna wobec trendów globalnych, red. R. Piekarski, Kraków 2003. R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008; wskazane fragmenty. A. Bielik-Robson, Polska: wspólnota fantazmatyczna [w:] Kim są Polacy?, Warszawa 2013. P. Czapliński, Horror polonicus [w:] Kim są Polacy?, Warszawa 2013. P. Boski, Ramy zachowań społecznych w kulturze polskiej. Od makropsychologii międzykulturowej do psychologii indygenicznej [w:] Idem, Kulturowe ramy zachowań społecznych. K. Mazur, Polska ejdetyczna, „Pressje”, teka 22-23. B. Skrzypulec, Polskość jako emancypacja, „Pressje” teka 22-23. W. Czabanowski, M. Kwiatkowski, Nacjonalizm, patriotyzm, ejdetyzm, „Pressje”, teka 22-23. P. Rojek, Mesjanizm integralny, „Pressje” 2012, teka 28. D. Masłowska, Między nami dobrze jest, Warszawa 2008. D. Masłowska, Między nami dobrze jest, reż. G. Jarzyna, TR, Warszawa 2009. T. Rakowski, Potomkowie chłopów – wolni od kultury, „Znak” nr 692, styczeń 2013 M. Duch-Dyngosz, Zapomniana genealogia Polaków, „Znak” nr 684, maj 2012 E. Thompson, Postkolonialne refleksje: jak wyjść z postkolonializmu, "Porównania" nr 5/2008 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Po zakończeniu kursu student/studentka: - Zna w pogłębionym stopniu kluczowe koncepcje teoretyczne dotyczące tożsamości narodowej oraz możliwości ich zastosowania do analizy konkretnego kontekstu kulturowego, zna podłoże religijne, polityczne i społeczne kultury własnej oraz innych. - Zna kluczowe zjawiska i przeobrażenia z zakresu współczesnego dyskursu na temat tożsamości polskiej, relacje między konstruowanymi koncepcjami polskości a ujęciami tożsamości formułowanymi w obrębie innych kultur narodowych - Potrafi opracować wyniki własnych badań z zakresu kulturoznawstwa, przeprowadzić analizę specyfiki danej kultury widzianej w perspektywie porównawczej oraz dokonać krytycznej interpretacji źródeł 3 pkt. ECTS 15 h - udział w zajęciach 30 h - przygotowanie do zajęć 30 h - przygotowanie do kolokwium ustnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na zajęciach - aktywny udział w zajęciach - zaliczenie drobnych kolokwiów - zaliczenie kolowium obejmującego całokształt omawianych w ramach kursów lektur i zagadnień Na ocenę dostateczną: student potrafi zwięźle scharakteryzować najistotniejsze problemy związane ze współczesnymi dyskusjami nad tożsamością polską Na ocenę dobrą: student wykazuje się rzetelną znajomość analizowanych w ramach zajęć lektur Na ocenę bardzo dobrą: student wykazuje się szczegółową znajomością poznanych lektur oraz umiejętnością porównywania poznanych koncepcji oraz wyciągania samodzielnych wniosków z przeprowadzonych w ramach kursu dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Dąbrowska, Agnieszka Smaga | |
Prowadzący grup: | Dorota Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi ujęciami problematyki tożsamości polskiej, reprezentującymi różnorodne typy dyskursów i przekazów. Przedmiotem uwagi uczestników zajęć będą przede wszystkim polskie współczesne publikacje o charakterze naukowym i eseistycznym, zawierające próby definicji polskości oraz analizy procesów historycznych decydujących o jej współczesnym kształcie. Krytyczna analiza omawianych publikacji będzie skoncentrowana na ujawniającym się w toku ich lektury napięciu między koncepcjami esencjalistycznymi i konstruktywistycznymi. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze współczesnymi ujęciami problematyki tożsamości polskiej, reprezentującymi różnorodne typy dyskursów i przekazów. Przedmiotem uwagi uczestników zajęć będą przede wszystkim polskie współczesne publikacje o charakterze naukowym i eseistycznym, zawierające próby definicji polskości oraz analizy procesów historycznych decydujących o jej współczesnym kształcie. Krytyczna analiza omawianych publikacji będzie skoncentrowana na ujawniającym się w toku ich lektury napięciu między koncepcjami esencjalistycznymi i konstruktywistycznymi oraz refleksji nad tym, w jakim stopniu poszczególne ujęcia polskości traktować można również jako formę jej ekspresji. Przedmiotem analizy staną się także przekazy artystyczne - współczesne teksty literackie, wystawy, spektakle teatralne. |
|
Literatura: |
Z. Bokszański, Tożsamość narodowa [w:] Idem, Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2007. B. Dziemidok, Globalizacja a kwestia tożsamości narodowej [w:] Globalizacja i my: tożsamość lokalna wobec trendów globalnych, red. R. Piekarski, Kraków 2003. R. Legutko, Esej o duszy polskiej, Kraków 2008; wskazane fragmenty. A. Bielik-Robson, Polska: wspólnota fantazmatyczna [w:] Kim są Polacy?, Warszawa 2013. P. Czapliński, Horror polonicus [w:] Kim są Polacy?, Warszawa 2013. P. Boski, Ramy zachowań społecznych w kulturze polskiej. Od makropsychologii międzykulturowej do psychologii indygenicznej [w:] Idem, Kulturowe ramy zachowań społecznych. K. Mazur, Polska ejdetyczna, „Pressje”, teka 22-23. B. Skrzypulec, Polskość jako emancypacja, „Pressje” teka 22-23. W. Czabanowski, M. Kwiatkowski, Nacjonalizm, patriotyzm, ejdetyzm, „Pressje”, teka 22-23. P. Rojek, Mesjanizm integralny, „Pressje” 2012, teka 28. D. Masłowska, Między nami dobrze jest, Warszawa 2008. D. Masłowska, Między nami dobrze jest, reż. G. Jarzyna, TR, Warszawa 2009. T. Rakowski, Potomkowie chłopów – wolni od kultury, „Znak” nr 692, styczeń 2013 M. Duch-Dyngosz, Zapomniana genealogia Polaków, „Znak” nr 684, maj 2012 E. Thompson, Postkolonialne refleksje: jak wyjść z postkolonializmu, "Porównania" nr 5/2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.