Poetyka literacka - poetyka intersemiotyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-PL.PI.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poetyka literacka - poetyka intersemiotyczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_ W03 KU1_ W06 KU1_U12 KU1_U15 KU1_ K01 K_K10 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy, w przypadku niektórych zagadnień - średnio zaawansowany. Cele przedmiotu: przyswojenie przez uczestników terminologii z zakresu poetyki w stopniu umożliwiajacym analizę i interpretację zarówno tekstów literackich, jak i polisemiotycznych. Zdobycie umiejętności opisu podstawowych zasad organizacji świata przedstawionego w utworze literackim, komiksie, filmie, plakacie reklamowym, ikonografii itd. oraz charakteryzowania znamiennych dla różnych sztuk sposobów kreowania znaczeń. Zdobycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania stosowanych w różnych mediach transsemiotycznych środków poetyckich oraz budowanych przy ich wykorzystaniu form i sposobów perswazji. Wypracowanie umiejętności dostrzegania wpływu medium na estetyczną organizację materiału tematycznego oraz zdolności zajęcia stanowiska wobec problemu odrębności i wspólnoty różnych gałęzi sztuki. Wymagania wstępne: zaliczenie dwóch wcześniejszych semestrów przedmiotu. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w podstawowe zagadnienia dotyczące sposobów organizacji tekstów monosemiotycznych (zwłaszcza literackich) oraz polisemiotycznych, kreujących przekazy w interakcji różnych rodzajów znaków, jak słowo i obraz w przypadku plakatu reklamowego i komiksu czy słowo, obraz i dźwięk w przekazie filmowym. Ćwiczenia ukierunkowane są przede wszystkim na uwypuklenie analogii strukturalnych łączących różnorodne teksty kultury, jak i na naświetlenie źródeł odmienności ich konstrukcji znaczeniowej. W zakres problemowy przedmiotu wchodzą ponadto zagadnienia związane ze zjawiskiem intermedialności, dotyczące różnych rodzajów nawiązań do dzieł zrealizowanych w odmiennych systemach semiotycznych. W trzecim semestrze (II rok studiów) przewidziane jest omówienie wybranych zagadnień wchodzących w zakres następujących bloków tematycznych: 1. Uniwersalizacja kategorii narracji. 2. Typowe formy narracji literackiej. 3. Narracja literacka a narracja filmowa. 4. Synteza audiowizualna w sztuce filmowej (problem znaczenia filmowego). 5. Poetyka komiksu - warstwa ikoniczna i językowa (komiks wobec sztuki literackiej i filmowej). Metody oceny: Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę oraz egzaminem. Warunkiem zaliczenia semestu jest nieprzekroczenie dopuszczalnej liczby nieobecności na ćwiczeniach (2) oraz uzyskanie oceny pozytywnej z każdego kolokwium. Osoby nieobecne na sprawdzianach pisemnych oraz te, którym się na nich nie powiodło, zobowiązane są do zalicznia danej partii materiału na dyżurze. Ocena zaliczeniowa uwzględnia: oceny cząstkowe, aktywność na zajęciach oraz dodatkowe formy pracy. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe dla drugiego roku (lektury uzupełniające – w załączniku dla studiów dziennych): Ad. 1. H. White "Znaczenie narracyjności dla przedstawiania rzeczywistości", [w tegoż:] "Poetyka pisarstwa historycznego", przeł. M. Wilczyński, red. E. Domańska, M. Wilczyński, Kraków 2000. Ad. 2 F. Stanzel "Typowe formy powieści", [w:] "Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym. Antologia", oprac. R. Handke, Kraków 1980. Ad. 3 i 4 J. Łotman "Semiotyka filmu", przeł. J. Faryno, T. Miczka, Warszawa 1983 (wybór). J. Płażewski "Język filmu", Warszawa 1982 (wybór). A. Helman "Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury", Poznań 1998 (wstęp). A. Helman, A. Pitrus "Podstawy wiedzy o filmie", Gdańsk 2008 (fragm.) Ad. 5 J. Szyłak "Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa", Gdańsk 2000, s. 5-91. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student opanowuje podstawową terminologię z zakresu poetyki w stopniu umożliwiającym mu kompetentną analizę i interpretację tekstów literackich, jak i polisemiotycznych. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów mono- i polisemiotycznych. Student potrafi opisywać podstawowe zasady organizacji świata przedstawionego w utworze literackim, komiksie, filmie, plakacie reklamowym, ikonografii. Umie charakteryzować najbardziej znamienne dla różnych sztuk sposoby kreowania znaczeń. Potrafi określać specyfikę tekstu mono- i polisemiotycznego, a także dokonywać krytycznej oceny różnego rodzaju tekstów kultury; rozpoznaje i charakteryzuje stosowane w różnych mediach transsemiotyczne środki poetyckie oraz bazujące na nich formy perswazji. Student jest świadomym uczestnikiem życia kulturalnego, korzystającym z rożnych form mediatyzacji kultury. Ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy na temat poetyki tekstów mono- i polisemiotycznych oraz rozumie potrzebę nieprzerwanego jej pogłębiania. Opis ECTS - 3 udział w ćwiczeniach - 15 przygotowanie do ćwiczeń - 15 konsultacje - 3 przygotowanie do egzaminu - 15 suma godzin: 47 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.