Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-W-WKKIBK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | KU1_W04 KU1_W08 KU1_W09 KU1_W02 KU1_U04 KU1_U09 KU1_U10 KU1_U13 KU1_K01 KU1_K05 |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy. Cele przedmiotu: Poznanie kanonu wiedzy teoretycznej z zakresu antropologii kultury oraz kulturoznawstwa; rozwój umiejętności rozumienia społecznych aspektów procesów zmiany kulturowej i społecznej oraz szeroko rozumianej współczesności. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o kulturze. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 9. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje). d. Relatywizm kulturowy i antropologia kognitywistyczna 10. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje). e. Strukturalizm 11. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje). f. Postrukturalizm 12. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje). g. Feminizm 13. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje). h. Postmodernizm & interpretacjonizm 14. Antropologia i co dalej (wykłady mają pokazać współczesne problemy szeroko rozumianej antropologi współczesności). a. Style życia, zagrożenia cywilizacyjne i tożsamość człowieka współczesnego z perspektywy teorii kultury. 15 Antropologia i co dalej(wykłady mają pokazać współczesne problemy szeroko rozumianej antropologii współczesności). b. Media komunikacji społecznej jako motor współczesnej cywilizacji 16 Antropologia i co dalej (wykłady mają pokazać współczesne problemy szeroko rozumianej antropologii współczesności). c. Wychowanie międzykulturowe jako nowe zadanie antropologii w zglobalizowanym świecie Metody oceny: Egzamin ustny |
Literatura: |
Alan Barnard, Antropologia, PWN, Warszawa 2006. Fredric Barth, Andre Gingrich, Robert Parkin, Sydel Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przekład Joanna Tegnerowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Ywes Winkin, Antropologia komunikacji, przekład Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001. Chris Jenks, Kultura, przeł: Wojciech Burszta, Wydawnictwo Zysk i s-ka, Poznań 1999. Philips Carl Salman, Patricia C. Rice, Myśleć jak antropolog, przeł: Ola i Wojciech Kubińscy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk-Sopot 2009. Wojciech Burszta, Świat jako wiezienie kultury: pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy Warszawa 2008. Wojciech Burszta, Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004. Claude Levi – Strauss, Smutek tropików, przeł: Aniela Steinberg, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008. Ewa Nowicka, Świat Człowieka świat kultury, Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2003. Tabula rasa: spory o naturę ludzką, Steven Pinker, przeł Agnieszka Nowak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Kilka ogólnych uwag o nowoczesności, oraz Lokalizacja, globalizacja i transformacja życia codziennego [w:] Anthony Giddens „Nowoczesność i tożsamość” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, str. 21-33. Przemiany obyczajów cywilizacji zachodu, Norbert Elias, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1980; Przymus społeczny jako przymus wewnętrzny, s. 367-389, Upowszechnianie się konieczności obliczania na dalszą metę i przymusu wewnętrznego, s. 390-395. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia i opis ECTS: aktywność studenta nakład pracy studenta w godz: udział w konwersatorium 30 udział w części warsztatowej 30 przygotowanie do konwersatorium 15 konsultacje 10 samodzielne lektura, 30 przygotowanie do kolokwium egzaminacyjnego 20 SUMA GODZIN 135 LICZBA ECTS 5 Efekty kształcenia - umiejętności i kompetencje - opis ogólny. W trakcie cyklu wykładów student powinien poznać i opanować kanon wiedzy teoretycznej z zakresu antropologii kultury; rozwinąć umiejętności rozumienia społecznych aspektów procesów zmiany społecznej i szeroko rozumianej współczesności. Powinien także umieć poddać krytycznej analizie szeroki zakres tekstów kultury. Student potrafi również przyswoić i posługiwać się sprawnie podstawową metodologią badań kulturowych. Opis szczegółowy efektów kształcenia KU1_W02 KU1_W04 KU1_W08 KU1_W09 KU1_U04 KU1_U09 KU1_U10 KU1_U13 KU1_K01 KU1_K05 WIEDZA KU1_W02 student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodologii badań właściwych naukom humanistycznym i wybranym naukom społecznym (w zakresie odpowiadającym multidyscyplinarności wiedzy o kulturze) KU1_W04 student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną na temat teorii kultury i ich rozwoju – w tym filozofii kultury oraz teorii antropologicznych, estetyki, komunikowania i mediów, sztuk wizualnych, audiowizualności, teorii języka KU1_W08 Student ma podstawową wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kulturoznawstwa z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru nauk humanistycznych oraz częściowo obszaru nauk społecznych KU1_W09 student posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności filozofii kultury, antropologii, literaturoznawstwa, wiedzy o sztuce, nauki o komunikowaniu i mediach UMIEJĘTNOŚCI KU1_U04 student amodzielnie selekcjonuje i wykorzystuje zdobyte informacje, potrafi korzystać z nich w odpowiednio dobranym kontekście KU1_U09 student rozwiązuje problemy badawcze nauki o kulturze z wykorzystaniem paradygmatów badawczych i pojęć właściwych dla kulturoznawstwa w zakresie dyscyplin humanistycznych i społecznych, w szczególności filozofii kultury, estetyki, antropologii, literaturoznawstwa, wiedzy o sztuce, teatrologii, socjologii kultury, nauki o komunikowaniu i mediach w odniesieniu do typowych sytuacji profesjonalnych KU1_U10 student posiada umiejętność wyodrębniania i określania cech tożsamości kulturowych KU1_U13 student potrafi w perspektywie synchronicznej i diachronicznej dokonywać krytycznej analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury, stosując typowe metody, w celu określenia znaczeń tekstów kultury, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE KU1_K01 student ma świadomość zakresu zdobytej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie KU1_K05 student umie nazwać cele podejmowanego zadania oraz ocenić znaczenie i potrzebę zachowania właściwej kolejności wykonywania poszczególnych etapów realizacji zadań własnych oraz określonych przez innych uczestników zespołu wykonawców |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, weryfikująca przyswojenie całości wiedzy rozmowa sprawdzająca przyswojenie całości materiału w języku polskim, ewentualnie na życzenie studentów kolokwium zaliczeniowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.