Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-KUZ-W-WKKIBK.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje kultury i badań kulturowych |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: Podstawowy. Cele przedmiotu: Poznanie kanonu wiedzy teoretycznej z zakresu antropologii kultury oraz kulturoznawstwa; rozwój umiejętności rozumienia społecznych aspektów procesów zmiany kulturowej i społecznej oraz szeroko rozumianej współczesności. Wymagania wstępne: Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o kulturze. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Wykład wprowadzający. Antropologia i etnologia - źródłosłów pojęć i ich upowszechnienie. Istotność kontekstu historycznego powstania tej dziedziny nauki. Cztery główne tradycje: niemiecka (volskunde/volkerkunde), francuska (ethnologie), angielska (social antropology,) amerykańska (cultural anthropology, + cztery subdyscypliny tj antropologia fizyczna, archeologia, językoznaWstwo, antropologia kultury) oraz ich specyfikacja. 2. Kultura a cywilizacja. Wstęp do tematyki antropologii kultury. Antropologiczne definicje kultury. 3. Kultura jako podstawowe pojecie humanistyki. Czym jest współczesna antropologia kultury jej przedmiot i zakres. Perspektywy synchroniczne, diachroniczne, interakcyjne. Pojęcie paradygmatu Thomasa Khuna. Rozumienie kultury w antropologii kulturowej i w socjologii. Przedsmak teorii - skrótowe pokazanie możliwości definiowania kultury. 4. Etnocentryzm versus relatywizm kulturowy tj Historia styczności białego człowieka z innymi kulturami jako historia narodzin refleksji antropologicznej 5. Źródła współczesnej refleksji antropologicznej, czyli trzy etapy postrzegania kultury przez antropologię. Krótka historia rozwoju tradycji antropologicznej A) Szkoły kulturowo historyczne, ewolucjonizm B) Różnice kulturowe jako wyraz odmienność kulturowej tradycji C) Antropologia refleksyjna (Antropologia współczesności) 6. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje) A. ewolucjonizm 7. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje) B. Dyfuzjonizm 8. Główne paradygmaty antropologii (wykłady mają pokazać poszczególne paradygmaty oraz ich współczesne inklinacje) C. Funkcjonalizm Metody oceny: Egzamin ustny |
Literatura: |
Literatura: Alan Barnard, Antropologia, PWN, Warszawa 2006. Fredric Barth, Andre Gingrich, Robert Parkin, Sydel Silverman, Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, przekład Joanna Tegnerowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007. Ywes Winkin, Antropologia komunikacji, przekład Agnieszka Karpowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001. Chris Jenks, Kultura, przeł: Wojciech Burszta, Wydawnictwo Zysk i s-ka, Poznan 1999. Philips Carl Salman, Patricia C. Rice, Myśleć jak antropolog, przeł: Ola i Wojciech Kubińscy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk - Sopot 2009. Wojciech Burszta, Świat jako więzienie kultury: pomyślenia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2008. Wojciech Burszta, Różnorodność i tożsamość: antropologia jako kulturowa refleksyjność,Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2004. Claude Levi – Strauss, Smutek tropików, przeł: Aniela Steinberg, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008. Ewa Nowicka, Świat Człowieka świat kultury, Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2003. Tabula rasa: spory o naturę ludzką, Steven Pinker, przeł Agnieszka Nowak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005. Kilka ogólnych uwag o nowoczesności, oraz Lokalizacja, globalizacja i transformacja życia codziennego [w:] Anthony Giddens „Nowoczesność i tożsamość” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, str. 21-33. Przemiany obyczajów cywilizacji zachodu, Norbert Elias, Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1980, Przymus społeczny jako przymus wewnętrzny, s. 367-389, Upowszechnianie się konieczności obliczania na dalszą metę i przymusu wewnętrznego, s. 390-395. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
aktywność studenta nakład pracy studenta w godz: tyczy całego cyklu tj 30h dydaktycznych. udział w konwersatorium 30 udział w części warsztatowej 30 przygotowanie do konwersatorium 15 konsultacje 10 samodzielne lektura, 30 przygotowanie do kolokwium egzaminacyjnego 20 SUMA GODZIN 135 LICZBA ECTS 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, weryfikująca przyswojenie całości wiedzy rozmowa sprawdzająca przyswojenie całości materiału w języku polskim, ewentualnie na życzenie studentów kolokwium zaliczeniowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.