Wstęp do muzeologii i muzealnictwa: Definicja, rola i misja muzeum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-DefRol-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do muzeologii i muzealnictwa: Definicja, rola i misja muzeum |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz_W01 Muz_W02 Muz_W04 Muz_W05 Muz_U01 Muz_U02 Muz_U07 Muz_K01 |
Skrócony opis: |
Przedmiot przybliża definicję i zmieniającą się rolę muzeum od strożytności po czasy współczesne. |
Pełny opis: |
W czasie kursu student poznaje rolę muzeum, jego definicje i funkcje, które spełniało w przeszłości oraz obecnie, jak również poznaje niezbędną metodologię badań, która przygotowyje do samodzielnego prowadzenia badań. Prezentowane są typy muzeów i różne rodzaje działalności muzealnej, m.in. wystawiennicza, edukacyjna, naukowa. Poruszane są aspekty prawne w kontekście zbiorów muzealnych i tworzenia kolekcji. Kurs przedstawia również kwestie związane z ochroną dziedzictwa oraz konserwacją dzieł sztuki, które stanowią nieodłączny element praktyki muzealniczej. Student uczy się podstaw magazynowania zbiorów, inwentaryzacji i zasad bezpieczeństwa. Kolejnym działem jest naukowa działalność muzeum - opracowanie zbiorów, publikacje, prezentowanie wyników badań na konferencjach naukowych. Przedmiot ukazuje problematykę edukacji z muzeum oraz specyfikę pracy z dorosłymi, młodzieżą i dziećmi. Trzy jednostki poświęcone zostaną tematyce wystawiennictwa. Student pozna proces przygotowania wystawy, zasady tworzenia koncepcji i scenariusza wystawy, eksponowania obiektów, projektowania wystaw i nowoczesne techniki stosowane w muzeach. Przedstawione zostaną również prawne aspekty w kontekście misji muzeum. Ostatnim działem jest rola muzeum i jego miejsce w społeczności lokalnej. Dzięki takiemu układowi tematów, student pozna podstawy pracy muzealnej w oparciu specjalistyczne publikacje i akty prawne. |
Literatura: |
1. M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka, Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. 2. Edukacja w muzeum rzeczywistym i wirtualnym, red. Folga-Januszewska, D. Kraków 2014. 3. Edukacja muzealna w Polsce, sytuacja, kontekst, perspektywy rozwoju, Warszawa 2012. 4. W. Gluziński, U podstaw muzeologii, Warszawa 1980. 5. S. Lorentz, Muzeum Narodowe w Warszawie jako placówka naukowa, [w:] Przeszłość przyszłości. Sięga pamiątkowa ku czci profesora Stanisława Lorentza, Warszawa 1999, s. 31 – 52. 6. F. Matassa, Zarządzanie zbiorami muzeum, Kraków 2011, 7. Z. Żygulski, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. 8. The Cultures of Collecting, ed. John Elsner & Rogerr Cardinal, Londyn 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Muz_W01 Ma podstawową wiedzę o definicji muzeum, jego roli w kulturze oraz podstawowej misji placówek muzealniczych. Muz_W02 Zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie w kontekście misji i roli muzeum i potrafi ją zastosować w obrębie innych dyscyplin. Muz_W04 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeum. Zna chronologiczny rozwój definicji muzeum. Muz_W05 Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym zwłaszcza sztuki, filozofii, antropologii, socjologii i psychologii na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych oraz ich roli i misji. Muz_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna i historyczną z zakresu definicji i roli muzeum do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum współczesnego Muz_U02 Potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem oraz zna terminologię związaną z definicją muzeum. Muz_U07 Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów i opinii na temat istniejących muzeów i ich działalności (krytyka muzeologiczna). Muz_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej 1 ECTS - obecność na zajęciach (godziny kontaktowe) - 30 godz. 1 ECTS przygotowanie referatów, pracy pisemnych, lektury obowiązkowe, przygotowanie do dyskusji - 30 godz. 60 godzin = 2 punkty ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe Aktywność na zajęciach Praca zaliczeniowa Obecność na zajęciach Udział w dyskusjach Zaliczenie prac pisemnych w ciągu semestru Zaliczenie ustne KRYTERIA OCENIANIA na ocenę BDB - student zna doskonale chronologię rozwoju definicji i roli muzeów od czasów dawnych do współczesności. Potrafi wskazać momenty kluczowe dla rozwoju muzeów. Rozumie interdyscyplinarność omawianych zjawisk. na ocenę DB - student zna dobrze chronologię rozwoju definicji i roli muzeów od czasów dawnych do współczesności. Potrafi wskazać z błędami momenty kluczowe dla rozwoju muzeów. Częściowo rozumie interdyscyplinarność omawianych zjawisk. na ocenę DST - student zna podstawową chronologię rozwoju definicji i roli muzeów od czasów dawnych do współczesności. Potrafi pobieżnie wskazać momenty kluczowe dla rozwoju muzeów. Ma małą świadomość interdyscyplinarności omawianych zjawisk. na ocenę NDST - student nie spełnia wymogów przewidzianych na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.