Historia sztuki z elementami metodologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-HisSzt-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki z elementami metodologii |
Jednostka: | Instytut Filologii Klasycznej i Kulturoznawstwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wiedza Muz1_W03 Muz1_W04 Muz1_W05 umiejętności Muz1_U03 Muz1_U07 kompetencje społeczne Muz1_K01 |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmujące metodologię, terminologię i historię dyscypliny, a także wykład z historii sztuki od czasów prehistorycznych do XXI w. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładu informacyjnego połączonego z aktywnym uczestnictwem studentów (dyskusja dotycząca przedstawianej problematyki oraz polecanej na bieżąco literatury przedmiotu). W pierwszej części zajęć student zostanie zapoznany z historią metodologią i terminologią dyscypliny. Zasadniczą część zajęć stanowić będzie wykład dotyczący historii sztuki europejskiej w ujęciu chronologicznym od czasów najdawniejszych do XXI w, połączony z przykładami praktycznego zastosowania metodologii badań właściwej dla prezentowanej dyscypliny. Tematy zajęć I semestr: 1. Historia dyscypliny 2. Metodologia historii sztuki 3. Pojęcia i definicje, problematyka datowania 4. Prehistoria sztuki 5. Sztuka starożytna: Mezopotamia, Egipt, Grecja, Etruria, Rzym 6. Sztuka wczesnochrześcijańska, rawenańska, bizantyńska 7. sztuka wczesnego średniowiecza na terenie Europy (germańska, ostrogocka, merowińska, longobardzka, anglo-iryjska, karolińska) 8. sztuka romańska południowej i północnej Europy 9. sztuka gotyku południowej i północnej Europy Tematy zajęć II semestr: 10. renesans we Włoszech (malarstwo, rzeźba, architektura) 11. Renesans na północy 12. Manieryzm 13. Barok w Italii 14. Barok na północ od Alp 15. Sztuka rokoka 16. Neoklasycyzm 17. Romantyzm 18. Impresjonizm i postimpresjonizm 19. WIEK XX - kubizm, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcjonizm, malarstwo metafizyczne, surrealizm, futuryzm, minimalizm, pop-art 24. estetyka, doktryny artystyczne i teoria sztuki europejskiej - zarys problematyki (niektóre tematy obejmują więcej niż jedne zajęcia) |
Literatura: |
D’Alleva A., Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2005. Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków 1980. Białostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] tegoż, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 239-247. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania) Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990. Gombrich E.H., O szutuce, Poznań 2016. Kłębowski J., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 1987. Koch W., Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996. Panofsky E ., Studia z historii sztuki, oprac. Jan Białostocki, Warszawa 1971 (wybór tekstów). Pojęcia problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, wybr. przekł. J. Białostocki, Warszawa 1986. Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1979. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2012 Sztuka polska, t. 1-4, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2005-2012. Sztuka świata, t. 1-10, wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989-1996. Wstęp do historii sztuki, red. Piotr Skubiszewski, Warszawa 1973. Literatura uzupełniająca do poszczególnych tematów podawana będzie na bieżąco w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki - Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych - Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej - Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. - Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków. 1 ECTS - udział w zajęciach/przygotowanie do zajęć - 30 godz. 1 ECTS - przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godz. x 2 = 30 godz. 2 ECTS - lektury obowiązkowe - 60 godz. 120 godzin:30 = 4 punkty ECTS (8 ECTS w skali roku) |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji - 40% oceny), weryfikacja pisemnego opracowania (60% oceny) Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta dwuczęściowego opracowania (w każdym z semestrów) z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji sztuki oraz analizy wybranego dzieła z tej kolekcji z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii stosowanej w historii sztuki. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych są osiągane takimi metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur, oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta dwuczęściowego opracowania (w każdym z semestrów) z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji sztuki oraz analizy wybranego dzieła z tej kolekcji z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii stosowanej w historii sztuki. KRYTERIA ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków. ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie historii sztuki w opisie kolekcji muzealnej Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji sztuki. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych w historii sztuki, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków. ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w historii sztuki. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i teorii sztuki na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.