Wstęp do muzeologii i muzealnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-WstMuz-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do muzeologii i muzealnictwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W01 Muz1_W02 Muz1_U01 Muz1_U02 Muz1_K01 |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i pojęciami muzeologii, sposobami funkcjonowania muzeów i ich zarządzaniem oraz rolą, jaką pełnią instytucje muzealne w społeczeństwie. Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowo-praktyczny i służą uporządkowaniu wiedzy dotyczącej muzeologii, szczególnie w jej aspekcie teoretycznym (podstawowe pojęcia i terminologia) oraz praktycznym (programy muzealne, rodzaje działalności muzealnej, m.in. dokumentacja, katalogowanie zbiorów, status muzeum, ustawa o muzeach, konserwatorstwo). Istotną część zajęć stanowi ukazanie zasad nowego muzealnictwa oraz sposobów funkcjonowania różnych typów muzeów, zarówno dawnych (np.: artystycznych, religijnych, historycznych, skansenologicznych), jak i współczesnych (np.: instytucji kultury, multimedialnych, interaktywnych i narracyjnych). |
Literatura: |
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. Czajkowski J. Skanseny w Europie, Rzeszów 1984. Folga-Januszewska D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo” 2008, nr 49, s. 200 -203. Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków-Warszawa 2015. Folga-Januszewska, D., Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14. Muzea polskie, red. D. Folga-Januszewska, Olszanica 2012. Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001. Żygulski Z., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Lektury dotyczące konkretnych ćwiczeń są podawane na bieżąco w trakcie zajęć. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia są osiągane poprzez metody ćwiczeniowo-praktyczne i poszukujące, a weryfikowane przez ocenianie aktywności na zajęciach oraz przygotowanej przez studenta pracy pisemnej. Student w obszarze Wiedza (Muz1_W01, Muz1_W02): - zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie - kojarzy metody badań z zakresu muzealnictwa - wskazuje rodzaje działalności muzealnej - charakteryzuje typy muzeów Umiejętności (Muz1_U01, Muz1_U02): - opisuje wybrany rodzaj muzeum - rozpoznaje formy ochrony i opieki nad zbiorami muzealnymi - identyfikuje dokumenty muzealne (np. statut muzeum, karta ewidencyjna) - potrafi wyszukiwać i weryfikować informacje dotyczące muzealiów Kompetencje społeczne (Muz1_K01): - w prezentacji stosuje pojęcia i narzędzia poznane na zajęciach - orientuje się w aktualnej sytuacji muzealnictwa w Polsce Punktacja ECTS - 2 pkt., w tym: 1 = 30 h uczestnictwo w zajęciach 0,5 = 15 h przygotowanie do zajęć (samodzielna lektura, karty pracy i opracowanie zagadnienia) 0,5 = 15 h przygotowanie pracy zaliczeniowej |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY ocenianie ciągłe weryfikacja pracy na zajęciach (zadania, udział w dyskusji) obserwacja przygotowanego zagadnienia (wypowiedź ustna z prezentacją multimedialną) praca pisemna (karta ewidencyjna zabytku) Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze ćwiczeniowo-praktycznej. Wiedza weryfikowana jest przez ocenianie aktywności podczas zajęć w odniesieniu do zadawanych na bieżąco zadań (lektury, karty pracy) oraz omówienie przez studenta wybranego zagadnienia, a także przez opracowanie przez studenta pracy pisemnej mającej charakter zaliczeniowy. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane poprzez ocenianie prezentowanych przez studentów prac (prezentacja, opis), w których student wykazać się musi zdolnością selekcji i doboru informacji, a także znajomością terminologii z zakresu muzealnictwa. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych weryfikowane są poprzez ocenianie aktywności na zajęciach (wypowiedź ustna, udział w dyskusji). KRYTERIA Ocena BDB – student zna znakomicie zagadnienia dotyczące muzeologii i muzealnictwa. Aktywnie uczestniczy w zajęciach i systematycznie oddaje prace. Wskazuje i objaśnia dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów, a także prawidłowo uzupełnia dokumentację muzealną. Poprawnie omawia księgę inwentarzową. Ocena DB – student opanował wstępną wiedzę oraz umiejętności dotyczące muzeologii i muzealnictwa. Posługuje się w przygotowanej samodzielnie pracy podstawową terminologią muzeologiczną. Wskazuje i porównuje dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków. Poprawnie wypełnia dokumentację muzealną. Ocena DST - student opanował wstępną wiedzę oraz umiejętności dotyczące muzeologii i muzealnictwa. Posługuje się w przygotowanej samodzielnie pracy terminologią muzeologiczną. Zna dokumentację muzealną. Ocena NDST – student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Sadoch, Beata Skrzydlewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Sadoch | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abd5f6d4e666a4d48a04f3e7a84e4fe1d%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=5464e8c8-8324-43df-b11f-445a5472d011&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje w sposób wieloaspektowy problematykę muzeologii i muzealnictwa. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do podstawowych zagadnień związanych z działalnością muzealną, w szczególności uporządkowanie istotnych pojęć (muzeum, obiekt, ekspozycja) oraz zapoznanie z różnymi typami instytucji muzealnych (m.in. skansen, galeria sztuki, muzeum narodowe, pałac-rezydencja). Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Sadoch, Beata Skrzydlewska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Sadoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze ćwiczeniowo-praktycznym, łączą się z wykładem pod tym samym tytułem, stanowią wprowadzenie w zagadnienia związane z muzeologią i muzealnictwem. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest uzupełnienie podstawowych wiadomości o muzeum jako instytucji kultury. Student w trakcie kursu rozszerza znajomość funkcjonowania placówek muzealnych, ich roli w kulturze i społeczeństwie oraz sposobów kształtowania i wyodrębniania założeń muzealnych. Ma też możliwość poznać metody i narzędzia pracy w muzeum, takie jak dokumentacja, ochrona i opieka nad zbiorami, wystawiennictwo. Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
|
Literatura: |
Folga-Januszewska D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo” 2008, nr 49, s. 200 -203. Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Kraków-Warszawa 2015. Folga-Januszewska, D., Muzeologia, Muzeografia, Muzealnictwo „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 9-14. Pomian K., Zbieracze i osobliwości. Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001. Żygulski Z., Muzea na świecie: wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Lektury dotyczące konkretnych ćwiczeń są podawane na bieżąco w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Sadoch, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Sadoch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Punktacja ECTS - 2 pkt., w tym: 1 = 30 h uczestnictwo w zajęciach 0,5 = 15 h przygotowanie do zajęć (samodzielna lektura, karty pracy i opracowanie zagadnienia) 0,5 = 15 h przygotowanie pracy zaliczeniowej |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia o charakterze ćwiczeniowo-praktycznym, łączą się z wykładem pod tym samym tytułem, stanowią wprowadzenie w zagadnienia związane z muzeologią i muzealnictwem. |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest uzupełnienie podstawowych wiadomości o muzeum jako instytucji kultury. Student w trakcie kursu rozszerza znajomość funkcjonowania placówek muzealnych, ich roli w kulturze i społeczeństwie oraz sposobów kształtowania i wyodrębniania założeń muzealnych. Ma też możliwość poznać metody i narzędzia pracy w muzeum, takie jak dokumentacja, ochrona i opieka nad zbiorami, wystawiennictwo. Ćwiczenia umożliwiają nabycie kompetencji przyszłych muzeologów. |
|
Literatura: |
Folga-Januszewska D., Muzealnictwo, muzeologia, muzeografia, „Muzealnictwo” 2006, nr 47, s. 11-15. Folga-Januszewska D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, „Muzealnictwo” 2008, nr 49, s. 200 -203. Majewski P., Szkic o muzealium w kulturze czasów współczesnych, w: Rzecz w kulturze, Warszawa 2016, s. 23-32. Żygulski Z., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Lektury dotyczące konkretnych ćwiczeń są podawane na bieżąco w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.