Wstęp do muzeologii i muzealnictwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-1-WstMuz-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do muzeologii i muzealnictwa |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=26234 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W01 W02 U01 K01 |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii i kultury. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów I roku w problematykę poświęconą historii muzealnictwa, a także omówienie rozwoju poglądów muzeologicznych w tym tendencji kształtowania charakteru muzeum. Ważną częścią cyklu wykładów będzie prezentacja typologii muzeów, obrazująca europejską strukturę muzealną. Ostatnim z punktów będzie zarysowanie przemian zachodzących w ustawodawstwie muzealnym zarówno państwowym jak i kościelnym. Zajęcia mają charakter wykładowy z zastosowaniem multimediów. Zajęcia prowadzone są na terenie campusu, przewidziane są także zajęcia w muzeach. |
Pełny opis: |
Materiał podzielony jest na III segmenty: W pierwszej części mającej na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie rozwoju muzeologii, muzealnictwa historycznego i metodologii stosowanej w tych naukach, omówiona zostanie definicja muzeum a także przybliżone zostaną formy protomuzealne i przesłanki ideowe muzealnictwa w starożytności, a w dalszej kolejności omawiane będą dzieje kolekcji po upadku imperium zachodniorzymskiego, w tym średniowieczne skarbce. Więcej czasu poświęcone będzie odrodzeniu idei muzealnictwa w XV w. i jego rozwojowi w XVI-XVII wieku. Kolejno omawiane będą zagadnienia poświęcone zmianom ideowym w muzealnictwie XVIII w. i kształtowaniu się w wieku XIX muzeów narodowych. Część II dotyczyć będzie kategoryzacji muzeów. Omówione będą różne typy muzeów: artystyczne, muzea rezydencje, muzea historyczne, uniwersyteckie, biograficzne, etnograficzne, techniczno-naukowe i przyrodnicze. Część III poświęcona będzie zagadnieniom prawnym. Zarysowane zostaną przemiany zachodzące w prawie muzealnym na przykładzie dokumentów państwowych i kościelnych. Tematy zajęć I semestr 1. Czym jest muzealnictwo i muzeologia. 2. Przesłanki ideowe muzealnictwa w okresie starożytności. 3. Dzieje kolekcjonerstwa po upadku imperium zachodniorzymskiego, m.in. skarbce średniowieczne. 4. Odrodzenie idei muzealnictwa w Xv wieku. 5. Rozwój muzealnictwa XVI/XVII wieku na przykładzie kolekcji Medyceuszy. 6. Zagadnienia poświęcone ideom muzealnictwa XVIII/XIX w. 7. Kategoryzacja muzeów. 8. Muzea artystyczne. 9. Muzea rezydencje. 10. Muzea historyczne. 11. Muzea religijne. 12.Muzea przyrodnicze. 13. Muzea techniczne. 14. Muzea skansenologiczne. 15. Dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków - zarys historyczny. 16. Państwowe dokumenty prawne z zakresu muzealnictwa. 17. Dokumenty prawne wydane przez Kościół rzymskokatolicki dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. |
Literatura: |
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. Folga-Januszewska D., Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, "Muzealnictwo" 2008, t. 49, s. 200-203. Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, "Biuletyn Muzeum Diecezjalnego"4 (2000-2001), Zamość, s. 5-76. Muzea polskie, red.D. Folga-Januszewska, Olszanica 2012. Szczebak Wł., Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Tarnów 2003. ŻygulskZ.i jun. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W01 - zna kluczowe pojęcia z zakresu muzeologii i muzealnictwa. Rozumie znaczenie kształtowania się i funkcjonowania placówek muzealnych. Definiuje podstawowe pojęcia muzeologiczne. W02 - zna podstawową terminologię z zakresu muzeologii i muzealnictwa U01-Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę, do analizowania struktury i funkcji muzeum. K01 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy muzeologicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Efekty kształcenia w obszarze wiedzy osiągane są na drodze wykładu informacyjno-problemowego. Weryfikowane są przez ocenianie obecności studenta na zajęciach, jego aktywności, uważnemu śledzeniu przez wykładowcę wiedzy słuchacza z zakresu muzeologii i muzealnictwa. Efekty kształcenia w obszarze umiejętności osiągane są metodami dyskusji weryfikującymi umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na wykładach i podczas analizy zdanych lektur. Efekty kształcenia w obszarze kompetencji społecznych osiągane są między innymi drogą współpracy międzyinstytucjonalnej i sprawdzaniu profesjonalizacji działań muzealnych. Kryteria: (egzamin ustny) Ocena BDB – student porządkuje wiedzę z zakresu historii muzealnictwa i muzeologii. Posługuje się podstawową terminologią z powyższego zakresu. Wskazuje i objaśnia dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów, a także porównuje i wyprowadza wnioski dotyczące ich funkcjonowania. Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia muzeologiczne. Ocena DB – student charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju muzealnictwa. Posługuje się podstawową terminologią muzeologiczną. i podaje przykłady. Wskazuje i porównuje dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów. Ocena DST - student charakteryzuje poszczególne etapy rozwoju muzealnictwa. Rozpoznaje i charakteryzuje typy muzeów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska | |
Prowadzący grup: | Beata Skrzydlewska | |
Strona przedmiotu: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=26234 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów I roku w problematykę poświęconą historii muzealnictwa, a także omówienie rozwoju poglądów muzeologicznych w tym tendencji kształtowania charakteru muzeum. Ważną częścią cyklu wykładów będzie prezentacja typologii muzeów, obrazująca europejską strukturę muzealną. Ostatnim z punktów będzie zarysowanie przemian zachodzących w ustawodawstwie muzealnym zarówno państwowym jak i kościelnym. |
|
Pełny opis: |
Materiał podzielony jest na III segmenty: W pierwszej części mającej na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie rozwoju muzeologii, muzealnictwa historycznego i metodologii stosowanej w tych naukach, omówiona zostanie definicja muzeum a także przybliżone zostaną formy protomuzealne i przesłanki ideowe muzealnictwa w starożytności, a w dalszej kolejności omawiane będą dzieje kolekcji po upadku imperium zachodniorzymskiego, w tym średniowieczne skarbce. Więcej czasu poświęcone będzie odrodzeniu idei muzealnictwa w XV w. i jego rozwojowi w XVI-XVII wieku. Kolejno omawiane będą zagadnienia poświęcone zmianom ideowym w muzealnictwie XVIII w. i kształtowaniu się w wieku XIX muzeów narodowych. Część II dotyczyć będzie kategoryzacji muzeów. Omówione będą różne typy muzeów: artystyczne, muzea rezydencje, muzea historyczne, uniwersyteckie, biograficzne, etnograficzne, techniczno-naukowe i przyrodnicze. Część III poświęcona będzie zagadnieniom prawnym. Zarysowane zostaną przemiany zachodzące w prawie muzealnym na przykładzie dokumentów państwowych i kościelnych. Tematy zajęć I semestr 1. Czym jest muzealnictwo i muzeologia. 2. Przesłanki ideowe muzealnictwa w okresie starożytności. 3. Dzieje kolekcjonerstwa po upadku imperium zachodniorzymskiego, m.in. skarbce średniowieczne. 4. Odrodzenie idei muzealnictwa w Xv wieku. 5. Rozwój muzealnictwa XVI/XVII wieku na przykładzie kolekcji Medyceuszy. 6. Zagadnienia poświęcone ideom muzealnictwa XVIII/XIX w. 7. Kategoryzacja muzeów. 8. Muzea artystyczne. 9. Muzea rezydencje. 10. Muzea historyczne. 11. Muzea religijne. 12.Muzea przyrodnicze. 13. Muzea techniczne. 14. Muzea skansenologiczne. 15. Dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków - zarys historyczny. 16. Państwowe dokumenty prawne z zakresu muzealnictwa. 17. Dokumenty prawne wydane przez Kościół rzymskokatolicki dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. |
|
Literatura: |
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. Folga-Januszewska D., Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, "Muzealnictwo" 2008, t. 49, s. 200-203. Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, "Biuletyn Muzeum Diecezjalnego"4 (2000-2001), Zamość, s. 5-76. Muzea polskie, red.D. Folga-Januszewska, Olszanica 2012. Szczebak Wł., Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Tarnów 2003. ŻygulskZ.i jun. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska, Karolina Zioło-Pużuk | |
Prowadzący grup: | Beata Skrzydlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów I roku w problematykę poświęconą historii muzealnictwa, a także omówienie rozwoju poglądów muzeologicznych w tym tendencji kształtowania charakteru muzeum. Ważną częścią cyklu wykładów będzie prezentacja typologii muzeów, obrazująca europejską strukturę muzealną. Ostatnim z punktów będzie zarysowanie przemian zachodzących w ustawodawstwie muzealnym zarówno państwowym jak i kościelnym. |
|
Pełny opis: |
Materiał podzielony jest na III segmenty: W pierwszej części mającej na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie rozwoju muzeologii, muzealnictwa historycznego i metodologii stosowanej w tych naukach, omówiona zostanie definicja muzeum a także przybliżone zostaną formy protomuzealne i przesłanki ideowe muzealnictwa w starożytności, a w dalszej kolejności omawiane będą dzieje kolekcji po upadku imperium zachodniorzymskiego, w tym średniowieczne skarbce. Więcej czasu poświęcone będzie odrodzeniu idei muzealnictwa w XV w. i jego rozwojowi w XVI-XVII wieku. Kolejno omawiane będą zagadnienia poświęcone zmianom ideowym w muzealnictwie XVIII w. i kształtowaniu się w wieku XIX muzeów narodowych. Część II dotyczyć będzie kategoryzacji muzeów. Omówione będą różne typy muzeów: artystyczne, muzea rezydencje, muzea historyczne, uniwersyteckie, biograficzne, etnograficzne, techniczno-naukowe i przyrodnicze. Część III poświęcona będzie zagadnieniom prawnym. Zarysowane zostaną przemiany zachodzące w prawie muzealnym na przykładzie dokumentów państwowych i kościelnych. Tematy zajęć I semestr 1. Czym jest muzealnictwo i muzeologia. 2. Przesłanki ideowe muzealnictwa w okresie starożytności. 3. Dzieje kolekcjonerstwa po upadku imperium zachodniorzymskiego, m.in. skarbce średniowieczne. 4. Odrodzenie idei muzealnictwa w Xv wieku. 5. Rozwój muzealnictwa XVI/XVII wieku na przykładzie kolekcji Medyceuszy. 6. Zagadnienia poświęcone ideom muzealnictwa XVIII/XIX w. 7. Kategoryzacja muzeów. 8. Muzea artystyczne. 9. Muzea rezydencje. 10. Muzea historyczne. 11. Muzea religijne. 12.Muzea przyrodnicze. 13. Muzea techniczne. 14. Muzea skansenologiczne. 15. Dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków - zarys historyczny. 16. Państwowe dokumenty prawne z zakresu muzealnictwa. 17. Dokumenty prawne wydane przez Kościół rzymskokatolicki dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. |
|
Literatura: |
Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. Folga-Januszewska D., Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, "Muzealnictwo" 2008, t. 49, s. 200-203. Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, "Biuletyn Muzeum Diecezjalnego"4 (2000-2001), Zamość, s. 5-76. Muzea polskie, red.D. Folga-Januszewska, Olszanica 2012. Szczebak Wł., Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Tarnów 2003. ŻygulskZ.i jun. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Beata Skrzydlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Udział studenta w wykładzie: 30 h Przygotowanie de egzaminu: 15 h Samodzielna analiza materiałów źródłowych, opracowań 20 h Konsultacje: 5 h Łacznie: 70 h = 3 ETCS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów I roku w problematykę poświęconą historii muzealnictwa, a także omówienie rozwoju poglądów muzeologicznych w tym tendencji kształtowania charakteru muzeum. Ważną częścią cyklu wykładów będzie prezentacja typologii muzeów, obrazująca europejską strukturę muzealną. Ostatnim z punktów będzie zarysowanie przemian zachodzących w ustawodawstwie muzealnym zarówno państwowym jak i kościelnym. |
|
Pełny opis: |
Materiał podzielony jest na III segmenty: W pierwszej części mającej na celu uporządkowanie wiedzy w zakresie rozwoju muzeologii, muzealnictwa historycznego i metodologii stosowanej w tych naukach, omówiona zostanie definicja muzeum a także przybliżone zostaną formy protomuzealne i przesłanki ideowe muzealnictwa w starożytności, a w dalszej kolejności omawiane będą dzieje kolekcji po upadku imperium zachodniorzymskiego, w tym średniowieczne skarbce. Więcej czasu poświęcone będzie odrodzeniu idei muzealnictwa w XV w. i jego rozwojowi w XVI-XVII wieku. Kolejno omawiane będą zagadnienia poświęcone zmianom ideowym w muzealnictwie XVIII w. i kształtowaniu się w wieku XIX muzeów narodowych. Część II dotyczyć będzie kategoryzacji muzeów. Omówione będą różne typy muzeów: artystyczne, muzea rezydencje, muzea historyczne, uniwersyteckie, biograficzne, etnograficzne, techniczno-naukowe i przyrodnicze. Część III poświęcona będzie zagadnieniom prawnym. Zarysowane zostaną przemiany zachodzące w prawie muzealnym na przykładzie dokumentów państwowych i kościelnych. Tematy zajęć I semestr 1. Czym jest muzealnictwo i muzeologia. 2. Przesłanki ideowe muzealnictwa w okresie starożytności. 3. Dzieje kolekcjonerstwa po upadku imperium zachodniorzymskiego, m.in. skarbce średniowieczne. 4. Odrodzenie idei muzealnictwa w Xv wieku. 5. Rozwój muzealnictwa XVI/XVII wieku na przykładzie kolekcji Medyceuszy. 6. Zagadnienia poświęcone ideom muzealnictwa XVIII/XIX w. 7. Kategoryzacja muzeów. 8. Muzea artystyczne. 9. Muzea rezydencje. 10. Muzea historyczne. 11. Muzea religijne. 12.Muzea przyrodnicze. 13. Muzea techniczne. 14. Muzea skansenologiczne. 15. Dokumenty prawne dotyczące muzealnictwa i ochrony zabytków - zarys historyczny. 16. Państwowe dokumenty prawne z zakresu muzealnictwa. 17. Dokumenty prawne wydane przez Kościół rzymskokatolicki dotyczące ochrony zabytków i muzealnictwa. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Folga-Januszewska D., Muzeologia, muzeografia, muzealnictwo, "Muzealnictwo" 2008, t. 49, s. 200-203. Funkcja pastoralna muzeów kościelnych, "Biuletyn Muzeum Diecezjalnego"4 (2000-2001), Zamość, s. 5-76. ŻygulskZ.i jun. Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. Literatura uzupełniająca: Borusiewicz M., Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków 2012. Muzea polskie, red.D. Folga-Januszewska, Olszanica 2012. Szczebak Wł., Muzeum Diecezjalne w Tarnowie, Tarnów 2003. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.