Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-2-NaukPrzy-W Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauki przyrodnicze w muzeum (wstęp do metodologii badań)
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYp7Qxhqg_RtqARH2sZ3tTyAhPMY0IxQd1_8UPkPVCm41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=87b4ee3f-ccf1-47bb-a062-5206688de6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 2.00
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

W_05

U_012

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do muzealnictwa polskiego i europejskiego.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami.

Literatura:

1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016.

2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130.

3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017

4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007.

5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978.

6. Przewodnik Rosliny i Zwierzeta, Stichmann-Marny, U., Kretzschmar, E., Wyd. Multico, Warszawa, 2017.

7. The mind of God : the scientific basis for a rational world, Davies, P., Simon & Schuster, N.Y., 1992

9. Życie na krawędzi : rozwój cywilizacji i zagłada gatunków, Eldredge, N., Prószyński i S-ka, 2003

9. Klimat i człowiek, Schönwiese C-D., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa podawana na bieżąco podczas zajęć do każdego z tematów (zob. Moodle).

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Zna i rozumie metodologię badań w zakresie muzealnictwa przyrodniczego, w tym posiada wiedzę na temat rozwoju dyscyplin przyrodniczych w powiązaniu z rozwojem muzealnictwa w Polsce i na świecie.

Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w zakresie nauk o ziemi i środowisku w pracy muzealnika.

1 ECTS - 30 godz. - udział w zajęciach (Ms-TEams)

1 ECTS - 20 godz. - przygotowanie pracy semestralnej

1 ECTS - 30 godz. - lektury

Metody i kryteria oceniania:

METODY

ocenianie ciągłe, aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji - 40% oceny),

weryfikacja pisemnego opracowania (60% oceny)

Efekty kształcenia w obszarze wiedzy są osiągane na drodze wykładu informacyjno-problemowego, a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur.

Efekty kształcenia w obszarze umiejętności są osiągane metodami dyskusji a weryfikowane przez ocenianie ciągłe aktywności podczas zajęć, pracy na zajęciach, w odniesieniu do zadawanych na bieżąco lektur i zajęć (zwiedzanie muzeów i ogrodów), oraz przez ocenę przygotowanego przez studenta opracowania z pełnym aparatem badawczym, obejmującego historię wybranej muzealnej kolekcji z zakresu nauk biologicznych,historię ogrodu botanicznego, lub parku, oraz analizy wybranego obiektu z tej kolekcji, z ogrodu botanicznego, lub parku (n.p. rodzina roślin) z zastosowaniem wybranej przez studenta metodologii.

KRYTERIA OCENY

ocena BDB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w naukach przyrodniczych. Student wyciąga wnioski dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub analizy wybranego obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student zachowuje ostrożność w formułowaniu wniosków.

ocena DB - Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk przyrodniczych w opisie kolekcji muzealnej, lub obiektu z ogrodu botanicznego, lub parku.

Student prezentuje własne poglądy i opinie na temat kolekcji muzealnej, ogrodu botanicznego, lub parku. Podejmując próby implementowania poznanych metod badawczych związanych z naukami przyrodniczymi, student nie zachowuje dostatecznej ostrożności w formułowaniu wniosków.

ocena DST - Student identyfikuje metody badawcze stosowane w zakresie nauk przyrodniczych. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczące oddziaływania nurtów i postępu nauki w zakresie nauk przyrodniczych w przeciągu wieków na rozwój i kształtowanie instytucji muzealnych.

ocena NDST - Student nie spełnia kryteriów przewidzianych na ocenę dostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Małgorzata Biniecka-Popoli
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a763e90https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8a0185a5c7e7422ba66377db11c47eda%40thread.tacv2/conversations?groupId=9847c7a3-91cc-4763-862e-2https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aae635b34d4cd4bb0855d50321bae1cb8%40thread.tacv2/conversations?groupId=4109eecee10a&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3ac782c4a2ea231a13a72aae057%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=3d19690c-37d4-4d10-972d-76ba8a1b5783&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Literatura:

Materiały dydaktycznych do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Biniecka-Popoli, Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Małgorzata Biniecka-Popoli
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aYp7Qxhqg_RtqARH2sZ3tTyAhPMY0IxQd1_8UPkPVCm41%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=87b4ee3f-ccf1-47bb-a062-5206688de6e2&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje zagadnienia z zakresu nauk przyrodniczych w odniesieniu do Nauki o Muzeach. Wykłady obejmują powstanie życia na Ziemi tzn. etapy procesu powstawania pierwszych struktur i rola czynników zewnętrznych w czasie powstawania Ziemi: dryf kontynentów, zmiany klimatyczne, itp., jak również najważniejsze zdarzenia z życia Ziemi i naukę o budowie organizmów. Kolejne tematy zajmują się taksonomią w świecie roślinnym i zwierzęcym, następnie minerałami. Kultura kolekcjonowania w zakresie nauk przyrodniczych począwszy od Starożytności aż do utworzenia Muzeum jako instytucji publicznej kończy wykłady o Naukach Przyrodniczych związanych z Muzeami.

Literatura:

1. Biologia Campbella, Opracowanie zbiorowe , Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2016.

2. Arabas, I., Przyrodnicy, kolekcjonerzy i teoretycy muzealnictwa , „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 54/1, 2009, s.115-130.

3. Trojanowska, M., Parki i ogrody terapeutyczne, PWN, Warszawa, 2017

4. Majdecki. L. Historia ogrodów Warszawa 2007.

5. Majdecki L., Historia ogrodów: przemiany formy i konserwacja. Warszawa 1978.

6. Przewodnik Rosliny i Zwierzeta, Stichmann-Marny, U., Kretzschmar, E., Wyd. Multico, Warszawa, 2017.

7. The mind of God : the scientific basis for a rational world, Davies, P., Simon & Schuster, N.Y., 1992

9. Życie na krawędzi : rozwój cywilizacji i zagłada gatunków, Eldredge, N., Prószyński i S-ka, 2003

9. Klimat i człowiek, Schönwiese C-D., Prószyński i S-ka, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa podawana na bieżąco podczas zajęć do każdego z tematów (zob. Moodle).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.