Konserwacja i opieka nad zabytkami w muzeum
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-3-Konserw-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konserwacja i opieka nad zabytkami w muzeum |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://1txj2zd |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W02; W03; W09 U01; U02; U06 K02; K03; K05 Zajęcia on line w MSTeams i Moodle. Kod dostępu do zajęć w MSTeams: 1txj2zd |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza z zakresu historii kultury |
Skrócony opis: |
Student po ukończeniu kursu powinien znać współczesne teorie i koncepcje na temat doktryn i praktyk konserwatorskich w muzealnictwie, rozumieć ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne; umieć scharakteryzować formy, funkcje i treści obecne w muzealiach ze szczególnym uwzględnieniem ich autentyzmu; znać współczesną metodykę konserwacji zapobiegawczej stosowanej w muzeach, wiedzieć jakimi kryteriami wartościować zabytki; znać zasady bezpiecznego eksponowania, przechowywania i transportowania zabytków; ukształtować własną indywidualną postawę twórczą w stosunku do muzealiów. |
Pełny opis: |
Konserwacja i ochrona muzealiów należy do istoty działalności muzealniczej. 1/ Zabytek - dobra kultury - dziedzictwo kulturowe - muzealia: zagadnienia wstępne 2/ Teoria Ochrony Dóbr Kultury. Karta Ateńska, Karta Wenecka i inne dokumenty międzynarodowe i krajowe. Organizacje międzynarodowe (UNESCO, ICOMOS, ICCROM i inne) 3/ Najważniejsze postulaty konserwacji i ochrony zabytków w muzeach 4/ Dzieje teorii konserwacji zabytków; Działalność i idee konserwatorskie Emanuela Viollet–le–Duca, Johna Ruskina, Cesarego Brandiego, Aloisa Riegla, Waltera Frodla (historyczne, artystyczne i użytkowe zasady wartościowania zabytków) 5/ Konserwacja a restauracja zabytków; anastyloza, rewitalizacja, restytucja i odbudowa - casus Zamku Królewskiego w Warszawie i warszawskiej Starówki 6/ Bezpieczeństwo w muzeum (przeciwpożarowe, przeciwwłamaniowe) 7/ Wpływ temperatury, wilgotności, oświetlenia (nasłonecznienia) i innych czynników na patologię obiektów muzealnych 8/ Konserwatorski wymiar digitalizacja zbiorów 9/ Transport a bezpieczeństwo muzealiów 10/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją fizyczną 11/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją chemiczną 12/ Konserwacja obiektów muzealnych zagrożonych korozją biologiczną 13/ Konserwacja architektury zabytkowej 14/ Przeciwdziałanie zagrożeniom w obiektach muzealnych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, red. D. Folga-Januszewska, Warszawa 2007 - Ochrona zbiorów. ABC profilaktyki konserwatorskiej w muzeum, pr. zbior., NIMOZ - O opiece nad kolekcją, red.M. Bogdańska-Krzyżanek, J. Egit-Pużyńska, Warszawa 2008 - Opieka nad obiektami muzealnymi, pr. zbior., Warszawa 2016 - Zarządzanie klimatem w muzeach: Ochrona zbiorów i energooszczędność Literatura uzupełniająca: - Brandi C., Teoria restauracji, Warszawa 2006 (Brandi C., Teoria del restauro, Torino 1977). - Chiesa e arte. Documenti della Chiesa testi canonici e commenti, Milano 2001 - Cyfrowa fotografia w dokumentacji muzealniczej (pr. zbior.), Warszawa 2013 - Dobosz P., Administracyjno-prawne instrumenty kształtowania ochrony zabytków, Kraków 1997 - Dziedzictwo kulturowe w XXI wieku. Szanse i wyzwania, (red. naukowa) M. A. Murzyn, J. Purchla, Kraków 2007 - Dziedzictwo postindustrialne i jego kulturotwórcza rola (red. S. Januszewski), Warszawa 2009 Fryś-Pietraszkowa E., Kunczyńska-Iracka A., Pokropek M., Sztuka ludowa w Polsce, Warszawa 1988 - Gluziński W., U podstaw muzeologii, Warszawa 1980 - Jadzińska M. "Duże dzieło sztuki": sztuka instalacji. Autentyzm, zachowanie, konserwacja, Kraków [b.r.w.] - Kocewiak S., Ogrodzki P., Rulewicz J., Vademecum zabezpieczenia muzeów, Warszawa 2002 - Kocewiak S., Ogrodzki P., Rulewicz J., Vademecum zabezpieczenia obiektów sakralnych, Warszawa 2006 - Korpal G., Autor - Dzieło sztuki – Konserwator - Odbiorca, Kraków 2004 - Maisner-Nieduszycka J., Damentka E., Wykaz muzeów w Polsce, Warszawa 1995 - Marconi B., O sztuce konserwacji, oprac. J. Bursze, Warszawa 1982 - Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław 1994 - Pawlicki M., Strategia konserwacji zabytków architektury w Polsce, Kraków 1993, Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, Monografia nr 142 - Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Paryż-Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001 - Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, T. 1-2, Zakamycze 2001 - Purchla J., Dziedzictwo a transformacja, Kraków 2005 - Slansky B., Technika malarstwa, t. I-II, Warszawa 1960-1965 - Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki, t. 1-3, Warszawa 1989-1995 - Vademecum Konserwatora Zabytków. Międzynarodowe Normy Ochrony Dziedzictwa Kultury, Biuletyn ICOMOS, Warszawa 2000. - Vademecum właściciela i użytkownika zabytków. Prawna i organizacyjna problematyka użytkowania zabytków nieruchomych, Warszawa 1997 - Waźbiński Z., Muzea i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, cz. 1, Toruń 1980 - Waźbiński Z., Muzea i zbiory artystyczne epoki nowożytnej, cz. 2, Toruń 1988 - Wybrane zagadnienia z zakresu ochrony muzeów i zbiorów przed pożarem (pr. zbior.), Warszawa 2014 - Zabytkowe budowle drewniane i stolarka architektoniczna wobec współczesnych zagrożeń, red. E. Okoń, Toruń 2005 - Zabytki i społeczeństwo. Czynnik społeczny w ochronie zabytków w warunkach reformy samorządowej, red. K. Gutowska i Z. Kobyliński, Warszawa 1999 - Żygulski Z. jun, Dzieje polskiego rzemiosła artystycznego, Warszawa 1987 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: - Student zna podstawową terminologię używaną w muzeologii i konserwatorstwie zabytków - Student ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki i metodach badawczych stosowanych w naukach humanistycznych oraz w konserwatorstwie - Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwoju muzeologii i muzealnictwa artystycznego, historycznego, naukowo-przyrodniczego i technicznego oraz metodologii konserwacji zabytków Umiejętności: - Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna i historyczną do interpretowania i analizowania struktury i funkcji muzeum współczesnego szczególnie w zakresie konserwacji obiektów muzealnych; - Student potrafi posługiwać się specjalistycznym językiem i stosować właściwą terminologię używaną w muzeologii i muzealnictwie w zakresie konserwacji; - Student potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów; Kompetencje społeczne: - Student ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika - Student ma poczucie odpowiedzialności i świadomość iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia - Student ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum Nakład pracy studenta (opis ECTS) 30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach 5 godz. - konsultacje z prowadzącym 10 godz. – przygotowanie do zajęć bieżących 15 godz. - przygotowanie do kolokwium 60 godz. - razem 2 - ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę dst składa się podstawowa Wiedza, Umiejętności i Kompetencje Społeczne w zakresie konserwacji profilaktycznej nad kolekcjami muzealnymi weryfikowane przy pomocy referatów/prezentacji oraz kolokwiów śródsemestralnych. Na ocenę db składa się ponadto Wiedza, Umiejętności i Kompetencje Społeczne w zakresie profilaktyki konserwatorskiej oraz zarządzania klimatem w muzeach weryfikowane przy pomocy referatów/prezentacji oraz kolokwiów śródsemestralnych. Na ocenę bdb składa się ponadto Wiedza, Umiejętności i Kompetencje Społeczne w zakresie pełnej opieki nad obiektami muzealnymi weryfikowane przy pomocy referatów/prezentacji oraz kolokwiów śródsemestralnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.