Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Techniki cyfrowe i internetowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-3-TechCyInCZ Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Techniki cyfrowe i internetowe
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5WKOq0qy6kFuPIFucnmnbm6qiVb2cNs47vYdN7p-lOQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=28126673-452b-4969-8dd0-40119de99d58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 1.50 LUB 3.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Muz1_W09

Muz1_U03

Muz1_K06

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce.

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych.

Tryb zajęć e-learningowy - platforma Moodle / MS Teams oraz UMAIL.

Pełny opis:

Bloki tematyczne – zakres szczegółowy:

(1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych:

– cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie,

- podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji,

- instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych,

- zasoby cyfrowe w muzeach.

(2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.:

- badania, dokumentacja, inwentaryzacja,

- sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji,

- zasoby cyfrowe (jakość danych itp.).

(3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe:

- metadane,

- przykładowe projekty i realizacje,

- bazy danych.

(4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja:

- zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych,

- nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość.

- wirtualne muzea, wystawy.

(5) zalety i słabe strony technik cyfrowych:

- powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych,

- współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego,

- wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp.,

- kształcenie specjalistów.

Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.).

Literatura:

PODSTAWOWA:

1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf

2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf

3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf

4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf

5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.

6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf

7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.

8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce

UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:

Muz1_W09 - student ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:

Muz1_U03 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych:

Muz1_K06 - student docenia rolę współpracy między instytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych.

Metody i kryteria oceniania:

I semestr – zaliczenie na ocenę.

II semestr – egzamin.

Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi:

- niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia.

- dostateczny/3 - posiadanie podstawowej – minimalnej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia

- dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia

- bardzo dobry/5 - posiadanie ponad przeciętnej wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia

Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez

prowadzącego. Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć).

Wykład – zaliczenie:

obecność oraz zaliczenie i egzamin ustny.

Zaliczenie i egzamin w trybie stacjonarnym (w siedzibie uczelni) lub trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Moodle i/lub MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata
Prowadzący grup: Rafał Zapłata
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych.

Pełny opis:

Bloki tematyczne – zakres szczegółowy:

(1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych:

– cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie,

- podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji,

- instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych,

- zasoby cyfrowe w muzeach.

(2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.:

- badania, dokumentacja, inwentaryzacja,

- sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji,

- zasoby cyfrowe (jakość danych itp.).

(3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe:

- metadane,

- przykładowe projekty i realizacje,

- bazy danych.

(4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja:

- zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych,

- nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość.

- wirtualne muzea, wystawy.

(5) zalety i słabe strony technik cyfrowych:

- powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych,

- współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego,

- wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp.,

- kształcenie specjalistów.

Literatura:

PODSTAWOWA:

1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf

2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf

3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf

4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf

5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.

6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf

7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.

8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce

UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata
Prowadzący grup: Rafał Zapłata
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych.

Pełny opis:

Bloki tematyczne – zakres szczegółowy:

(1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych:

– cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie,

- podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji,

- instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych,

- zasoby cyfrowe w muzeach.

(2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.:

- badania, dokumentacja, inwentaryzacja,

- sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji,

- zasoby cyfrowe (jakość danych itp.).

(3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe:

- metadane,

- przykładowe projekty i realizacje,

- bazy danych.

(4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja:

- zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych,

- nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość.

- wirtualne muzea, wystawy.

(5) zalety i słabe strony technik cyfrowych:

- powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych,

- współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego,

- wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp.,

- kształcenie specjalistów.

Literatura:

PODSTAWOWA:

1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf

2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf

3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf

4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf

5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.

6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf

7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.

8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce

UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata
Prowadzący grup: Rafał Zapłata
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5WKOq0qy6kFuPIFucnmnbm6qiVb2cNs47vYdN7p-lOQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=28126673-452b-4969-8dd0-40119de99d58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych.

Tryb zajęć e-learningowy - platforma Moodle / MS Teams oraz UMAIL.

Pełny opis:

Bloki tematyczne – zakres szczegółowy:

(1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych:

– cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie,

- podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji,

- instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych,

- zasoby cyfrowe w muzeach.

(2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.:

- badania, dokumentacja, inwentaryzacja,

- sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji,

- zasoby cyfrowe (jakość danych itp.).

(3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe:

- metadane,

- przykładowe projekty i realizacje,

- bazy danych.

(4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja:

- zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych,

- nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość.

- wirtualne muzea, wystawy.

(5) zalety i słabe strony technik cyfrowych:

- powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych,

- współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego,

- wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp.,

- kształcenie specjalistów.

Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.).

Literatura:

PODSTAWOWA:

1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf

2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf

3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf

4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf

5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW.

6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf

7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015.

8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce

UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.