Techniki cyfrowe i internetowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-3-TechCyInCZ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Techniki cyfrowe i internetowe | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych | ||
Grupy: | |||
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5WKOq0qy6kFuPIFucnmnbm6qiVb2cNs47vYdN7p-lOQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=28126673-452b-4969-8dd0-40119de99d58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | ||
Punkty ECTS i inne: |
1.50
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
||
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W09 Muz1_U03 Muz1_K06 |
||
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce. |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych. Tryb zajęć e-learningowy - platforma Moodle / MS Teams oraz UMAIL. |
||
Pełny opis: |
Bloki tematyczne – zakres szczegółowy: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych: – cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie, - podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji, - instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych, - zasoby cyfrowe w muzeach. (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.: - badania, dokumentacja, inwentaryzacja, - sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji, - zasoby cyfrowe (jakość danych itp.). (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe: - metadane, - przykładowe projekty i realizacje, - bazy danych. (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja: - zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych, - nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość. - wirtualne muzea, wystawy. (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych: - powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych, - współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego, - wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp., - kształcenie specjalistów. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). |
||
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf 2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf 3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf 4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf 5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW. 6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf 7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015. 8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach. |
||
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy: Muz1_W09 - student ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi Efekty kształcenia w zakresie umiejętności: Muz1_U03 - student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: Muz1_K06 - student docenia rolę współpracy między instytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
I semestr – zaliczenie na ocenę. II semestr – egzamin. Osiągnięcie efektów kształcenia - student potrafi: - niedostateczny/2 - brak podstawowej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia. - dostateczny/3 - posiadanie podstawowej – minimalnej wiedzy w zakresie oczekiwanych efektów kształcenia - dobry/4 – posiadanie wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia - bardzo dobry/5 - posiadanie ponad przeciętnej wiedzy w odniesieniu do oczekiwanych efektów kształcenia Obecność obowiązkowa (dopuszczalna ilość nieobecności - 2). Sytuacje szczególne do rozpatrzenia i wyjaśnienia przez prowadzącego. Udział w wykładach, warsztatach, szkoleniach itp. on-line organizowanymi poza UKSW (terminy i szczegóły zostaną określone podczas zajęć). Wykład – zaliczenie: obecność oraz zaliczenie i egzamin ustny. Zaliczenie i egzamin w trybie stacjonarnym (w siedzibie uczelni) lub trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Moodle i/lub MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych. | |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne – zakres szczegółowy: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych: – cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie, - podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji, - instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych, - zasoby cyfrowe w muzeach. (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.: - badania, dokumentacja, inwentaryzacja, - sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji, - zasoby cyfrowe (jakość danych itp.). (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe: - metadane, - przykładowe projekty i realizacje, - bazy danych. (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja: - zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych, - nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość. - wirtualne muzea, wystawy. (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych: - powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych, - współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego, - wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp., - kształcenie specjalistów. | |
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf 2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf 3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf 4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf 5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW. 6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf 7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015. 8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach. | |
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych. | |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne – zakres szczegółowy: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych: – cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie, - podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji, - instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych, - zasoby cyfrowe w muzeach. (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.: - badania, dokumentacja, inwentaryzacja, - sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji, - zasoby cyfrowe (jakość danych itp.). (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe: - metadane, - przykładowe projekty i realizacje, - bazy danych. (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja: - zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych, - nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość. - wirtualne muzea, wystawy. (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych: - powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych, - współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego, - wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp., - kształcenie specjalistów. | |
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf 2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf 3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf 4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf 5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW. 6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf 7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015. 8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach. | |
Wymagania wstępne: |
Podstawowa wiedza z zakresu obsługi komputera, Internetu oraz na temat dziedzictwa kulturowego i funkcjonowania muzeów w Polsce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Rafał Zapłata | |
Prowadzący grup: | Rafał Zapłata | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5WKOq0qy6kFuPIFucnmnbm6qiVb2cNs47vYdN7p-lOQ1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=28126673-452b-4969-8dd0-40119de99d58&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą kilku głównych bloków tematycznych: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych; (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp., (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe; (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja; (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych. Tryb zajęć e-learningowy - platforma Moodle / MS Teams oraz UMAIL. | |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne – zakres szczegółowy: (1) zagadnienia wprowadzające do cyfryzacji / digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz technik internetowych: – cyberspołeczeństwo, społeczeństwo informacyjne, zwrot cyfrowy, cybercepcja, nowe technologie, - podstawowe pojęcia nt. digitalizacji dziedzictwa kulturowego oraz cele cyfryzacji, - instytucje, finansowanie, pracownie digitalizacji, odbiorcy zasobów cyfrowych, - zasoby cyfrowe w muzeach. (2) zasoby cyfrowe, dokumentacja cyfrowa, systemy bazodanowe itp.: - badania, dokumentacja, inwentaryzacja, - sprzęt, infrastruktura, specjaliści, proces digitalizacji, - zasoby cyfrowe (jakość danych itp.). (3) standardy, dobre praktyki, zalecenia (badanie, zarządzanie, monitorowanie, udostępnianie itp.) – digitalizacja dziedzictwa kulturowego i zasoby cyfrowe: - metadane, - przykładowe projekty i realizacje, - bazy danych. (4) prezentacja i popularyzacja dziedzictwa kulturowego a digitalizacja: - zasoby w sieci, on-line, wymiana i udostępnianie danych, - nowe media, Internet 1.0 - 5.0, wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość, mieszana rzeczywistość. - wirtualne muzea, wystawy. (5) zalety i słabe strony technik cyfrowych: - powszechny, różnorodny dostęp do zasobów kulturowych, - współczesne strategie dotyczące ochrony, upowszechniania dziedzictwa kulturowego, - wykluczenie cyfrowe, analfabetyzm cyfrowy itp., - kształcenie specjalistów. Integralnym elementem zajęć jest również zapoznawanie uczestników z materiałami audio-video on-line, jak i udział w wybranych inicjatywach, związanych tematycznie z zajęciami (np. webinaria, konferencje itp.). | |
Literatura: |
PODSTAWOWA: 1. Cyfrowe odwzorowania muzealiów – parametry techniczne, modelowe rozwiązania, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, grupa ds. odwzorowań cyfrowych, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/52/Cyfrowe_odwzorowania_muzealiow_NIMOZ_2012.pdf 2. Standardy w procesie digitalizacji obiektów dziedzictwa kulturowego, red. G. Płoszajski, Warszawa 2008 - http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1262/BG_Stand_w_proc_digit.pdf 3. Zalecenia dotyczące planowania i realizacji projektów digitalizacyjnych w muzealnictwie, praca zbiorowa zespołu ekspertów powołanego przez Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Warszawa 2011 - https://nimoz.pl/files/publications/54/Zalecenia_planowanie_i_realizacja_projektow_digitalizacyjnych_NIMOZ_2011.pdf 4. „Metadane, zagadnienia słowników kontrolowanych” – raport z prac Grupy Ekspertów ds. Digitalizacji powołanej w ramach NIMOZ. Warszawa, 2012 - http://nimoz.pl/upload/digitalizacja/publikacje%20digit/Raport_Metadane_NIMOZ_2012.pdf 5. Zapłata R., 2016, „Cyfryzacja w naukach o przeszłości i ochronie zabytków – analiza potencjału i zagrożeń na wybranych przykładach” - Warszawa /UKSW. 6. „Raport o digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009-2020", 2009, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program%20digitalizacji%202009-2020.pdf 7. Andrzej Zybertowicz z zespołem: Maciej Gurtowski, Katarzyna Tamborska, Mateusz Trawiński, Jan Waszewski. „Samobójstwo Oświecenia? Jak neuronauka i nowe technologie pustoszą ludzki świat”. Kraków: Wydawnictwo Kasper 2015. 8. „Raport: Digitalizacja dóbr kultury w Polsce”, 2015 - https://www.nck.pl/badania/raporty/raport-digitalizacja-dobr-kultury-w-polsce UZUPELNIAJĄCA – podawana na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.