Wystawiennictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-MU-I-3-Wystaw-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wystawiennictwo |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWVKN3xkhWF4iW14NsmsuFcBRku6181XndvOsBiPY_Jo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c713952c-0088-4cb3-a68e-87e6f17cd428&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki o kulturze i religii |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Muz1_W07 Muz1_W08 Muz1_U05 Muz1_U06 Muz1_U07 Muz1_U14 Muz1_K05 |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu zagadnień wystawiennictwa i jego historii z I i II roku studiów licencjackich. |
Skrócony opis: |
Wykład przybliża wybrane zagadnienia historii oraz współczesnych praktyk wystawienniczych. LINK W POLU WWW DLA ZAJĘĆ W TRYBIE ONLINE |
Pełny opis: |
Wykład przybliża najważniejsze kwestie związane z wystawiennictwem oraz jego historią w kręgu kultury Zachodu. Otwierające zagadnienia to siatka pojęciowa, dzięki której studenci zapoznają się z kluczowymi dla tematu pojęciami, które umożliwiają dogłębne zrozumienie kolejnych zagadnień. Omówiona zostaje historia wystawiennictwa nowożytnego od czasów proto-muzeów, przez prywatne kolekcje aż po czasy Salonu i stylu II Cesarstwa. Podejmowane są również kwestie pojawienia się tendencji redukcjonistycznych oraz modernistycznych, praktyki estetyczne III Rzeszy oraz pojawienie się konceptu white cube wypracowanego przez Alfreda Barra i spopularyzowanego przez MoMA. Wykład przybliża również prawidła budowy wystawy muzealnej od konceptu po realizację, z uwzględnienim zasad psychologii percepcji, oraz rolę i zadania kuratora. Kolejnymi zagadnieniem jest specyfika wystawy stałej i jej główne elementy. Podjęte są zagadnienia przestrzeni jako elementu ekspozycji oraz identyfikacji poszczególnych kolekcji poprzez kluczowe dla nich dzieła. Następnie omówione zostają typy wystaw czasowych oraz ich charakterystyka. Wykład zamyka kwestia promocji wystaw oraz działań okołowystawowych, proponowanych przez progresywne placówki muzealne. |
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE H. Gołuńska, Ł. Kędziora, A. Tołysz [red.], Sensualność ekspozycji muzealnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń 2016 M. Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas: Kraków 2008. M. Popczyk [red.], Muzeum Sztuki. Antologia, Universitas: Krakow 2005. Z. Żygulski Jr, Muzea na świecie, PWN: Warszawa 1982. LEKTURY REKOMENDOWANE M. Belcher, Exhibitions in Museums, University of Leicester Press: Leicester 1991. M. Brawne, The Museum Interior: Temporary and Permanent Display Techniques, Architectural Book Pub: Stamford 1982. Ph. Hughes, Exhibition Design, Lawrence King: London 2013. K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski, From Museum Critique to the Critical Museum, Routledge: London 2015 [part II]. M. A. Staniszewski, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art, The MIT Press: Cambridge, MA 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Muz1_W07 - Zna zasady bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, w tym zasady organizowania wystaw i zarządzania zbiorami muzeów. Muz1_W08 Zna zasady inwentaryzacji, dokumentacji oraz digitalizacji obiektów w instytucjach muzealnych, w tym posiada uporządkowaną wiedzę o bazach danych, metodach komunikacji sieciowej i standardach wymiany informacji. Muz1_U05 Posiada umiejętność logicznego konstruowania wypowiedzi na temat historii wystawiennictwa oraz jego wspóczesnych pryncypiów (w mowie i piśmie). Muz1_U06 Potrafi indywidualnie zaprojektować i pracując w zespole zorganizować wystawę. Muz1_U07 Potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów. Muz1_U14 Potrafi planować długofalowe działania w wystawiennicze w praktyce muzealnej na różnych stanowiskach w tym w szczególności zarządzać zasobami ludzkimi. Muz1_K05 Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum, szczególnie w konteście organizacji wystaw. 2 ECTS = 60h 30h uczestnictwo w zajęciach 30h lektura oraz przygotowanie do egzaminu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładach (maks. 2 nieobecności) 25% Egzamin ustny 65% na ocenę BDB - student zna świetnie zagadnienia dotyczące wystawiennictwa, ma uporządkowaną wiedzę z zakresu typologii wystaw, potrafi omówić cechy charakterystyczne i kontekst występowania poszczególnych typów wystaw, zna biegle historię wystawiennictwa. Zna dokładnie procedury organizacji wystawy i ich kolejność. Potrafi wykazać związki między wystawiennictwem a stosowanymi metodami psychologii percepcji i wyjaśnić ich znaczenie. na ocenę DB - student zna dobrze zagadnienia dotyczące wystawiennictwa, ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu typologii wystaw, potrafi omówić najistotniejsze cechy charakterystyczne i kontekst występowania poszczególnych typów wystaw, zna najważniejsze fakty z historii wystawiennictwa. Zna procedury organizacji wystawy i ich kolejność. Potrafi wykazać niektóre związki między wystawiennictwem a stosowanymi metodami psychologii percepcji. na ocenę DST - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu wystawiennictwa, ma podstawową wiedzę z zakresu typologii wystaw, potrafi omówić pewne cechy charakterystyczne poszczególnych typów wystaw, zna podstawowe fakty z historii wystawiennictwa. Zna podstawowe procedury organizacji wystawy. Potrafi wymienić niektóre związki między wystawiennictwem a stosowanymi metodami psychologii percepcji |
Praktyki zawodowe: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosław Borusiewicz, Beata Skrzydlewska | |
Prowadzący grup: | Mirosław Borusiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 2 ECTS = 60h 1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach 0,5 ECTS - lektura 0,5 ECTS - przygotowanie do egzaminu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład przybliża wybrane zagadnienia historii oraz współczesnych praktyk wystawienniczych. |
|
Pełny opis: |
Wykład przybliża najważniejsze kwestie związane z wystawiennictwem oraz jego historią w kręgu kultury Zachodu. Otwierające zagadnienia to siatka pojęciowa, dzięki której studenci zapoznają się z kluczowymi dla tematu pojęciami, które umożliwiają dogłębne zrozumienie kolejnych zagadnień. Omówiona zostaje historia wystawiennictwa nowożytnego od czasów proto-muzeów, przez prywatne kolekcje aż po czasy Salonu i stylu II Cesarstwa. Podejmowane są również kwestie pojawienia się tendencji redukcjonistycznych oraz modernistycznych, praktyki estetyczne III Rzeszy oraz pojawienie się konceptu white cube wypracowanego przez Alfreda Barra i spopularyzowanego przez MoMA. Wykład przybliża również prawidła budowy wystawy muzealnej od konceptu po realizację, z uwzględnienim zasad psychologii percepcji, oraz rolę i zadania kuratora. Kolejnymi zagadnieniem jest specyfika wystawy stałej i jej główne elementy. Podjęte są zagadnienia przestrzeni jako elementu ekspozycji oraz identyfikacji poszczególnych kolekcji poprzez kluczowe dla nich dzieła. Następnie omówione zostają typy wystaw czasowych oraz ich charakterystyka. Wykład zamyka kwestia promocji wystaw oraz działań okołowystawowych, proponowanych przez progresywne placówki muzealne. |
|
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE H. Gołuńska, Ł. Kędziora, A. Tołysz [red.], Sensualność ekspozycji muzealnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń 2016 M. Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas: Kraków 2008. M. Popczyk [red.], Muzeum Sztuki. Antologia, Universitas: Krakow 2005. Z. Żygulski Jr, Muzea na świecie, PWN: Warszawa 1982. LEKTURY REKOMENDOWANE M. Belcher, Exhibitions in Museums, University of Leicester Press: Leicester 1991. M. Brawne, The Museum Interior: Temporary and Permanent Display Techniques, Architectural Book Pub: Stamford 1982. Ph. Hughes, Exhibition Design, Lawrence King: London 2013. K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski, From Museum Critique to the Critical Museum, Routledge: London 2015 [part II]. M. A. Staniszewski, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art, The MIT Press: Cambridge, MA 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
n/d |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Skrzydlewska, Anna Wiśnicka, Joanna Zajkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Wiśnicka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aWVKN3xkhWF4iW14NsmsuFcBRku6181XndvOsBiPY_Jo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=c713952c-0088-4cb3-a68e-87e6f17cd428&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | OPIS ECTS - 2 ECTS = 60h 1 ECTS - uczestnictwo w zajęciach 0,5 ECTS - lektura 0,5 ECTS - przygotowanie do egzaminu |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Wykład przybliża wybrane zagadnienia historii oraz współczesnych praktyk wystawienniczych. LINK W POLU WWW DLA ZAJĘĆ W TRYBIE ONLINE |
|
Pełny opis: |
Wykład przybliża najważniejsze kwestie związane z wystawiennictwem oraz jego historią w kręgu kultury Zachodu. Otwierające zagadnienia to siatka pojęciowa, dzięki której studenci zapoznają się z kluczowymi dla tematu pojęciami, które umożliwiają dogłębne zrozumienie kolejnych zagadnień. Omówiona zostaje historia wystawiennictwa nowożytnego od czasów proto-muzeów, przez prywatne kolekcje aż po czasy Salonu i stylu II Cesarstwa. Podejmowane są również kwestie pojawienia się tendencji redukcjonistycznych oraz modernistycznych, praktyki estetyczne III Rzeszy oraz pojawienie się konceptu white cube wypracowanego przez Alfreda Barra i spopularyzowanego przez MoMA. Wykład przybliża również prawidła budowy wystawy muzealnej od konceptu po realizację, z uwzględnienim zasad psychologii percepcji, oraz rolę i zadania kuratora. Kolejnymi zagadnieniem jest specyfika wystawy stałej i jej główne elementy. Podjęte są zagadnienia przestrzeni jako elementu ekspozycji oraz identyfikacji poszczególnych kolekcji poprzez kluczowe dla nich dzieła. Następnie omówione zostają typy wystaw czasowych oraz ich charakterystyka. Wykład zamyka kwestia promocji wystaw oraz działań okołowystawowych, proponowanych przez progresywne placówki muzealne. |
|
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE H. Gołuńska, Ł. Kędziora, A. Tołysz [red.], Sensualność ekspozycji muzealnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika: Toruń 2016 M. Popczyk, Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych, Universitas: Kraków 2008. M. Popczyk [red.], Muzeum Sztuki. Antologia, Universitas: Krakow 2005. Z. Żygulski Jr, Muzea na świecie, PWN: Warszawa 1982. LEKTURY REKOMENDOWANE M. Belcher, Exhibitions in Museums, University of Leicester Press: Leicester 1991. M. Brawne, The Museum Interior: Temporary and Permanent Display Techniques, Architectural Book Pub: Stamford 1982. Ph. Hughes, Exhibition Design, Lawrence King: London 2013. K. Murawska-Muthesius, P. Piotrowski, From Museum Critique to the Critical Museum, Routledge: London 2015 [part II]. M. A. Staniszewski, The Power of Display: A History of Exhibition Installations at the Museum of Modern Art, The MIT Press: Cambridge, MA 1998. |
|
Wymagania wstępne: |
n/d |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.