Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie muzeum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-3-ZarzMuzC-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie muzeum
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wiedza:

Muz1_W06, Muz1_W07


umiejętności:

Muz1_U05, Muz1_U07, Muz1_U08, Muz1_U09, Muz1_U14


kompetencje społeczne:

Muz1_K06

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie zarządzania jako procesu uniwersalnego, odnoszącego się do instytucji kultury, do których należą muzea.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

1) W stopniu podstawowym student zna i rozumie zasady prawne i administracyjne niezbędne w zarządzaniu muzeum.

2) Student zna podstawowe zasady zarządzania bezpieczeństwem zbiorów i ludzi w muzeum, również w kontekście zarządzania kryzysowego, zasady organizowania wystaw oraz zarządzania zbiorami w muzeum.

3) Student posiada umiejętność logicznego konstruowania wypowiedzi na temat wszystkich obszarów działalności muzeum (w mowie i piśmie).

4) Student potrafi pracując w zespole i wykorzystując doświadczenie muzealników współdziałać w niezbędnym zakresie przy ochronie i zabezpieczeniu muzealiów.

5) Student potrafi prezentować własne poglądy i opinie na temat istniejących muzeów i ich działalności.

6) Student potrafi w niezbędnym zakresie planować długofalowe działania w praktyce muzealnej na różnych stanowiskach w tym w szczególności zarządzać zespołami ludzi.

7) Student jest gotów ponosić odpowiedzialność za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, humanistycznych, rozumie ponadto zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych oraz ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena BDB

Student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, wyciąga wnioski, dotyczące zarządzania dziedzictwem w muzach, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, zachowuje obiektywizm w formułowaniu wniosków.

Ocena DB – student identyfikuje i charakteryzuje metody badawcze, porządkuje zdobytą wiedzę teoretyczną opisując procesy i zjawiska związane z problematyką zarządzania; student prezentuje własne poglądy i opinie na temat muzeów i zarządzania nimi; podejmując próby zastosowania poznanych metod badawczych, nie zachowuje obiektywizmu w formułowaniu wniosków.

Ocena DST – student identyfikuje metody badawcze i podejmuje próby wnioskowania.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Przygotowanie prezentacji lub pracy pisemnej (po semestrze zimowym – konspektu), zawierających tekst o objętości min. 10 tys. znaków ze spacjami.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Piotr Majewski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8586619d1c2d429db16a828db1282803%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd7e418b-ea4e-4617-a8b3-f8af45c7ef3b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych.

Pełny opis:

Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych.

Zagadnienia szczegółowe:

1) Zarządzanie muzeum w państwowym systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym:

a) zarządzanie dziedzictwem jako zadanie państwa i jego instytucji;

b) system prawa powszechnie obowiązującego (Konstytucja, ustawodawstwo odnoszące się do organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do muzeów);

c) kompetencje ministerstwa właściwego dla kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, innych organów władzy publicznej oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury.

2) Zarządzanie muzeami w perspektywie polskiego doświadczenia historycznego: okres zaborów (przed 1918 r.), Druga Rzeczypospolita (1918–1939), II wojna światowa (1939–1945), okres po II wojnie światowej (do 1989), czasy współczesne (po 1989).

3) Zarządzanie muzeum jako proces:

a) planowanie a zarządzanie strategiczne;

b) organizacja a finansowanie działalności:

- źródła finansowania kultury jako formy mecenatu publicznego (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury),

- inne publiczne źródła finansowania (tzw. fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego).

c) kierowanie a formy nadzoru nad działalnością instytucji;

d) kontrola a instrumenty parametryczne:

- mikroskala (np. audyt),

- makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, w tym normy ISO).

4) Zarządzanie muzeum a otoczenie społeczno-gospodarcze (w tym: tradycyjne funkcje muzeum a społeczna misja, strategie komunikacji).

5) Zarządzanie kryzysowe a zarządzanie zmianą z uwzględnieniem wyzwań czasu pandemii.

6) Zarządzanie a specyfika dziedzictwa kulturowego (tzw. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku).

Literatura:

Literatura:

1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.

2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.

3) J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009.

4) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.

5) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008.

6) W. Kowalski, Likwidacja skutków II wojny światowej w dziedzinie kultury, Warszawa 1994.

7) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020.

8) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020.

9) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.

10) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006.

11) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.

12) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019.

13) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.

14) J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001.

15) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.

16) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.

17) Zarządzanie humanistyczne, red. R. Batko i in., Warszawa 2015.

18) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.

19) I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015.

20) czasopisma naukowe: „Muzealnictwo”, „Załącznik Kulturoznawczy”.

21) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym.

Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.

Wymagania wstępne:

Uwagi: zajęcia odbywają się w formie e-learningu w trybie synchronicznym na platformie Moodle za pośrednictwem aplikacji MSTeams; link do dyżuru:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21e4de2e9c1c4b098f9eaf6ced5b2038%40thread.tacv2/conversations?groupId=84c920f8-23c8-4486-86f2-c7148436fc47&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Piotr Majewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS 3:

udział w zajęciach (1 punkt)

przygotowanie pracy zaliczeniowej, samodzielna praca, konsultacje (2 punkty)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie różnych aspektów zarządzania zarówno jako procesu uniwersalnego oraz – procesu odnoszącego się w szczególności do muzeów.

Pełny opis:

Zagadnienia szczegółowe:

1) Zarządzanie muzeum w państwowym systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym:

a) system prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności: ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz – ustawa o muzeach;

b) kompetencje ministra właściwego w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury (np. Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów).

2) Zarządzanie muzeum jako proces:

a) planowanie (w tym: budowanie strategii);

b) organizacja (w tym: finansowanie działalności): źródła finansowania: dotacje organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury, granty, tzw. fundusze europejskie i norweskie).

c) kierowanie (z uwzględnieniem form nadzoru nad działalnością muzeum);

d) kontrola (z uwzględnieniem: audytu, parametryzacji).

3) Zarządzanie muzeum a otoczenie społeczno-gospodarcze (w tym: partycypacja, komunikacja zewnętrzna).

4) Zarządzanie kryzysowe i zarządzanie zmianą:

a) bezpieczeństwo zbiorów i ludzi,

b) doświadczenie czasu pandemii.

5) Zarządzanie muzeami w perspektywie polskiego doświadczenia historycznego:

a) okres zaborów (przed 1918 r.),

b) okres międzywojenny (1918–1939) i II wojna światowa (1939–1945),

c) okres po II wojnie światowej (do 1989) i czasy współczesne (po 1989).

6) Zarządzanie a specyfika działalności kulturalnej w muzeum (w tym: tzw. zarządzanie humanistyczne).

Literatura:

1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.

2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.

3) J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009.

4) V. Danilov, A Planning Guide for Corporate Museums, Galleries, and Visitor Centers, New York 1992.

5) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020.

6) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020.

7) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.

8) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.

9) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019.

10) Rocznik Kultury Polskiej: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.

11) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.

12) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.

13) czasopismo naukowe „Muzealnictwo”.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska, Joanna Zajkowska
Prowadzący grup: Piotr Majewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS: 3 p-ty

aktywny udział w zajęciach 1 p-t

przygotowanie pracy zaliczeniowej 2 p-ty

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)