Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Zarządzanie muzeum

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-MU-I-3-ZarzMuzC-Z Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie muzeum
Jednostka: Wydział Nauk Humanistycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a516b3a1c874c4fa990193a0b63fd6e7f%40thread.tacv2/conversations?groupId=8a6242ab-45ab-4c65-a7b8-308444608a04&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 1.50 LUB 3.00 (zmienne w czasie)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wiedza: Muz1_W07, Muz1_W08, Muz1_W09

umiejętności: Muz1_U03, Muz1_U04, Muz1_U05, Muz1_U08, Muz1_U09, Muz1_U10

kompetencje społeczne: Muz1_K01, Muz1_K02, Muz1_K03, Muz1_K04, Muz1_K05, Muz1_K06, Muz1_K07

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

1. Ochrona dziedzictwa kulturowego w muzeach i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji:

a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym – postulowane projekty zmian w tym zakresie);

b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach (organizacja, struktura);

c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury – Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju);

d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku").

2. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem w muzeach:

a) przed rokiem 1918;

b) w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39);

c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945);

d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

3. Muzea w Polsce po 1989 r. oraz sytuacja aktualna:

a) rozwój muzealnictwa polskiego;

b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne).

Literatura:

Literatura (wybór):

Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009;

Fumaroli M., Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008;

Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006;

Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005;

Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010;

Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010;

Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001;

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995;

Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001; ponadto: rocznik "Muzealnictwo".

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza: Muz1_W07, Muz1_W08, Muz1_W09

umiejętności: Muz1_U03, Muz1_U04, Muz1_U05, Muz1_U08, Muz1_U09, Muz1_U10

kompetencje społeczne: Muz1_K01, Muz1_K02, Muz1_K03, Muz1_K04, Muz1_K05, Muz1_K06, Muz1_K07

Muz1_W07 Ma elementarną wiedzę o zasadach prawnych i administracyjnych w zarządzaniu instytucją muzeum.

Muz1_W08 Ma podstawową wiedzę o sposobie projektowania i tworzenia systemów baz danych w muzeach oraz metodach komunikacji sieciowej i standardach wymiany informacji.

Muz1_W09 Ma uporządkowaną wiedzę o zasadach bezpieczeństwa zbiorów i ludzi, organizacji wystaw i zarządzania zbiorami muzealnymi.

Muz1_U03 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną w zakresie nauk społecznych, prawnych i innych (z zakresu historii sztuki, kulturoznawstwa, archeologii, nauk przyrodniczych i technicznych), reprezentowanych w muzeach w praktycznych działaniach dokumentacyjnych i edukacyjnych w muzeum.

Muz1_U04 Posiada umiejętność logicznego konstruowania krytycznej wypowiedzi w mowie i w piśmie na temat wszystkich obszarów działalności muzeum.

Muz1_U05 Potrafi pracując w zespole zorganizować wystawę.

Muz1_U08 Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w działalności muzealnej i współpracy z muzeami, dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań organizacyjnych.

Muz1_U09 Potrafi odróżnić działania komercyjne od działań non profit w muzeach, rozumie różnicę między muzeum publicznym i kolekcją prywatną, potrafi stosować właściwe kryteria prawne i etyczne do działań w różnych rodzajach instytucji kultury.

Muz1_U10 Potrafi pracować w zespole składającym się z przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych i ścisłych, rozumie zależności i zakresy kompetencji poszczególnych działów muzeum.

Muz1_K01 Ma świadomość interdyscyplinarności wiedzy muzeologicznej i rozumie konieczność ciągłego samokształcenia i konsultacji specjalistycznych w działalności muzealnej.

Muz1_K02 Ma przekonanie o wadze postępowania w sposób etyczny i profesjonalny, przestrzegania norm etyki zawodu muzealnika.

Muz1_K03 Ma poczucie odpowiedzialności i świadomość, iż zawód muzealnika jest zawodem regulowanym, rozumie wynikające stąd ograniczenia.

Muz1_K04 Ma świadomość roli pracy zespołowej w muzeum.

Muz1_K05 Ma świadomość swojej misji wobec społeczeństwa w zasięgu regionalnym i globalnym, dostrzega potrzeby społeczne i edukacyjne w miejscach działania muzeum.

Muz1_K06 Docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej i międzynarodowej w celu profesjonalizacji działań muzealnych.

Muz1_K07 Ma świadomość odpowiedzialności za swoje działania w zakresie promocji wartości kulturowych, religijnych, ludzkich, rozumie zjawiska konfliktów społecznych, narodowościowych i kulturowych i ma przekonanie o swojej roli mediatora między dziedzictwem kultury a społeczeństwem.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie prezentacji, ukazującej problematykę ochrony dziedzictwa kulturowego na wybranym przykładzie lub przygotowanie pracy pisemnej o objętości max. 10 stron, gdzie 1 strona = 1800 znaków ze spacjami.

Obecność na zajęciach oraz aktywne w nich uczestnictwo.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Piotr Majewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

1. Ochrona dziedzictwa kulturowego w muzeach i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji:

a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym – postulowane projekty zmian w tym zakresie);

b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach (organizacja, struktura);

c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury – Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju);

d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku").

2. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem w muzeach:

a) przed rokiem 1918;

b) w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39);

c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945);

d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

3. Muzea w Polsce po 1989 r. oraz sytuacja aktualna:

a) rozwój muzealnictwa polskiego;

b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne).

Literatura:

Literatura (wybór; ustawicznie uzupełniana przez prowadzącego zajęcia):

Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009;

Fumaroli M., Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008;

Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006;

Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005;

Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010;

Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010;

Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001;

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995;

Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001; ponadto: rocznik "Muzealnictwo".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Piotr Majewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy na temat metod i mechanizmów dotyczących zarządzania dziedzictwem kulturowym w muzeach, w tym zasad finansowania projektów, dotyczących dokumentowania, inwentaryzacji i konserwacji muzealiów oraz zabytków, zapoznanie z problematyką, dotyczącą muzealnictwa oraz odnoszących się doń strat wojennych i powojennych.

1. Ochrona dziedzictwa kulturowego w muzeach i zarządzanie nim jako zadanie państwa i jego instytucji:

a) system prawny (Konstytucja RP; ustawodawstwo, odnoszące się do muzeów, bibliotek, tzw. miejsc pamięci, ochrony zabytków, w tym – postulowane projekty zmian w tym zakresie);

b) kompetencje Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) oraz instytucji kultury, podległych i nadzorowanych przez w/w Ministerstwo, zajmujących się ochroną dziedzictwa w muzeach (organizacja, struktura);

c) źródła finansowania (system podatkowy a budżet państwa, z uwzględnieniem obywatelskiej świadomości znaczenia dziedzictwa kulturowego; współczesne formy mecenatu państwa: dotacje bieżące i inwestycyjne MKiDN oraz innych centralnych organów administracji rządowej, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury – Programy Ministra KiDN, z uwzględnieniem reguł tzw. pomocy publicznej oraz wspierania NGOS'; finansowanie ze źródeł samorządu terytorialnego; finansowanie ze źródeł tzw. europejskich; inne źródła finansowania, w tym granty Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Nauki, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju);

d) stan i postulowany model finansowania (stała dotacja organizatora, granty zewnętrzne, dochody własne z uwzględnieniem zasady "nienastawienia na osiąganie zysku").

2. Ochrona i zarządzanie dziedzictwem w muzeach:

a) przed rokiem 1918;

b) w okresie II Rzeczypospolitej (1918-39);

c) destrukcja polskiego dziedzictwa kulturowego w latach II wojny światowej (1939-1945);

d) okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

3. Muzea w Polsce po 1989 r. oraz sytuacja aktualna:

a) rozwój muzealnictwa polskiego;

b) kluczowe problemy współczesnego muzealnictwa (w tym: muzea tzw. narracyjne).

Literatura:

Literatura (wybór; ustawicznie uzupełniana przez prowadzącego zajęcia):

Clair J., Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009;

Fumaroli M., Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008;

Matt G., Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006;

Muzeum sztuki. Antologia, red. Popczyk M., Kraków 2005;

Muzeum XXI wieku. Teoria i praxis, Gniezno 2010;

Polskie dziedzictwo kulturowe u progu niepodległości, red. Manikowska E., Jamski P., Warszawa 2010;

Pomian K., Zbieracze i osobliwości, Lublin 2001;

Postman N., Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995;

Pruszyński J., Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001; ponadto: rocznik "Muzealnictwo".

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Majewski, Beata Skrzydlewska
Prowadzący grup: Piotr Majewski
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a8586619d1c2d429db16a828db1282803%40thread.tacv2/conversations?groupId=dd7e418b-ea4e-4617-a8b3-f8af45c7ef3b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs)

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych.

Pełny opis:

Za jedno z wyzwań czasów współczesnych uważa się kryzys humanistyki, którego jednym z objawów jest problem znalezienia instrumentów zarządzania adekwatnych wobec kategorii kultury oraz jej instytucji, w tym efektywnych modeli zarządczych, niekolidujących z długoterminowym horyzontem trwania kultury. Częścią tego wyzwania jest dysfunkcja rozumienia doświadczenia historycznego oraz jego znaczenia dla budowania wspólnoty państwowej i kulturowej, skutkująca potencjalnie niedocenianiem roli długiego trwania kultury jako systemu wartości stabilizujących indywidualność i zbiorowość w świecie, którego istotną cechą wyróżniającą jest zmienność. Społeczno-gospodarczym tłem opisanego zjawiska jest intensywny rozwój instytucji i podmiotów kultury w Polsce i na świecie. Na ten rozwój składają się m.in.: wzrost liczebny, wzrost skali publicznego zainteresowania ich działalnością oraz wzrost nakładów finansowych ze środków publicznych.

Zagadnienia szczegółowe:

1) Zarządzanie muzeum w państwowym systemie zarządzania dziedzictwem kulturowym:

a) zarządzanie dziedzictwem jako zadanie państwa i jego instytucji;

b) system prawa powszechnie obowiązującego (Konstytucja, ustawodawstwo odnoszące się do organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do muzeów);

c) kompetencje ministerstwa właściwego dla kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, innych organów władzy publicznej oraz wyspecjalizowanych instytucji kultury.

2) Zarządzanie muzeami w perspektywie polskiego doświadczenia historycznego: okres zaborów (przed 1918 r.), Druga Rzeczypospolita (1918–1939), II wojna światowa (1939–1945), okres po II wojnie światowej (do 1989), czasy współczesne (po 1989).

3) Zarządzanie muzeum jako proces:

a) planowanie a zarządzanie strategiczne;

b) organizacja a finansowanie działalności:

- źródła finansowania kultury jako formy mecenatu publicznego (dotacje bieżące oraz inwestycyjne organizatorów, rządowe programy wieloletnie, Fundusz Promocji Kultury),

- inne publiczne źródła finansowania (tzw. fundusze europejskie, granty celowe, np. ministerstwa właściwego w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego).

c) kierowanie a formy nadzoru nad działalnością instytucji;

d) kontrola a instrumenty parametryczne:

- mikroskala (np. audyt),

- makroskala (statystyka, wskaźniki efektywności, w tym normy ISO).

4) Zarządzanie muzeum a otoczenie społeczno-gospodarcze (w tym: tradycyjne funkcje muzeum a społeczna misja, strategie komunikacji).

5) Zarządzanie kryzysowe a zarządzanie zmianą z uwzględnieniem wyzwań czasu pandemii.

6) Zarządzanie a specyfika dziedzictwa kulturowego (tzw. zarządzanie humanistyczne, zasada nienastawienia na osiąganie zysku).

Literatura:

Literatura:

1) T.W. Adorno, Przemysł kulturalny. Wybrane eseje o kulturze masowej, Warszawa 2019.

2) K. Barańska, Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013.

3) J. Clair, Kryzys muzeów. Globalizacja kultury, Gdańsk 2009.

4) M. Clayton, Zarządzanie czasem. Jak efektywnie planować i realizować zadania, Warszawa 2011.

5) M. Fumaroli, Państwo kulturalne. Religia nowoczesności, Kraków 2008.

6) W. Kowalski, Likwidacja skutków II wojny światowej w dziedzinie kultury, Warszawa 1994.

7) P. Majewski, Muzealna twarz Klio (wybór tekstów z lat 1999-2019), Warszawa 2020.

8) P. Majewski, Muzeum i co dalej? Niedokończona próba diagnozy, w: Muzea na wolnym powietrzu. Antycypacje, red. K. Barańska, M. Murzyn-Kupisz, J. Święch, Kolbuszowa-Kraków 2020.

9) G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.

10) K. Message, New Museums and the Making of Culture, New York 2006.

11) M. Murzyn-Kupisz, Społeczno-ekonomiczne oddziaływanie muzeów, w: Statystyka muzeów 2018. Raport, Warszawa 2019.

12) Muzea kościelne wobec nowych wyzwań, red. N. Błażejczyk, P. Majewski, Warszawa 2019.

13) N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 1995.

14) J. Pruszyński, Dziedzictwo kultury Polski. Jego straty i ochrona prawna, Kraków 2001.

15) Rocznik Kultury Polskiej (Narodowe Centrum Kultury): 2016, 2017, 2018, 2019, 2020.

16) D. Wodnicka, Zarządzanie muzeami, w: Statystyka muzeów 2017. Raport, Warszawa 2018.

17) Zarządzanie humanistyczne, red. R. Batko i in., Warszawa 2015.

18) Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, red. nauk. Ł. Gaweł i in., Warszawa 2020.

19) I Kongres Muzealników Polskich, red. M. Wysocki, Warszawa 2015.

20) czasopisma naukowe: „Muzealnictwo”, „Załącznik Kulturoznawczy”.

21) Literatura przedmiotu podawana przez prowadzącego zgodnie z zindywidualizowanym zakresem tematycznym.

Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle.

Wymagania wstępne:

Uwagi: zajęcia odbywają się w formie e-learningu w trybie synchronicznym na platformie Moodle za pośrednictwem aplikacji MSTeams; link do dyżuru:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a21e4de2e9c1c4b098f9eaf6ced5b2038%40thread.tacv2/conversations?groupId=84c920f8-23c8-4486-86f2-c7148436fc47&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.