Metody pracy naukowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-R-1-MetPracyNauk |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy naukowej |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | DRL_W04 DRL_U02 DRL_U04 DRL_K01 |
Skrócony opis: |
Wykłady mają za zadanie: - zarysowanie tła historycznego i kontekstu interdyscyplinarnego badań naukowych - przygotowanie słuchaczy do samodzielnej pracy naukowej, z uwzględnieniem aspektów trybu administracyjnego (podstawy prawnetytułów i stopni naukowych) - prezentację różnego typu metod w pracy naukowej - ukazywanie znaczenia wyboru metod pracy naukowej - ukazanie funkcjonującego paradygmatu kulturowego naukowca - kształtowanie krytycznej postawy badawczej zgodnej z zasadami wolności, autonomiczności i godności wspólnoty uniwersyteckiej . |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie: - zarysowanie tła historycznego i kontekstu interdyscyplinarnego badań naukowych; zagadnienia takie jak: szkoły naukowe, tradycje naukowe, okreslanie zakresu badań i określanie specyfiki własnych badań - przygotowanie słuchaczy do samodzielnej pracy naukowej, z uwzględnieniem aspektów trybu administracyjnego (podstawy prawne tytułów i stopni naukowych, zarządzanie czasem, zarządzanie stresem, pojęcie zespołu naukowego) - prezentację różnego typu metod w pracy naukowej (obserwacyjna, eksperymentalna, intuicyjna, statystyczna, analizy przypadków, dedukcja, abdukcja i inne) - ukazywanie znaczenia wyboru metod pracy naukowej (selekcja, efektywność, eliminacja) - ukazanie funkcjonującego paradygmatu kulturowego naukowca - kształtowanie krytycznej postawy badawczej zgodnej z zasadami wolności, autonomiczności i godności wspólnoty uniwersyteckiej . |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia: DRL_W04 Doktorant zna metodykę pracy naukowej (metody oceny prac naukowych, tworzenia i realizowania projektów badawczych, finansowania badań naukowych). DRL_U02 Doktorant potrafi prowadzić badania naukowe, formułować hipotezy badawcze, przygotować i zaprezentować ich weryfikację posługując się w mowie i piśmie polskim językiem naukowym. DRL_U04 Doktorant potrafi szukać źródeł finansowania swego projektu, a także przygotować wniosek i stosowną dokumentację. DRL_K01 Doktorant potrafi inicjować i podejmować pracę zespołową. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia: Metody: 1. wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. analiza tekstów (metoda ćwiczeniowa) 3. prezentacja multimedialna (pokaz) Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami, jak: wykład informacyjny, konwersatoryjny, prezentacja. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane takimi metodami, jak: analiza tekstów specjalistycznych, analiza kryteriów i wymagań formułowanych we wnioskach o finansowanie badań naukowych, pisanie spójnego zgłoszenia konferencyjnego, abstraktu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane na podstawie pracy na zajęciach: wchodzenie w interakcje, organizowanie pracy w grupie. Wykład, wykład konwersatoryjny Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania: dotyczące treści lektur dotyczące propozycji opracowania wniosku o finansowanie badań naukowych dotyczące terminologii. Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się adekwatną terminologią. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawową terminologię, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Potrafi sformułować problem badawczy i dobrać metodę jego rozwiązania. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie wskazać problem badawczy i metody jego badania, przeprowadzić jego analizę według wybranej metody, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.