Kreowanie marki na rynku sztuki. Kreowanie wizerunku artysty, marszanda i antykwariusza. Kreownanie marki galerii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-SP-M-I-3-KreMarSz |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kreowanie marki na rynku sztuki. Kreowanie wizerunku artysty, marszanda i antykwariusza. Kreownanie marki galerii |
Jednostka: | Wydział Nauk Humanistycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu marketingu, socjologii i ekonomii rynku sztuki, która będzie pomocna zarówno w pracy właściciela czy pracownika galerii, jak i muzealnika poszukującego na rynku dzieł do zakupu lub na wystawy. |
Pełny opis: |
Jako przestrzeń komercyjna, będąc obiegiem dzieł i pieniędzy, rynek sztuki zajmuje w świecie sztuki izolowane miejsce. Z kolei jako rynek ekonomiczny zachowuje swoją odrębność właściwą dla segmentu dóbr luksusowych, a jednocześnie unikatowych. Wprowadzenie w zagadnienia kreowania marki na rynku sztuki wymaga przede wszystkim podstawowej wiedzy z zakresu strategicznego zarządzania marką i wizerunkiem. Niemniej konieczna jest tu także znajomość ekonomii i socjologii rynku sztuki, która pozwoli wskazać i zrozumieć rządzące tu mechanizmy, a także scharakteryzować podmioty i uczestników działających w tej przestrzeni. |
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: 1. Bryl Monika, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016. 2. Kall Jacek, Silna marka. Istota i kreowanie, Warszawa 2001. 3. Rynek sztuki w Polsce. Raport Artinfo.pl 2019, Warszawa 2019. 4. Szymańska-Palaczyk Agnieszka, Marka artystyczna jako fenomen społeczny. Tworzenie, zróżnicowanie i role marek artystycznych we współczesnej Polsce. Raport z badań, Poznań 2015. Lektury uzupełniające: 1. Niewiarowski Wojciech, Artysta u progu kariery zawodowej, Łódź 2017. 2. Thornton Sarah, Siedem dni w świecie sztuki, Warszawa 2011. 3. Żaglewska Dorota, Sztuka czy biznes. Tajemnice antykwariuszy, Warszawa 2018. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedzy: • Zna podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu oraz nauk o sztuce. • Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. • Ma podstawową wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku na rynku sztuki. Umiejętności: • Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku do opisu podmiotów i uczestników obecnych na polskim rynku sztuki. • Potrafi ocenić wizerunek galerii, marszanda, odróżnić wiarygodnego uczestnika rynku od oszusta. • Potrafi interpretować przekazy medialne oraz komunikaty podmiotów działających na rynku sztuki. Kompetencji społecznych: • Rozumie konieczność zdobywania kompetencji biznesowych. • Rozumie konieczność przestrzegania etyki zawodowej na rynku sztuki. • Posiada zdolność efektywnej współpracy z agencją marketingową, PR. Opis ECTS: • Udział w zajęciach - 30 h • Praca własna (lektury, przygotowanie się do zaliczenia) – 60 h |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład, dyskusja. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: - frekwencja, aktywność podczas zajęć, zaliczenie ustne na koniec semestru. BDB • Zna bardzo dobrze podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu sztuki. • Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. Swoją wiedzę uzasadnia trafnie dobranymi przykładami. • Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. Swoją wiedzę uzasadnia trafnie dobranymi przykładami. • Potrafi trafnie wskazać wyróżniki marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. Umiejętnie argumentuje swoje zdanie. DB • Zna dobrze podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu sztuki. • Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. Argumentuje swoje zdanie w odpowiedzi na pytania naprowadzające. • Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. Argumentuje swoje zdanie w odpowiedzi na pytania naprowadzające. • Potrafi dość dobrze wskazać wyróżniki marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. Argumentuje swoje zdanie w odpowiedzi na pytania naprowadzające. DST • Zna dostatecznie dobrze podstawową terminologię dotyczącą zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz dostatecznie dobrze rozumie jej zastosowania w obrębie marketingu sztuki. • Ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. W odpowiedzi na pytania naprowadzające podejmuje próbę uzasadnienia jej na przykładach. Argumentacja uzasadnienia jest częściowo sprzeczna, lub zdawkowa – student nie potrafi ich przekonująco rozwinąć. • Ma nieuporządkowaną wiedzę z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. W odpowiedzi na pytania naprowadzające podejmuje próbę uzasadnienia jej na przykładach. Argumentacja uzasadnienia jest częściowo sprzeczna, lub zdawkowa – student nie potrafi ich przekonująco rozwinąć. • Potrafi dostatecznie dobrze wskazać wyróżniki marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. W odpowiedzi na pytania naprowadzające podejmuje próbę uzasadnienia jej na przykładach. Argumentacja uzasadnienia jest częściowo sprzeczna, lub zdawkowa – student nie potrafi ich przekonująco rozwinąć. NDST • Nie zna podstawowej terminologii dotyczącej zarządzania marką i kreowania wizerunku oraz nie rozumie jej zastosowań w obrębie marketingu sztuki. • Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu ekonomii i socjologii rynku sztuki. • Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu strategicznego zarządzania marką i kreowania wizerunku. • Nie potrafi wskazać wyróżników marki i wizerunku galerii, artysty na tle rynku i konkurencji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.