Kanoniczny proces karny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-K-PRK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kanoniczny proces karny |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4581847eb99f4e2ab218fef342c18e6f%40thread.tacv2/conversations?groupId=816480ef-25f1-4985-aa57-8836116f2b23&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych), a także z przygotowaniem do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego. I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmioty, natura, zakończenie. II. PROCES KARNY SĄDOWY: skarga kryminalna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja. III. PROCES KARNY ADMINISTRACYJNY: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs. IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie: w ramach dochodzenia wstępnego; w postępowaniu spornym; w ramach procesu karnego. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. J. KRUKOWSKI, Proces karny, w: Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, V, red. J. KRUKOWSKI, Poznań 2007, 400-419. 2. MIZIŃSKI A.G., Czynności prawne w dochodzeniu wstępnym kanonicznego postępowania karnego, Prawo, Administracja, Kościół nr 2/3(6/7)/2001, s. 122-123. 3. MIZIŃSKI A.G., Elementy kanonicznego procesu karno-administracyjnego, Roczniki Nauk Prawnych Tom XII z. 2 (2003), s. 127-159. 4. MIZIŃSKI A.G., Normy własne kanonicznego procesu karno-sądowego, Prawo, Administracja, Kościół 2-3(10-11)/2002, s. 141-174. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Z. SUCHECKI, Promotor sprawiedliwości i jego udział w sprawach karnych, Roczniki Nauk Prawnych 2(2004), z. 2, s. 191-225. 2. C. PAPALE, Il processo penale canonico, Roma 2007. 3. C. PAPALE, Formulario comentato del processo penale canonici, Citta del Vaticano 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy: EK 1: student zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego EK 2: student ma uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego EK 3: student posiada wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego W zakresie umiejętności: EK 4: student potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego EK 5: student potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego EK 6: student potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego W zakresie kompetencji: EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ECTS (1 ECTS = 30 godz.) udział w wykładzie: 30 godz. przygotowanie do egzaminu: 30 godz. suma godzin: 60 (60/30=2) Liczba ECTS: 3 1 pkt - uczestnictwo w zajęciach 1 pkt - przygotowanie do egzaminu 1 pkt - pisemne opracowanie wybranych zagadnień z poszczególnych działów zajęć |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK 1-3) ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych pojęć z zakresu kanonicznego procesu karnego; nie posiada znajomości przebiegu kanonicznego procesu karnego; nie posiada wiedzy na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma słabo uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego ocena 4 (db): student dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma średnio uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada częściową wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma w pełni uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada kompletną wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego Umiejętności (EK 4-6) ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; nie potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnień z kanonicznego procesu karnego; nie potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; jedynie częściowo potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego; z trudnością potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; potrafi zadowalająco formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego; w przeważającej liczbie przypadków potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; potrafi doskonale formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnień z kanonicznego procesu karnego; celująco znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego Kompetencje (EK 7-8) ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności, każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia, 2. wynik z czterech ćwiczeń pisemnych, 3. wynik egzaminu ustnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Saj | |
Prowadzący grup: | Marek Saj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Saj | |
Prowadzący grup: | Marek Saj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Saj | |
Prowadzący grup: | Marek Saj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych); przygotowanie do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego. I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmiot, natura, zakończenie. II. PROCES KARNY NA DRODZE SĄDOWEJ: skarga karna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja. III. PROCES KARNY NA DRODZE ADMINISTRACYJNEJ: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs. IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie w ramach dochodzenia wstępnego, w postępowaniu spornym, w ramach postępowania karnego. Metody oceny: Udział w zajęciach i wiedza pozytywna wykazana w egzaminie ustnym. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kan. 1717-1731. 2. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011, s. 1288-1298. Literatura pomocnicza: 1. Bider M., Wydalenie fakultatywne z instytutu zakonnego według Kodeksu prawa kanonicznego, Lublin 2006. 2. Fąka M., Normy ogólne kanonicznego procesu sądowego, Warszawa 1978. 3. Kiwior W., Procedura obowiązująca przy eksklaustracji, sekularyzacji i wydalaniu z instytutu życia konsekrowanego, Prawo Kanoniczne 38 (1995), nr 3-4, s. 119-163. 4. Miziński A., Elementy kanonicznego procesu karno-sądowego, Roczniki Nauk Prawnych t. XIII, z. 2 (2003), s. 127-159. 5. Miziński A., Normy własne kanonicznego procesu karnosądowego, Prawo-Administarcja-Kościół nr 2-3 (10-11) 2002, s. 141-174. 6. Miziński A., Wymierzanie kar dekretem pozasądowym. Między normą a jej aplikacją, Roczniki Nauk Prawnych t. XVI, nr 1 (2006), s. 219-243. 7. Nykiel K., Przyczyny i procedura wydalania duchownych według norm i praktyki Kongregacji Nauki Wiary, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 31-52. 8. Pawluk T., Kanoniczny proces karny, Warszawa 1978. 9. Stokłosa M., Przyczyny obowiązkowego wydalenia zakonnika z instytutu, Prawo i Kościół 2 (2010), s. 57-75. 10. Stokłosa M., Utrata przynależności do stanu duchownego na podstawie specjalnych uprawnień przyznanych Kongregacji ds. duchowieństwa, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 43-75. 11. Stokłosa M., Wydalenie ipso facto z instytutu zakonnego, Sympozjum 15 (2013), nr 2, s. 123-138. 12. Suchecki Z., Wydalanie duchownych na postawie kanonicznego procesu karnego, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 77-115. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.