Etyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-N-E |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | prawo kanoniczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PK_W02. PK_W03 PK_U06. PK_K06. PK-K04. |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw katechetycznych, dobra wola - jako słuchacza pojęć domagających się sumiennego uwewnętrznia. |
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studenta w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych, ich genezy, znaczenia i wkładu w myśl etyczną. W szczególności celem zajęć jest: 1). Zapoznanie z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi; 2). Wyrobienie umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji; 3). Przygotowanie do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. (Identyfikacja i rozstrzygnięcie dylematów moralnych). 4). Zaznajomienie z złożoną rzeczywistością etyczną, dla umiejętności samokształcenia się i pracy w zespole (odnalezienie się na rynku pracy). |
Pełny opis: |
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych:i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną. Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji. Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy). |
Literatura: |
1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022; 2. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015; 3. J. Kapiszewski - P. Kołodziński, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2019. 4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 § 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32. 5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; 6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988; 7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993; 8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio - 1998; 9. Jan Paweł II, Veritatis splendor - 1895; 10. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: W-02; Absolwent ma pogłębioną wiedzę o aksjologicznej, a szczególnie etycznej istocie prawa oraz o teologicznej naturze prawa kanonicznego, a także o znaczeniu prawa dla poszczególnych osób, społeczeństwa, państwa, Kościoła. Umiejętności: U-06: Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania problemów pojawiających się w codziennym życiu i w wykonywaniu zawodu prawnika oraz potrafi ocenić skuteczność i przydatność stosowanej wiedzy. Kompetencje społeczne: K-04: Absolwent jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu publicznego. K-06: Absolwent jest gotów do przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody formalne oceny studenta: 1. Dialog i dyskusja dydaktyczna. 2. Informacja zwrotna. 3. Lektura esejów. 4. Kolokwium ustne. Kryteria treściowe stopniowania oceny: Ocena 3: Student ma zaliczone obecności, wykazał się podstawową wiedzą terminologiczną z etyki katolickiej i ogólnej (kolokwium ustne), prezentuje adekwatne co do efektów kształcenia umiejętności (potrafi napisać esej naukowy, sformatować i zredagować), i kompetencje - na bazie podjętej dyskusji lub opublikowanego na e-laerningu eseju potrafi wykazać swoją asertywność i afirmację wartości chrześcijańskich, konieczność i umiejętność pracy w grupie (poszanowanie etyki), itp. Ocena 4: Jak powyżej, to znaczy: student prezentuje wysoki poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności. Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry. Kryteria procentowe oceny finalnej: Do 30% - aktywna obecność na wykładzie. Do 30% - opublikowanie esejów na e-learningu (poprawność merytoryczna i formalna) Do 40% - wykazanie się wysokim poziomem wiedzy (kolokwium ustne). Minimum zaliczeniowe - 60%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aC7lN9ZQlNP-p8T7ZbE-ZoVH1wuZw5o7qkatXWOnDiPw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9129bb9-6928-4b00-9713-2da7960e038f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych). 1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego. 1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studenta w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych, ich genezy, znaczenia i wkładu w myśl etyczną. W szczególności celem zajęć jest: 1). Zapoznanie z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi; 2). Wyrobienie umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji; 3). Przygotowanie do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. (Identyfikacja i rozstrzygnięcie dylematów moralnych). 4). Zaznajomienie z złożoną rzeczywistością etyczną, dla umiejętności samokształcenia się i pracy w zespole (odnalezienie się na rynku pracy). |
|
Pełny opis: |
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną. Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji. Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy). |
|
Literatura: |
1. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991; 2. R. Tokarczuk, Klasycy praw natury, Lublin 1988. 3. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015. 4. T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 1974; 5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; 6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988; 7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993; 8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio. 9. Jan Paweł II, Veritatis splendor. 10. Franciszek, Konstytucja apostolska o uniwersytetach i wydziałach kościelnych Veritatis gaudium. 11. M. Rutkowski, O kryterium genetycznym w sporze o aborcję raz jeszcze. Odpowiedź na zarzuty, Etyka Praktyczna (2) 2011, s. 85-91. 12. M. Soniewicka, Tragedia patriotyzmu - problem konfliktu cnót liberalnych na poziomie globalnym, Etyka Praktyczna (3) 2012, s. 24-40. 13. W. Janikowski, Zasada podwójnego skutku, zasada moralnej symetrii a kwestia legalizacji eutanazji, Etyka Praktyczna (1) 2010, s. 77-86. |
|
Wymagania wstępne: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aC7lN9ZQlNP-p8T7ZbE-ZoVH1wuZw5o7qkatXWOnDiPw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=b9129bb9-6928-4b00-9713-2da7960e038f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Stanisław Biały | |
Prowadzący grup: | Stanisław Biały | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 1. p. ECTS - zajęcia wykładowe (25 godz. - faktycznych, roboczych). 1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego - 25 godz. 1. p. ECTS - opublikowanie, ocenionego przynajmniej na ocenę dost., eseju na MOODLE - UKSW. 25 godz. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia wprowadzają studenta w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych, ich genezy, znaczenia i wkładu w myśl etyczną. W szczególności celem zajęć jest: 1). Zapoznanie z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi; 2). Wyrobienie umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji; 3). Przygotowanie do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. (Identyfikacja i rozstrzygnięcie dylematów moralnych). 4). Zaznajomienie z złożoną rzeczywistością etyczną, dla umiejętności samokształcenia się i pracy w zespole (odnalezienie się na rynku pracy). |
|
Pełny opis: |
Wykład porusza najbardziej fundamentalne zagadnienia etyki ogólnej. Zajęcia wprowadzają w pojęcia i metodologię przedmiotu, dostarczają syntetycznego przeglądu najważniejszych szkół etycznych: i ich genezy, znaczenia i wkładu w ogólną myśl etyczną. Celem zajęć (w szczególności) jest zapoznanie studenta z podstawową terminologią etyczną, charakterystyką nurtów etycznych, podstawowymi różnicami między nimi. W dalszej kolejności konieczne jest wyrobienie u studenta umiejętności argumentowania i analizowania problemów moralnych z perspektywy różnych szkół etycznych, zajmowania stanowiska i podjęcie dyskusji. Ostatecznie celem zasadniczym będzie przygotowanie studenta do podejmowania samodzielnych analiz moralnych w poszczególnych działach etyk szczegółowych. Chodzi o identyfikację i rozstrzyganie różnych dylematów moralnych, a wszystko w celu zdobycia umiejętności i motywacji do samokształcenia się, pracy w zespole (aby móc odnaleźć się na rynku pracy). |
|
Literatura: |
1. W. Gasparski, Decyzje i etyka. Co o etyce każdy decydent powinien wiedzieć?, Warszawa 2022; 2. A. Schopenhauer, O podstawie moralności, Kraków 2015; 3. J. Kapiszewski - P. Kołodziński, Etyka. Podręcznik, Gdynia 2019. 4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 & 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku , "TEKA Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie", 2020, vol. XIII, nr 1, s.21-32. DOI:10.32084/tekapr.2020.13.1-3. 5. P. Jaroszyński, Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997; 6. W. Szewczuk, Sumienie, Warszawa 1988; 7. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1993; 8. Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio - 1998; 9. Jan Paweł II, Veritatis splendor - 1895; 10. K. Wojtyła, Człowiek w polu odpowiedzialności, Lublin 1991. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.