Historia prawa kanonicznego w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WK-N-HPK-W |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia prawa kanonicznego w Polsce |
Jednostka: | Wydział Prawa Kanonicznego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PK_W4, PK_U05, PK_U13 |
Skrócony opis: |
Wykład ma za zadanie ukazać czym było prawo kanoniczne w Polsce, jak się rozwijało w stanowionych i wydawanych normach prawnych przez biskupów, synody prowincjalne i diecezjalne czy plenarne. Będzie też miał za zadanie przedstawić źródła poznania tego prawa na bazie których kształtowało się i rozwijało prawo kanoniczne w Polsce, jak też ukazanie najstarszych pomników literatury kanonistycznej, kanonistycznych ośrodków dydaktyczno-naukowych, a przede wszystkim kształtowania się, rozwoju i znaczenia ustawodawstwa synodalnego w Polsce. Nadto zapoznanie i przedstawienie studentom historii prawa kanonicznego w Polsce. Ukazanie przedmiotu historii prawa kanonicznego jako dyscypliny naukowej, zarysu rozwoju nauki prawa kanonicznego w Polsce, źródeł prawa kanonicznego w Polsce oraz podstaw prawnych organizacji nauki prawa kanonicznego. |
Pełny opis: |
Przybliżenie słuchaczom historii prawa kanonicznego w Polsce, a także rozwoju nauki prawa kanonicznego w Polsce, źródeł poznania tego prawa na bazie których kształtowało się i rozwijało prawo kanoniczne, jak też ukazanie najstarszych pomników literatury kanonistycznej, kanonistycznych ośrodków dydaktyczno-naukowych, a przede wszystkim kształtowania się, rozwoju i znaczenia ustawodawstwa synodalnego w Polsce. Nadto zapoznanie i przedstawienie studentom historii prawa kanonicznego w Polsce. Ukazanie przedmiotu historii prawa kanonicznego jako dyscypliny naukowej, zarysu rozwoju nauki prawa kanonicznego w Polsce, źródeł prawa kanonicznego w Polsce oraz podstaw prawnych organizacji nauki prawa kanonicznego. |
Literatura: |
1. Tadeusz Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II, t. I. Zagadnienia wstępne i normy generalne, Olsztyn 1986; 2. Ignacy Subera, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Warszawa 1977; 3. Aleksy Petrani, Nauka prawa kanonicznego w Polsce w XVIII i XIX wieku, Lublin 1961; 4. Piotr Hemperek, Wojciech Góralski, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego, t. I, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995; 5. Aleksy Petrani, Kanonistyka, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. I, Średniowiecze, Lublin 1974, s. 359-400; 6. Marian Rechowicz, Początki i rozwój kultury scholastycznej (do końca XIV wieku), w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. I, Średniowiecze, Lublin 1974, s. 17-92; 7. Marian Rechowicz, Teologia pozytywno-kontrowersyjna: szkoła polska w XVI wieku, w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. II, Od odrodzenia do oświecenia, cz. I: Teologia humanistyczna, s. 33-86; 8. Aleksy Petrani, Historia prawa kanonicznego (wiek XVI-XVIII), w: Dzieje teologii katolickiej w Polsce, t. II, Od odrodzenia do oświecenia, cz. I: Teologia humanistyczna, s. 505-516; 9. Stefan Grzybowski, Dzieje prawa, Warszawa 1981; 10. Stanisław Zachorowski, Studia z historii prawa kościelnego i polskiego, Kraków 1917; 11. Wojciech Góralski, Wprowadzenie do historii ustawodawstwa synodalnego w Polsce, Lublin 1991. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK - 1 - student zna podstawowe pojęcia czym jest partykularne (polskie) prawo kanoniczne i jego rola, znaczenie i wkład w życie i działalność Kościoła w Polsce; EK - 2 - student posiada rozszerzoną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; EK - 3 - student ma uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; EK - 4 - student posiada wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego oraz znajomość i zrozumienie roli prawa kanonicznego w kształtowaniu kultury prawnej. Umiejętności: EK - 5 - student potrafi określić, opisać i analizować najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu prawa kanonicznego w Polsce; EK - 6 - student formułuje w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia z polskiego prawa synodalnego; posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych z zakresu prawa kanonicznego w Polsce; EK - 7 - student znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, szczególnie w odniesieniu do różnych zbiorów i kodyfikacji kościelnego prawa polskiego; potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własne opinie; EK - 8 - student potrafi solidnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. Kompetencje: EK - 9 - student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenie sobie treści z zakresu tego prawa; EK - 10 - student aktywnie i twórczo angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza (EK 1 - 4): ocena 2(ndst) - student nie zna podstawowych pojęć odnoszących się do partykularnego (polskiego)prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; nie posiada też minimalnej, podstawowej wiedzy na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; nie ma uporządkowanej znajomości kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; nie posiada również minimalnej, podstawowej wiedzy na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego, ich podstawowej znajomości i znaczenia dla Kościoła w Polsce. ocena 3(dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też słabo uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma słabo uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również znacznie ograniczoną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego. ocena 4(db) - student zna w dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też średnio uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również częściową, w miarę dobrze uporządkowaną wiedzę na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego. ocena 5(bdb) - student zna w bardzo dobrym stopniu podstawowe pojęcia odnoszące się do partykularnego (polskiego) prawa kanonicznego i jego roli, znaczenia i wkładu w życie i działalność Kościoła w Polsce; posiada też w pełni uporządkowaną wiedzę na temat początków kształtowania się organizacji kościelnej w Polsce i rozwoju prawa kanonicznego w Polsce; ma bardzo dobrze, poprawnie uporządkowaną znajomość kształtowania się prawa kanonicznego w Polsce poprzez ustawodawstwo synodalne prowincjonalne i diecezjalne oraz różne zbiory i kodyfikacje kanonicznego prawa polskiego powstające na przestrzeni historii Kościoła w Polsce; posiada również pełną wiedzę, uporządkowaną kompletnie na temat najważniejszych instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich rozwoju i kształtowania się, jak też najważniejszych norm polskiego prawa partykularnego. Umiejętności (EK 5 - 8): ocena 2(ndst) - student nie potrafi określić i opisać najważniejszych instytucji polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucji prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowania się i rozwoju oraz zagadnień związanych z polskim prawem synodalnym; nie posiada podstawowych i wystarczających umiejętności badawczych obejmujących formułowanie i analizę problemów związanych z tematyką historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi też w sposób podstawowy wykorzystać źródeł z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; nie potrafi również wykorzystać wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz formułować własnych opinii; nie potrafi też przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. ocena 3(dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób mierny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób częściowo poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada ograniczoną wiedzę co do podstawowych i wystarczających metod badawczych historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób ograniczony wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób ograniczony formułować własne opinie; potrafi też w miarę poprawnie przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. ocena 4(db) - student potrafi w dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytoryczny posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób poprawny potrafi też określić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. ocena 5(bdb) - student potrafi w bardzo dobrym stopniu określić i opisać najważniejsze instytucje polskiego prawa kanonicznego partykularnego w aspekcie historycznym oraz jest w stanie w sposób poprawny i merytorycznie pełny i wyczerpujący posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce; w sposób pełny i wyczerpujący potrafi też okreslić i ukazać w mowie i piśmie instytucje prawa kanonicznego w Polsce, ich kształtowanie się i rozwój oraz zagadnienia związane z polskim prawem synodalnym; posiada zadowalającą i pełną wiedzę co do podstawowych metod badawczych analizujących historię prawa kanonicznego w Polsce; potrafi też w sposób bardzo dobry i poprawny wykorzystać źródła z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce, jak też wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania procesów i zjawisk prawnych zachodzących w historii prawa kanonicznego w Polsce oraz w sposób poprawny i pełny formułować własne opinie; potrafi też w sposób poprawny i samodzielny przygotować wystąpienie w języku polskim w zakresie problematyki historii prawa kanonicznego w Polsce, z wykorzystaniem źródeł tego prawa i ich właściwego interpretowania. Kompetencje (EK 9 - 10): ocena 2(ndst) - student nie potrafi zaplanować i zorganizować swojej indywidualnej pracy mającej na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswojenia sobie treści z zakresu tego prawa; nie potrafi też aktywnie i twórczo angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 3(dst) - student potrafi w sposób ograniczony zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 4(db) - student potrafi w sposób właściwy i w miarę poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób w miarę aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. ocena 5(bdb) - student potrafi w sposób kompleksowy i poprawny zaplanować i zorganizować swoją indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie celu badawczego z zakresu historii prawa kanonicznego w Polsce i przyswoić sobie treści z zakresu tego prawa; potrafi też w sposób w sposób zadowalający, aktywny i twórczy angażować się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Dohnalik | |
Prowadzący grup: | Jan Dohnalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Dohnalik | |
Prowadzący grup: | Jan Dohnalik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.