Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kanoniczny proces karny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WK-S-KPRK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kanoniczny proces karny
Jednostka: Wydział Prawa Kanonicznego
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a561eab541a8640b0b22a4c47f0ab26a9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1b3bcfc1-268d-4ef9-99e4-15f1560c6391&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PK_W05, PK_U06

PK_K05

Wymagania wstępne:

student winien mieć wiedzę dotyczącą kanonicznego prawa karnego, szczególnie przestępstw i kar

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

- zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych);

- przygotowanie do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego.

I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmiot, natura, zakończenie.

II. PROCES KARNY NA DRODZE SĄDOWEJ: skarga karna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja.

III. PROCES KARNY NA DRODZE ADMINISTRACYJNEJ: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs.

IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie w ramach dochodzenia wstępnego, w postępowaniu spornym, w ramach postępowania karnego.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. PAWLUK T., Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Tom IV: dobra doczesne Kościoła, sankcje w Kościele, procesy, Olsztyn 2009, s. 356-389.

2. MIZIŃSKI A.G., Czynności prawne w dochodzeniu wstępnym kanonicznego postępowania karnego, Prawo, Administracja, Kościół nr 2/3(6/7)/2001, s. 122-123.

4. MIZIŃSKI A.G., Elementy kanonicznego procesu karno-administracyjnego, Roczniki Nauk Prawnych Tom XII z. 2 (2003), s. 127-159.

5. MIZIŃSKI A.G., Normy własne kanonicznego procesu karno-sądowego, Prawo, Administracja, Kościół 2-3(10-11)/2002, s. 141-174.

Literatura pomocnicza:

1. FĄKA M., Normy ogólne kanonicznego procesu sądowego, Warszawa 1978.

2. KRUKOWSKI J., Proces karny, w: LEMPA F., KRUKOWSKI J., WÓJCIK W., Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., t. IV, Lublin 1987, s. 400-419.

3. ŁUPIŃSKI S., Zapobiegawcze zarządzenia Ordynariusza wobec oskarżonego, Studia Teologiczne Białystok-Drohiczyn-Łomża 1997, s. 203-207.

4. PAWLUK T., Kanoniczny proces karny, Warszawa 1978.

5. STOKŁOSA M., Modyfikacje wprowadzone do tekstu Normae de gravioribus delictis, Prawo i Kościół 3 (2011), s. 101-129.

6. SUCHECKI Z., Promotor sprawiedliwości i jego udział w sprawach karnych, Roczniki Nauk Prawnych 2(2004), z. 2, s. 191-225.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

W zakresie wiedzy:

EK 1: student zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego

EK 2: student ma uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego

EK 3: student posiada wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego

W zakresie umiejętności:

EK 4: student potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego

EK 5: student potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego

EK 6: student potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego

W zakresie kompetencji:

EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego

EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

ECTS (1 ECTS = 30 godz.)

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60 (60/30=2)

Liczba ECTS: 3

1 pkt - uczestnictwo w zajęciach

1 pkt - przygotowanie do egzaminu

1 pkt - prezentacja referatów z poszczególnych działów zajęć

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza (EK 1-3)

ocena 2 (ndst): student nie zna podstawowych pojęć z zakresu kanonicznego procesu karnego; nie posiada znajomości przebiegu kanonicznego procesu karnego; nie posiada wiedzy na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego

ocena 3 (dst): student zna w ograniczonym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma słabo uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada znacznie ograniczoną wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego

ocena 4 (db): student dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma średnio uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada częściową wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego

ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna podstawowe pojęcia z zakresu kanonicznego procesu karnego; ma w pełni uporządkowaną znajomość przebiegu kanonicznego procesu karnego; posiada kompletną wiedzę na temat poszczególnych przestępstw i kar kościelnych w kontekście kanonicznego procesu karnego

Umiejętności (EK 4-6)

ocena 2 (ndst): student nie potrafi samodzielnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; nie potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnień z kanonicznego procesu karnego; nie potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego

ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; jedynie częściowo potrafi formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego; z trudnością potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego

ocena 4 (db): student potrafi właściwie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; potrafi zadowalająco formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnienia z kanonicznego procesu karnego; w przeważającej liczbie przypadków potrafi znaleźć i poprawnie wykorzystać źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego

ocena 5 (bdb): student potrafi bezbłędnie analizować normy prawne z zakresu kanonicznego procesu karnego; potrafi doskonale formułować, tak w mowie jak i na piśmie, zagadnień z kanonicznego procesu karnego; celująco znajduje i wykorzystuje źródła informacji z zakresu kanonicznego procesu karnego

Kompetencje (EK 7-8)

ocena 2 (ndst): student nie potrafi zaplanować i zorganizować indywidualnej pracy mającej na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; zupełnie nie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; okazjonalnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

ocena 4 (db): student potrafi właściwie zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

ocena 5 (bdb): student potrafi prawidłowo i kompleksowo zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu przyswojenie treści z zakresu kanonicznego procesu karnego; bardzo często aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności, każda ponaddopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia,

2. wynik z czterech ćwiczeń pisemnych,

3. wynik egzaminu ustnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Saj
Prowadzący grup: Marek Saj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Saj
Prowadzący grup: Marek Saj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS (1 ECTS = 30 godz.)

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60 (60/30=2)

Liczba ECTS: 3

1 pkt - uczestnictwo w zajęciach

1 pkt - przygotowanie do egzaminu

1 pkt - prezentacja referatów z poszczególnych działów zajęć


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych); przygotowanie do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego.

I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmiot, natura, zakończenie.

II. PROCES KARNY NA DRODZE SĄDOWEJ: skarga karna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja.

III. PROCES KARNY NA DRODZE ADMINISTRACYJNEJ: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs.

IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie w ramach dochodzenia wstępnego, w postępowaniu spornym, w ramach postępowania karnego.

Metody oceny:

Udział w zajęciach i wiedza pozytywna wykazana w egzaminie ustnym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kan. 1717-1731.

2. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011, s. 1288-1298.

Literatura pomocnicza:

1. Bider M., Wydalenie fakultatywne z instytutu zakonnego według Kodeksu prawa kanonicznego, Lublin 2006.

2. Fąka M., Normy ogólne kanonicznego procesu sądowego, Warszawa 1978.

3. Kiwior W., Procedura obowiązująca przy eksklaustracji, sekularyzacji i wydalaniu z instytutu życia konsekrowanego, Prawo Kanoniczne 38 (1995), nr 3-4, s. 119-163.

4. Miziński A., Elementy kanonicznego procesu karno-sądowego, Roczniki Nauk Prawnych t. XIII, z. 2 (2003), s. 127-159.

5. Miziński A., Normy własne kanonicznego procesu karnosądowego, Prawo-Administarcja-Kościół nr 2-3 (10-11) 2002, s. 141-174.

6. Miziński A., Wymierzanie kar dekretem pozasądowym. Między normą a jej aplikacją, Roczniki Nauk Prawnych t. XVI, nr 1 (2006), s. 219-243.

7. Nykiel K., Przyczyny i procedura wydalania duchownych według norm i praktyki Kongregacji Nauki Wiary, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 31-52.

8. Pawluk T., Kanoniczny proces karny, Warszawa 1978.

9. Stokłosa M., Przyczyny obowiązkowego wydalenia zakonnika z instytutu, Prawo i Kościół 2 (2010), s. 57-75.

10. Stokłosa M., Utrata przynależności do stanu duchownego na podstawie specjalnych uprawnień przyznanych Kongregacji ds. duchowieństwa, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 43-75.

11. Stokłosa M., Wydalenie ipso facto z instytutu zakonnego, Sympozjum 15 (2013), nr 2, s. 123-138.

12. Suchecki Z., Wydalanie duchownych na postawie kanonicznego procesu karnego, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 77-115.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Saj
Prowadzący grup: Marek Saj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS (1 ECTS = 30 godz.)

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 60 (60/30=2)

Liczba ECTS: 3

1 pkt - uczestnictwo w zajęciach

1 pkt - przygotowanie do egzaminu

1 pkt - prezentacja referatów z poszczególnych działów zajęć


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z przebiegiem kanonicznego postępowania karnego oraz z istotnymi elementami poszczególnych czynności procesowych (administracyjnych i sądowych); przygotowanie do właściwego redagowania podstawowych pism związanych z całym postępowaniem karnym.

Pełny opis:

Treści merytoryczne:

WPROWADZENIE: pojęcie, funkcja, przedmiot i struktura kanonicznego procesu karnego.

I. DOCHODZENIE WSTĘPNE: pojęcie, przedmiot, cel, podmiot, natura, zakończenie.

II. PROCES KARNY NA DRODZE SĄDOWEJ: skarga karna, zapobiegawcze zarządzenia ordynariusza, adwokat, ustalenie przedmiotu sporu, postępowanie dowodowe, dyskusja nad sprawą, wyrok, apelacja.

III. PROCES KARNY NA DRODZE ADMINISTRACYJNEJ: dopuszczalność procesu karno-administracyjnego, wezwanie oskarżonego i prawo do obrony, ocena środków dowodowych, dekret rozstrzygający, rekurs.

IV. SKARGA O NAPRAWIENIE SZKÓD: obowiązek naprawienia szkód, rozstrzygnięcie kwestii o odszkodowanie w ramach dochodzenia wstępnego, w postępowaniu spornym, w ramach postępowania karnego.

Metody oceny:

Udział w zajęciach i wiedza pozytywna wykazana w egzaminie ustnym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 roku, kan. 1717-1731.

2. Kodeks Prawa Kanonicznego. Komentarz, red. P. Majer, Kraków 2011, s. 1288-1298.

Literatura pomocnicza:

1. Bider M., Wydalenie fakultatywne z instytutu zakonnego według Kodeksu prawa kanonicznego, Lublin 2006.

2. Fąka M., Normy ogólne kanonicznego procesu sądowego, Warszawa 1978.

3. Kiwior W., Procedura obowiązująca przy eksklaustracji, sekularyzacji i wydalaniu z instytutu życia konsekrowanego, Prawo Kanoniczne 38 (1995), nr 3-4, s. 119-163.

4. Miziński A., Elementy kanonicznego procesu karno-sądowego, Roczniki Nauk Prawnych t. XIII, z. 2 (2003), s. 127-159.

5. Miziński A., Normy własne kanonicznego procesu karnosądowego, Prawo-Administarcja-Kościół nr 2-3 (10-11) 2002, s. 141-174.

6. Miziński A., Wymierzanie kar dekretem pozasądowym. Między normą a jej aplikacją, Roczniki Nauk Prawnych t. XVI, nr 1 (2006), s. 219-243.

7. Nykiel K., Przyczyny i procedura wydalania duchownych według norm i praktyki Kongregacji Nauki Wiary, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 31-52.

8. Pawluk T., Kanoniczny proces karny, Warszawa 1978.

9. Stokłosa M., Przyczyny obowiązkowego wydalenia zakonnika z instytutu, Prawo i Kościół 2 (2010), s. 57-75.

10. Stokłosa M., Utrata przynależności do stanu duchownego na podstawie specjalnych uprawnień przyznanych Kongregacji ds. duchowieństwa, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 43-75.

11. Stokłosa M., Wydalenie ipso facto z instytutu zakonnego, Sympozjum 15 (2013), nr 2, s. 123-138.

12. Suchecki Z., Wydalanie duchownych na postawie kanonicznego procesu karnego, Prawo Kanoniczne 54 (2011) nr 3-4, s. 77-115.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)