Chemia analityczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-CH-CHA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia analityczna |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
6.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki chemiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Wymagania wstępne: | Chemia ogólna I, Fizyka I, Chemia fizyczna I, Chemia organiczna I |
Pełny opis: |
Wykłady są obowiązkowe. Mają na celu zapoznanie studenta(ki) z podstawami klasycznej chemii analitycznej. Na wykładach omawiane są klasyczne metody analizy chemicznej obejmujące oznaczanie za pomocą miareczkowania grawimetrycznego i wolumetrycznego, w tym miareczkowania strąceniowego, kwasowo-zasadowego, kompleksometrycznego, utleniania i redukcji oraz wykorzystujące kinetyczne metody oznaczeń. Przedstawiane są również najważniejsze zastosowania chemii analitycznej w gospodarce i naukach ścisłych. |
Literatura: |
1. Literatura obowiązkowa 1.1. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy Chemii Analitycznej tom 2, PWN, Warszawa 2007. 1.2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2004. 1.3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004. 2. Literatura uzupełniająca 2.1 D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, "Fundamentals of Analytical Chemistry", 9th Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, 2014. 2.2 D. C. Harris, 'Quantitative Chemical Analysis'. New York, NY: W. H. Freeman and Co, 2007. 2.3 A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1987. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty kształcenia EK1. Ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych. EK2. wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna). EK3. Dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz. EK4. Ocenia wiarygodność metod analitycznych. EK5. Dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka. Opis ECTS 1. Uczestnictwo w zajęciach: 30 godz. 2. Przygotowanie do zajęć: 5 godz. 3. Przygotowanie do weryfikacji: 30 godz. 4. Konsultacje z prowadzącym: 15 godz. ------------------------------------------------------------------- Razem: 80 godz., tj. 3 punkty ECTS. |
Metody i kryteria oceniania: |
EK1. Egzamin pisemny. Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych. Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że ilustruje metody oznaczania i opisuje wykrywalność pierwiastków oraz substancji chemicznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę. EK2. Egzamin pisemny. Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna). Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 2. weryfikacja nie wykazuje, że wyjaśnia podstawy analizy jakościowej i ilościowej (rozdzielanie i identyfikacja wybranych jonów w roztworach, analiza grawimetryczna i wolumetryczna), ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę. EK3. Egzamin pisemny. Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz. Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że dobiera właściwe metody pobierania i przygotowywania próbek do analiz, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę. EK4. Egzamin pisemny. Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć ocenia wiarygodność metod analitycznych. Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych ocenia wiarygodność metod analitycznych, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że ocenia wiarygodność metod analitycznych, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę. EK5. Egzamin pisemny. Ocena 5. Weryfikacja wykazuje, że bez uchwytnych niedociągnięć dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka. Ocena 4,5. Weryfikacja wykazuje, że niemal w pełni poprawnie dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 4. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3,5. Weryfikacja wykazuje, że w znacznym stopniu poprawnie lecz niekonsystentnie dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 3. Weryfikacja wykazuje, że w większości przypadków testowych dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. Ocena 2. Weryfikacja nie wykazuje, że dostrzega rolę analizy chemicznej w życiu człowieka, ani że spełnia kryteria na wyższą ocenę. Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości: st(w)= 5, jeśli 4,5 < w; st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w ≤ 4,5; st(w)= 4, jeśli 3,75 < w ≤ 4,25; st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w ≤ 3,75; st(w)= 3, jeśli 2,75 < w ≤ 3,25; st(w)= 2, jeśli w ≤ 2,75 oraz na bazie podanej niżej reguły: ● jeśli każda z ocen końcowych za zajęcia powiązane jest pozytywna i ich średnia wynosi y, to x wyznacza się ze wzoru x=st((y+z)/2), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji, w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1 ● jeśli choć jedną oceną końcową z zajęć powiązanych jest 2 lub nzal, to x=2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Włodzimierz Kutner | |
Prowadzący grup: | Iwona Flis-Kabulska, Włodzimierz Kutner | |
Strona przedmiotu: | https://wmp.uksw.edu.pl/pl/node/86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nawara | |
Prowadzący grup: | Iwona Flis-Kabulska, Krzysztof Nawara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | CH1_W05; CH1_U01; CH1_U04; CH1_K02 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
1. Literatura obowiązkowa 1.1. D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy Chemii Analitycznej tom 2, PWN, Warszawa 2007. 1.2. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 1. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa, PWN, Warszawa 2004. 1.3. J. Minczewski, Z. Marczenko, Chemia analityczna tom 2. Chemiczne metody analizy ilościowej, PWN, Warszawa 2004. 2. Literatura uzupełniająca 2.1 D. A. Skoog, D. M. West, F. J. Holler, S. R. Crouch, "Fundamentals of Analytical Chemistry", 9th Edition, Brooks/Cole Cengage Learning, 2014. 2.2 D. C. Harris, 'Quantitative Chemical Analysis'. New York, NY: W. H. Freeman and Co, 2007. 2.3 A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1987. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Nawara | |
Prowadzący grup: | Iwona Flis-Kabulska, Krzysztof Nawara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.