Algebra liniowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-MA-ALL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Algebra liniowa |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: |
MATEMATYKA I stopnia - rozkład zajęć: I rok Przedmioty obowiązkowe dla pierwszego roku matematyki /pierwszego stopnia/ |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | matematyka |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | MA1_U01, MA1_U19, MA1_U18, MA1_U20, MA1_W02, MA1_W03, MA1_W04 |
Wymagania wstępne: | brak wymagań |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Wprowadzenie do algebry liniowej. Przedstawienie podstawowych struktur algebraicznych ( grupa, ciało, przestrzeń liniowa ) wraz z właściwościami występujących w nich działań. Ukazanie znaczenia zapisu macierzowego, metody operacji elementarnych na wierszach lub kolumnach macierzy, wyznacznika oraz pojęcia wektora do analizy i rozwiązywania różnorodnych problemów ( formułowanie warunków i kryteriów, tworzenie algorytmów, dowodzenie twierdzeń ) dotyczących trzech, ściśle ze sobą powiązanych zagadnień algebry liniowej: - analizy liniowej zależności wektorów, - badania podstawowych właściwości przekształceń liniowych, - rozwiązywania układów równań liniowych. Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: 1. grupy, pierścienie, ciała. 2. charakterystyka ciała, elementy odwracalne i dzielniki zera w pierścieniach. 3. Ciało liczb zespolonych. Postać trygonometryczna i wykładnicza. Interpretacja geometryczna. 4. Wzór Moivre’a, potęgi i pierwiastki z liczb zespolonych. 5. Przestrzeń liniowa. Przykłady. 6. Kombinacja liniowa wektorów. Podprzestrzeń. Interpretacja geometryczna. 7. Liniowa niezależność wektorów. Baza przestrzeni. 8. Twierdzenie Steinitza o wymianie. Wymiar przestrzeni. 9. Układy równań liniowych. Macierze. 10. Metoda eliminacji Gaussa. 11. Wyznaczniki. Wzory Cramera. 12. Twierdzenie Kroneckera- Capelliego. 13. Przekształcenie liniowe. Izomorfizm liniowy. Macierz przekształcenia. 14. Jądro i obraz przekształcenia. 15. Twierdzenia dotyczące jądra i obrazu. W zależności od czasu wektory własne i wartości własne przekształcenia. Metody oceny: Częste 30-minutowe sprawdziany w trakcie ćwiczeń oraz pisemny egzamin końcowy. |
Literatura: |
Litrratura podstawowa: 1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004. 2. S. Zakrzewski, Algebra i geometria, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006 3.J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach. Literatura dodatkowa: 1. A. Białynicki-Birula, Algebra Liniowa z Geometrią, PWN, Warszawa 1979 2. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1 Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 4. K. Jezuita, Zestawy zadań, forma elektroniczna. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
analizuje dowody twierdzeń algebry liniowej rozwiązuje układy równań liniowych posługuje się pojęciem przestrzeni liniowej, wektora i macierzy oraz oblicza wartości własne i wektory własne formułuje podstawowe twierdzenia i definicje związane z elementami algebry liniowej (wektor, baza, macierz, twierdzenie Cramera, twierdzenie Kronekera-Capelliego) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji: ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć) ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Waśko | |
Prowadzący grup: | Hubert Grzebuła, Lidia Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do algebry liniowej. Przedstawienie podstawowych struktur algebraicznych ( grupa, ciało, przestrzeń liniowa ) wraz z właściwościami występujących w nich działań. Ukazanie znaczenia zapisu macierzowego, metody operacji elementarnych na wierszach lub kolumnach macierzy, wyznacznika oraz pojęcia wektora do analizy i rozwiązywania różnorodnych problemów dotyczących trzech, ściśle ze sobą powiązanych zagadnień algebry liniowej: - analizy liniowej zależności wektorów, - badania podstawowych właściwości przekształceń liniowych, - rozwiązywania układów równań liniowych. |
|
Pełny opis: |
1.Zbiory. Relacje równoważności . 2. Relacja pomiędzy dwoma zbiorami, wykres, funkcja. 3. Definicje, twierdzenia, dowody. 4. Grupy, ciała, przestrzenie liniowe. Homomorfizm grup, izomorfizm ciał, przekształcenie liniowe przestrzeni liniowych. 5. Structura przestrzeni liniowych. Kombinacja liniowa wektorów, powłoka liniowa, liniowa niezależność, baza, wymiar. podprzestrzeń liniowa. Współrzędne wektora w bazie, macierz wektora. 6. Przekształcenia liniowe przestrzeni skończenie wymiarowych. Macierz przekształcenia liniowego. 7. Działania na macierzach. Składanie przekształceń a mnożenie macierzy. Kombinacja liniowa wektorów a mnożenie macierzy. 8. Struktura algebraiczna ciała liczb zespolonych Liczba zespolona jako para liczb rzeczywistych, rozszerzenie ciała liczb rzeczywistych o element urojony. Liczby zespolone jako macierze przekształceń w R2. 9. Interpretacja geometryczna liczb zespolonych. Płaszczyzna zespolona: postać trygonometryczna, wzór Eulera; działania w zbiorze liczb zespolonych a przekształcenia płaszczyzny. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. 10. Macierze i wyznaczniki. Definicje, właściwości i obliczanie wyznaczników. Rozwinięcie Laplace’a, operacje elementarne na kolumnach i wierszach macierzy. 11. Macierze i wyznaczniki. Nieprzemienność mnożenia macierzy. Odwracalność macierzy. Macierz odwrotna. Rząd macierzy. Objętość zorientowana. 12. Postać wektorowa i macierzowa układu równań liniowych. Istnienie i liczba rozwiązań układu równań. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. 13. Metody rozwiązywania układu równań liniowych. Wersja wektorowa i macierzowa metody eliminacji, wzory Cramera, metoda macierzy odwrotnej. 14. Jądro i obraz przekształcenia liniowego, przeciwobraz wektora a układy równań liniowych. 15. Geometryczna interpretacja zbioru rozwiązań układu równań liniowych Podprzestrzeń liniowa dla układu jednorodnego. Podprzestrzeń afiniczna dla układu niejednorodnego. Metody oceny: Częste 30-minutowe sprawdziany w trakcie ćwiczeń oraz pisemny egzamin końcowy. |
|
Literatura: |
Kod do zajęć znajduje się na Moodlu 1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004. 1. A. Białynicki-Birula, Algebra Liniowa z Geometrią, PWN, Warszawa 1979 2. S. Zakrzewski, Algebra i geometria, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006. 3. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 4. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1 Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 5. K. Jezuita, Zestawy zadań, forma elektroniczna. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Waśko | |
Prowadzący grup: | Hubert Grzebuła, Lidia Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do algebry liniowej. Przedstawienie podstawowych struktur algebraicznych ( grupa, ciało, przestrzeń liniowa ) wraz z właściwościami występujących w nich działań. Ukazanie znaczenia zapisu macierzowego, metody operacji elementarnych na wierszach lub kolumnach macierzy, wyznacznika oraz pojęcia wektora do analizy i rozwiązywania różnorodnych problemów dotyczących trzech, ściśle ze sobą powiązanych zagadnień algebry liniowej: - analizy liniowej zależności wektorów, - badania podstawowych właściwości przekształceń liniowych, - rozwiązywania układów równań liniowych. |
|
Pełny opis: |
Treści merytoryczne przedmiotu: 1. grupy, pierścienie, ciała. 2. charakterystyka ciała, elementy odwracalne i dzielniki zera w pierścieniach. 3. Ciało liczb zespolonych. Postać trygonometryczna i wykładnicza. Interpretacja geometryczna. 4. Wzór Moivre’a, potęgi i pierwiastki z liczb zespolonych. 5. Przestrzeń liniowa. Przykłady. 6. Kombinacja liniowa wektorów. Podprzestrzeń. Interpretacja geometryczna. 7. Liniowa niezależność wektorów. Baza przestrzeni. 8. Twierdzenie Steinitza o wymianie. Wymiar przestrzeni. 9. Układy równań liniowych. Macierze. 10. Metoda eliminacji Gaussa. 11. Wyznaczniki. Wzory Cramera. 12. Twierdzenie Kroneckera- Capelliego. 13. Przekształcenie liniowe. Izomorfizm liniowy. Macierz przekształcenia. 14. Jądro i obraz przekształcenia. 15. Twierdzenia dotyczące jądra i obrazu. W zależności od czasu wektory własne i wartości własne przekształcenia. Metody oceny: Częste 30-minutowe sprawdziany w trakcie ćwiczeń oraz pisemny egzamin końcowy. |
|
Literatura: |
Litrratura podstawowa: 1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004. 2. S. Zakrzewski, Algebra i geometria, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006 3.J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach. Literatura dodatkowa: 1. A. Białynicki-Birula, Algebra Liniowa z Geometrią, PWN, Warszawa 1979 2. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1 Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 4. K. Jezuita, Zestawy zadań, forma elektroniczna. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Krakowski | |
Prowadzący grup: | Hubert Grzebuła, Krzysztof Krakowski, Lidia Waśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | WYKŁAD szacunkowy nakład pracy studenta: - uczestnictwo w zajęciach 30h - przygotowanie do zajęć 30h - przygotowanie do egzaminu 20h razem 80h, co dopowiada 3 ECTS ĆWICZENIA szacunkowy nakład pracy studenta: - uczestnictwo w zajęciach 60h - przygotowanie do zajęć 20h - przygotowanie do weryfikacji 20h razem 100h, co odpowiada 4 ECTS |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ten daje solidne podstawy w kluczowych obszarach współczesnej matematyki potrzebnej w nauce i technologii. Rozwija pojęcia wektorów, macierzy oraz metody algebry liniowej. Studenci powinni rozwinąć umiejętność posługiwania się metodami algebry liniowej. |
|
Literatura: |
Litrratura podstawowa: 1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004. 2. S. Zakrzewski, Algebra i geometria, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006 3.J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach. Literatura dodatkowa: 1. A. Białynicki-Birula, Algebra Liniowa z Geometrią, PWN, Warszawa 1979 2. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1 Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 4. K. Jezuita, Zestawy zadań, forma elektroniczna. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Krakowski | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | WYKŁAD szacunkowy nakład pracy studenta: - uczestnictwo w zajęciach 30h - przygotowanie do zajęć 30h - przygotowanie do egzaminu 20h razem 80h, co dopowiada 3 ECTS ĆWICZENIA szacunkowy nakład pracy studenta: - uczestnictwo w zajęciach 60h - przygotowanie do zajęć 20h - przygotowanie do weryfikacji 20h razem 100h, co odpowiada 4 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ten daje solidne podstawy w kluczowych obszarach współczesnej matematyki potrzebnej w nauce i technologii. Rozwija pojęcia wektorów, macierzy oraz metody algebry liniowej. Studenci powinni rozwinąć umiejętność posługiwania się metodami algebry liniowej. |
|
Literatura: |
Litrratura podstawowa: 1. A.I. Kostrikin, Wstęp do algebry, Cz. I: Algebra liniowa, PWN, Warszawa 2004. 2. S. Zakrzewski, Algebra i geometria, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006 3.J. Rutkowski, Algebra liniowa w zadaniach. Literatura dodatkowa: 1. A. Białynicki-Birula, Algebra Liniowa z Geometrią, PWN, Warszawa 1979 2. A. Kostrykin, Zbiór zadań z algebry, PWN, Warszawa 2005. 3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1 Przykłady i zadania, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław 2003. 4. K. Jezuita, Zestawy zadań, forma elektroniczna. |
|
Wymagania wstępne: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.