Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika komputerowa i wizualizacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WM-MA-GKW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika komputerowa i wizualizacja
Jednostka: Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

matematyka

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wykład

MA2_W01, MA2_W02, MA2_W03, MA2_W04, MA2_W08, MA2_W10

Wymagania wstępne:

Analiza matematyczna + algorytmy i struktury danych

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowoczesnej grafiki komputerowej. Praktyczne zapoznanie się z modelowaniem grafiki rastrowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania obrazów cyfrowych na przykładzie programó GIMP, PovRay, Blender. Studenci poznają podstawowe operacje - fotomontaż, retusz, zdjęcia panoramiczne. Zdobędą również wiedzę dotyczącą zasad modelowania grafiki 3D za pomocą prymitywów geometrycznych, projektowania grafiki RayTracing.

Literatura:

J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994

M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990

materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WYKŁAD

Student

W1 - nazywa i opisuje podstawowe techniki z teorii grafiki komputerowej i jej zastosowań zarówno w matematyce jak i w innych naukach (I1_W14),

U1 - potrafi zaprojektować graficzna sceną 3D (I1_U18).

LABORATORIUM

Student

W1 - zna pojęcia i techniki stosowane w programach grafiki komputerowej (I1_W14),

U1 - potrafi posługiwać się programami do tworzenia, przetwarzania i konwertowania grafiki trójwymiarowej (I1_U18).

Metody i kryteria oceniania:

Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:

ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć),

ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,

ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,

ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,

ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny,

ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Cytowski
Prowadzący grup: Jerzy Cytowski, Jakub Grzeszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowoczesnej grafiki komputerowej. Praktyczne zapoznanie się z modelowaniem grafiki rastrowej.

Pełny opis:

Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.

Software dla grafiki komputerowej – GIMP.

1. Podstawowy matematyczne opis przekształceń dwuwymiarowych.

2. Modelowanie krzywych i powierzchni.

3. Światło i barwa w grafice komputerowej i przetwarzaniu obrazów.

4. Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.

5. Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych.

Literatura:

J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994

M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990

materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Cytowski
Prowadzący grup: Jerzy Cytowski, Jakub Grzeszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Skrócony opis:

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowoczesnej grafiki komputerowej. Praktyczne zapoznanie się z modelowaniem grafiki rastrowej.

Pełny opis:

Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.

Software dla grafiki komputerowej – GIMP.

1. Podstawowy matematyczne opis przekształceń dwuwymiarowych.

2. Modelowanie krzywych i powierzchni.

3. Światło i barwa w grafice komputerowej i przetwarzaniu obrazów.

4. Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.

5. Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych.

Literatura:

J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994

M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990

materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jerzy Cytowski
Prowadzący grup: Jerzy Cytowski, Jakub Grzeszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Szacunkowy nakład pracy studenta:


WYKŁAD

uczestnictwo w zajęciach 30 h

konsultacje z prowadzącym 2 h

przygotowanie do zajęć 10 h

przygotowaie do weryfikacji 35h

razem 77 h, co odpowiada 3 ECTS


LABORATORIA

uczestnictwo w zajęciach 30 h

konsultacje z prowadzącym 2 h

przygotowanie do zajęć 10 h

przygotowaie do weryfikacji 35h

razem 77 h, co odpowiada 3 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania obrazów cyfrowych na przykładzie programó GIMP, PovRay, Blender. Studenci poznają podstawowe operacje - fotomontaż, retusz, zdjęcia panoramiczne. Zdobędą również wiedzę dotyczącą zasad modelowania grafiki 3D za pomocą prymitywów geometrycznych, projektowania grafiki RayTracing.

Pełny opis:

Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej.

Software dla potrzeb grafiki komputerowej – PovRay, Blender, GIMP.

1. Podstawowy matematyczne opis przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych, reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. rzutowanie, kamera.

2. Modelowanie krzywych i powierzchni.

3. Światło i barwa w grafice komputerowej i przetwarzaniu obrazów.

4. Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie.

5. Metoda Ray Tracing

6. Animacja.

7. Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych.

Literatura:

J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994

M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990

materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)