Grafika komputerowa i wizualizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WM-MA-GKW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika komputerowa i wizualizacja |
Jednostka: | Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. Szkoła Nauk Ścisłych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | matematyka |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wykład MA2_W01, MA2_W02, MA2_W03, MA2_W04, MA2_W08, MA2_W10 |
Wymagania wstępne: | Analiza matematyczna + algorytmy i struktury danych |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowoczesnej grafiki komputerowej. Praktyczne zapoznanie się z modelowaniem grafiki rastrowej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania obrazów cyfrowych na przykładzie programó GIMP, PovRay, Blender. Studenci poznają podstawowe operacje - fotomontaż, retusz, zdjęcia panoramiczne. Zdobędą również wiedzę dotyczącą zasad modelowania grafiki 3D za pomocą prymitywów geometrycznych, projektowania grafiki RayTracing. |
Literatura: |
J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994 M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990 materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
WYKŁAD Student W1 - nazywa i opisuje podstawowe techniki z teorii grafiki komputerowej i jej zastosowań zarówno w matematyce jak i w innych naukach (I1_W14), U1 - potrafi zaprojektować graficzna sceną 3D (I1_U18). LABORATORIUM Student W1 - zna pojęcia i techniki stosowane w programach grafiki komputerowej (I1_W14), U1 - potrafi posługiwać się programami do tworzenia, przetwarzania i konwertowania grafiki trójwymiarowej (I1_U18). |
Metody i kryteria oceniania: |
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji: ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć), ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Cytowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Cytowski, Jakub Grzeszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowoczesnej grafiki komputerowej. Praktyczne zapoznanie się z modelowaniem grafiki rastrowej. |
|
Pełny opis: |
Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej. Software dla grafiki komputerowej – GIMP. 1. Podstawowy matematyczne opis przekształceń dwuwymiarowych. 2. Modelowanie krzywych i powierzchni. 3. Światło i barwa w grafice komputerowej i przetwarzaniu obrazów. 4. Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie. 5. Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych. |
|
Literatura: |
J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994 M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990 materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Cytowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Cytowski, Jakub Grzeszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi informacjami dotyczącymi nowoczesnej grafiki komputerowej. Praktyczne zapoznanie się z modelowaniem grafiki rastrowej. |
|
Pełny opis: |
Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej. Software dla grafiki komputerowej – GIMP. 1. Podstawowy matematyczne opis przekształceń dwuwymiarowych. 2. Modelowanie krzywych i powierzchni. 3. Światło i barwa w grafice komputerowej i przetwarzaniu obrazów. 4. Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie. 5. Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych. |
|
Literatura: |
J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994 M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990 materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Cytowski | |
Prowadzący grup: | Jerzy Cytowski, Jakub Grzeszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzaminacyjny |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Szacunkowy nakład pracy studenta: WYKŁAD uczestnictwo w zajęciach 30 h konsultacje z prowadzącym 2 h przygotowanie do zajęć 10 h przygotowaie do weryfikacji 35h razem 77 h, co odpowiada 3 ECTS LABORATORIA uczestnictwo w zajęciach 30 h konsultacje z prowadzącym 2 h przygotowanie do zajęć 10 h przygotowaie do weryfikacji 35h razem 77 h, co odpowiada 3 ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami przetwarzania obrazów cyfrowych na przykładzie programó GIMP, PovRay, Blender. Studenci poznają podstawowe operacje - fotomontaż, retusz, zdjęcia panoramiczne. Zdobędą również wiedzę dotyczącą zasad modelowania grafiki 3D za pomocą prymitywów geometrycznych, projektowania grafiki RayTracing. |
|
Pełny opis: |
Historia i zastosowania grafiki komputerowej. Grafika rastrowa i wektorowa. Sprzęt dla potrzeb grafiki komputerowej. Software dla potrzeb grafiki komputerowej – PovRay, Blender, GIMP. 1. Podstawowy matematyczne opis przekształceń dwuwymiarowych i trójwymiarowych, reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie. rzutowanie, kamera. 2. Modelowanie krzywych i powierzchni. 3. Światło i barwa w grafice komputerowej i przetwarzaniu obrazów. 4. Modelowanie oświetlenia. Cieniowanie. 5. Metoda Ray Tracing 6. Animacja. 7. Podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów rastrowych. |
|
Literatura: |
J. Zabrodzki i inni, Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994 M. Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990 materiały elektroniczne opracowane przez wykładowcę oraz z sieci |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.