Bezpieczeństwo informatyczne w ochronie zdrowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-BIWOZ-fak |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo informatyczne w ochronie zdrowia |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WMKL_B.W26 WMKL_B.W28 WMKL_G.W06 WMKL_B.U10 WMKL_D.U15 |
Skrócony opis: |
W ramach konwersatorium omówione zostaną zagadnienia odnoszące się do powszechnie używanych w systemie ochrony zdrowia nowoczesnych technologii. Wykorzystanie rozwiązań informatycznych w podmiotach leczniczych niesie ryzyko ich podatności na cyberataki. W związku z tym w ramach przedmiotu należy zwrócić szczególną uwagę na zapewnienie i ciągłą poprawę bezpieczeństwa użytkowanych systemów i aplikacji. |
Pełny opis: |
1. Zasoby informacyjne systemu ochrony zdrowia. 1.1. Wprowadzenie do zasobów systemu ochrony zdrowia. 1.2. Omówienie Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych. 1.3. Omówienie Platformy udostępniania on-line przedsiębiorcom usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych. 1.4. Omówienie Dziedzinowych systemów teleinformatycznych systemu informacji w ochronie zdrowia. 1.5. Omówienie regionalnych systemów e-Zdrowie. 2. System Informatyczny Wspomagania Działalności NFZ – SIWDzNFZ. 2.1. Wprowadzenie do systemu informatycznego narodowego płatnika. 2.2. SIWDzNFZ - subskrypcje oraz konserwacja. 2.3. SIWDzNFZ - proces integracji i migracji danych. 3. Cyberbezpieczeństwo systemu ochrony zdrowia. 3.1. Podatność medycznych rozwiązań informatycznych na cyberataki. 3.2. Ocena bezpieczeństwa urządzeń medycznych. 3.3. Poprawa bezpieczeństwa użytkowanych systemów i aplikacji. 3.4. Usprawnienie przepływu informacji elektronicznej. 4. Rejestry rozproszone w systemie ochrony zdrowia. 4.1. Identyfikacja i omówienie rejestrów rozproszonych w systemie ochrony zdrowia. 4.2. Bezpieczeństwo rejestrów rozproszonych na przykładzie Krajowego Rejestru Nowotworów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: red. I. Lipowicz, G. Szpor, M. Świerczyński, Telemedycyna i e-zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019. Literatura uzupełniająca: 1. K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej, Warszawa 2018 2. B. Michalak, Zapis peryferyjny vs zapis transgraniczny. Interoperacyjność elektronicznego rekordu pacjenta [w:] Cyfrowe usługi publiczne w Europie, Poznań 2017 3. K. Świtała, B. Michalak, Zapewnienie ochrony prywatności w rozwiązaniach e-zdrowia w smart city [w:] Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w Smart City red. G. Szpor, Warszawa 2015 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Na ocenę niedostateczną: - student nie zna podstawowych narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej; - student nie zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; - student nie potrafi przestrzegać praw pacjenta; - student nie posiada wiedzy na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student nie potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Na ocenę dostateczną: - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej; - student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; - student potrafi przestrzegać praw pacjenta; - student posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Na ocenę dobrą: - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej, na poziomie satysfakcjonującym; - student na poziomie satysfakcjonującym zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza; - student potrafi przestrzegać praw pacjenta, na poziomie satysfakcjonującym; - student na poziomie satysfakcjonującym, posiada wiedzę na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student na poziomie satysfakcjonującym, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Na ocenę bardzo dobrą: - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkusze kalkulacyjne i podstawy grafiki komputerowej, posiadając rozbudowany poziom wiedzy; - student zna możliwości współczesnej telemedycyny jako narzędzia wspomagania pracy lekarza, posiadając rozbudowany poziom wiedzy; - student potrafi przestrzegać praw pacjenta, posiadając rozbudowany poziom wiedzy; - student posiada rozbudowany poziom wiedzy na temat podstawowych regulacji prawnych dotyczących organizacji systemu ochrony zdrowia oraz zasady organizacji podmiotów leczniczych; - student posiadając rozbudowany poziom wiedzy, potrafi korzystać z baz danych, w tym internetowych, i wyszukiwać potrzebne informacje za pomocą dostępnych narzędzi. Punkty ECTS: 2 (50 h/2*25 h) Udział w konwersatorium: 15 Przygotowanie do egzaminu: 20 Literatura: 15 Zajęcia prowadzone są zgodnie z ZARZĄDZENIEM Nr 14/2021 Rektora Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 3 lutego 2021 r. w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w semestrze letnim w roku akademickim 2020/2021 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia: konwersatorium, studium przypadku. Pisemne zaliczenie (platforma Moodle). 1 – udział w konwersatorium 1 – przygotowanie do zaliczenia Całkowita ECTS 2 Konwersatorium-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (konwersatorium) Samokształcenie; - praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, zaliczenie; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.). Test (1 termin, 10 pyt.) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin): 89-100 bdb 79-88 db+ 70-78 db 69-65 dst+ 60-64 dst 0-59 ndst |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Michalak | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny ograniczonego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bartłomiej Michalak | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.