Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biostatystyka z elementami informatyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LE-BInf-3-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biostatystyka z elementami informatyki
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki medyczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WMKL_B.W24, WMKL_B.W26,

WMKL_B.W27, WMKL_B.W28,

WMKL_B.U10, WMKL_B.U11,

WMKL_B.U12, WMKL_B.U13,

WMKL_E.W423

Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu "Biostatystyka z elemenatmi informatyki" dla studentów II roku kierunku lekarskiego rozpoczynających studia w roku akademickim 2021/2022, w tym umiejętność podstawowej obsługi programu SPSS.

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu omówione zostaną podstawy modelowania matematycznego w naukach biomedycznych. Program zajęć obejmuje także wprowadzenie do języka R.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wykorzystania modelowania matematycznego w naukach biomedycznych, a także przygotowanie ich do pracy w roli członków zespołów badawczych.

1. Korelacja zmiennych. Regresja liniowa

• Pojęcie korelacji, współczynniki korelacji Pearsona i Spearmana - interpretacja

• Wprowadzenie do modelowania matematycznego w badaniach biomedycznych na przykładzie modelu prostej regresji liniowej, interpretacja oszacowanych parametrów

• skutki niezapewnienia bezpieczeństwa - incydent

2*. Regresja logistyczna

• Pojęcia funkcji logistycznej i logitowej

• Omówienie przykładowych zastosowań modelu regresji logistycznej w kontekstach medycznych, interpretacja oszacowanych parametrów

3*. Analiza wariancji

• Omówienie typów analizy wariancji wraz z przykładami zastosowania w kontakstach medycznych

• Statystyka testowa - interpretacja

• Podstawowa tożsamość analizy wariancji

• ANOVA jako model regresji liniowej

4*. Rozszerzenie wiadomości o tablicach 2x2

• Test Mantela-Haenszela

• Test McNemara

• Paradoks Simpsona

• Kappa Cohena i inne współczynniki zgodności

5*. Podstawy analizy dyskryminacyjnej

6*. Podstawy analizy przeżycia

7*. Wprowadzenie do przeglądu systematycznego i metaanalizy

Literatura:

1. Zalewska M., Niemiro W., „Biostatystyka. Od podstaw do zaawansowanych metod”, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Wydanie 1, Warszawa 2022

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ECTS:

• udział w seminariach i ćwiczeniach 56 h - 2 ECTS

• praca własna studenta (wykonywanie analizy udostępnionych zbiorów danych w programie SPSS/R, praca z literaturą uzupełniającą przedmiotu) 79 h - 2,5 ECTS

SUMA: 4,5 pkt. ECTS

Opanowanie zagadnień omówionych szczegółowo w opisie przedmiotu; poszczególne efekty zostały wymienione w programie studiów

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem, który obejmuje cały zakres materiału z przedmiotu "Biostatystyka z elementami informatyki" prowadzonego na II roku oraz tematy nieoznaczone symbolem * z III roku.

Stopień zostanie wystawiony na podstawie zdobytych punktów z egzaminu (max. 60), zgodnie z następującym przelicznikiem:

>=51: 5.0, 46-50: 4.5, 41-45: 4.0, 36-40: 3.5, 31-35: 3.0

Szczegóły zasad zaliczenia zostały określone w regulaminie przedmiotu dostępnych na platformie MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Seminarium, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bartłomiej Michalak, Krzysztof Świtała
Prowadzący grup: Bartłomiej Michalak, Krzysztof Świtała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Ślubowska
Prowadzący grup: Bartłomiej Michalak, Janusz Sierdziński, Antonina Ślubowska, Krzysztof Świtała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Seminarium, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Antonina Ślubowska
Prowadzący grup: Antonina Ślubowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS:

• udział w seminariach i ćwiczeniach 56 h - 2 ECTS

• praca własna studenta (wykonywanie analizy udostępnionych zbiorów danych w programie SPSS/R, praca z literaturą uzupełniającą przedmiotu) 79 h - 2,5 ECTS

SUMA: 4,5 pkt. ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu omówione zostaną podstawy modelowania matematycznego w naukach biomedycznych. Program zajęć obejmuje także wprowadzenie do języka R.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami wykorzystania modelowania matematycznego w naukach biomedycznych, a także przygotowanie ich do pracy w roli członków zespołów badawczych.

1. Korelacja zmiennych. Regresja liniowa

• Pojęcie korelacji, współczynniki korelacji Pearsona i Spearmana - interpretacja

• Wprowadzenie do modelowania matematycznego w badaniach biomedycznych na przykładzie modelu prostej regresji liniowej, interpretacja oszacowanych parametrów

• skutki niezapewnienia bezpieczeństwa - incydent

2*. Regresja logistyczna

• Pojęcia funkcji logistycznej i logitowej

• Omówienie przykładowych zastosowań modelu regresji logistycznej w kontekstach medycznych, interpretacja oszacowanych parametrów

3*. Analiza wariancji

• Omówienie typów analizy wariancji wraz z przykładami zastosowania w kontakstach medycznych

• Statystyka testowa - interpretacja

• Podstawowa tożsamość analizy wariancji

• ANOVA jako model regresji liniowej

4*. Rozszerzenie wiadomości o tablicach 2x2

• Test Mantela-Haenszela

• Test McNemara

• Paradoks Simpsona

• Kappa Cohena i inne współczynniki zgodności

5*. Podstawy analizy dyskryminacyjnej

6*. Podstawy analizy przeżycia

7*. Wprowadzenie do przeglądu systematycznego i metaanalizy

Literatura:

1. Zalewska M., Niemiro W., „Biostatystyka. Od podstaw do zaawansowanych metod”, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Wydanie 1, Warszawa 2022

2. Materiały udostępniane studentom po każdych zajęciach

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)