Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Histologia z embriologią

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LE-HzE-2-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Histologia z embriologią
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.
Punkty ECTS i inne: 0.00 LUB 9.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

A.W1

A.W4

A.W5

A.W6

B.W18

B.27

K.S4

Skrócony opis:

JEDNOLITY SYLABUS DLA CAŁEGO KURSU

Program naczynia Histologii z Embriologią obejmuje: cytologię, histologią ogólna, histologia szczegółową (anatomię mikroskopową) z histologią funkcjonalną, embriologię ogólną i embriologia szczegółowa.

Program zawiera molekularne aspekty histologii i uwzględnia podstaw fizjologii narządów.

Celem nauczania Histologii z Embriologią jest nauczenie się studentów kierunku lekarskiego budowy mikroskopowej i rozwoju komórek, tkanek (cytologia i histologia ogólna i embriologia ogólna) oraz narządów i układów (histologia szczegółowa- anatomia mikroskopowa; embriologia szczegółowa) w powiązaniu z pełnionymi funkcjami (histologia funkcjonalna).

W celu realizacji elektów końcowych kształcenia studenci zobowiązani są przyswoić sobie wiedzę z obowiązujących podręczników, wykładów, seminariów i ćwiczeń oraz opanowywać umiejętności polegających identyfikacji preparatów histologicznych z rozpoznawaniem struktur komórek, tkanek i narządów pod mikroskopem.

Pełny opis:

Seminaria (20 spotkań po 1,5 godziny dydaktycznej razem 30 godzin)

Histologia ogólna:

1. Podstawy histologii.

2. Tkanka nabłonkowa i gruczoły,

3. Tkanka łączna właściwa Tkanka tłuszczowa

4 Tkanki łączne podporowe: Chrzestna i Kostna

5. Krew i Szpik. Hematopoeza

6. Tkanka nerwowa i Układ nerwowy

7. Tkanka mięśniowa i Układ narządów ruchu

Embriologia ogólna i rozród człowieka:

8. Układ dokrewny

9. Układ rozrodczy męski

10. Układ rozrodczy żeński plus gruczoł piersiowy.

SEMESTR 2

11. Embriologia ogólna Zarodek

12. Embriologia ogolona 2 – Błony płodowe, jamy ciała, łożysko

13. Embriologia 3 – Płód, Wady wrodzone

Histologia szczegółowa:

14. Układ oddechowy

15. Układ krążenia

16. Układ limfatyczny

17. Układ pokarmowy (przewód)

18. Układ pokarmowy gruczoły

19. Układ wydalniczy

20. Powłoka skórna i narządy zmysłów

Ćwiczenia (24 spotkania po 2,5 godziny dydaktycznej razem 60 godzin)

Histologia ogólna:

1. Podstawy histologii.

2. Tkanka nabłonkowa i gruczoły,

3. Tkanka łączna właściwa Tkanka tłuszczowa

4 Tkanki łączne podporowe: Chrzestna i Kostna

5. Krew i Szpik. Hematopoeza

6. Tkanka nerwowa i Układ nerwowy

7. Tkanka mięśniowa i Układ narządów ruchu

Embriologia ogólna i rozród człowieka:

8. Układ dokrewny

9. Układ rozrodczy męski

10. Układ rozrodczy żeński plus gruczoł piersiowy.

11. Ćwiczenia podsumowujące

12. Ćwiczenia przedolokwialne

SEMESTR 2

13. Embriologia ogólna Zarodek

14. Embriologia ogolona 2 – Błony płodowe, jamy ciała, łożysko

15. Embriologia 3 – Płód, Wady wrodzone

Histologia szczegółowa:

16. Układ oddechowy

17. Układ krążenia

18. Układ limfatyczny

19. Układ pokarmowy (przewód)

20. Układ pokarmowy gruczoły

21. Układ wydalniczy

22. Powłoka skórna i narządy zmysłów

23. Ćwiczenia przedolokwialne (kontaktowe)

24. Ćwiczenia przedegzaminacyjne (kontaktowe)

Wykłady 10 h

1 i 2. Komórka jako podstawowy element budowy organizmu

3 i 4 Tkanki orgazmu człowieka

5 i 6 Embriologia cz. 1

7 i 8 Embriologia cz. 2: organogeneza

9 i 10 Wybrane zagadnienia z histologii o ważnym znaczeniu medycznym

KADRA

dr hab. n. med. Łukasz Biały;

dr hab. n. med. Izabela Młynarczuk-Biały;

dr n. med. Ireneusz Dziuba

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podręczniki

Histologia: Sawicki, Malejczyk; PZWL

Biologia komórki: Jóźwiak; Edra

Embriologia Langmana: Sadler; Edra

Histologia: Zabel (red); Edra

Atlas:

Atlas histologiczny z powiązaniami czynnościowymi Eroschenko (Kujawa) , MediPage

Zeszyt ćwiczeń

Histologia. Zeszyt ćwiczeń dla studentów medycyny i stomatologii: Zabel i inni; Edra

Podręczniki uzupełniające:

Histologia Wheater Podręcznik i atlas; Edra

Embriologia i wady wrodzone: Moor i inni; Edra

Histologia Junqueira. Podręcznik i atlas: Mescher, (Wiaderkiewicz, Kmieć); Edra

Kompendium histologii: Mirecka, Litwin, Cichocki; Wydawnictwo UJ

Efekty kształcenia i opis ECTS:

A.W1 Zna mianownictwo anatomiczne, histologiczne i embriologiczne w języku

polskim i angielskim

A.W4 Zna podstawowe struktury komórkowe i ich specjalizacje funkcjonalne

A.W5 Zna mikroarchitekturę tkanek, macierzy pozakomórkowej oraz narządów

A.W6 Zna stadia rozwoju zarodka ludzkiego, budowę i czynność błon płodowych i

łożyska oraz etapy rozwoju poszczególnych narządów

B.W18 Zna enzymy biorące udział w trawieniu, mechanizm wytwarzania kwasu solnego

w żołądku, rolę żółci, przebieg wchłaniania produktów trawienia oraz zaburzenia

z nimi związane

B.W27 Zna przebieg i regulację funkcji rozrodczych u kobiet i mężczyzn

A.U1 Obsługuje mikroskop optyczny – także w zakresie korzystania z immersji

A.U2 Rozpoznaje w obrazach z mikroskopu optycznego lub elektronowego struktury

histologiczne odpowiadające narządom, tkankom, komórkom i strukturom

komórkowym, dokonuje opisu i interpretuje ich budowę oraz relacje między

budową i funkcją

A.U5 Posługuje się w mowie i piśmie mianownictwem anatomicznym, histologicznym

oraz embriologicznym.

K. S4 Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się

wykład (W) 10h 0,5 ETCS

seminarium (S) 30h 1,5 ETCS

ćwiczenia (C) 60 3 ETCS

Samodzielna praca studenta i przygotowanie do zajęć i zaliczeń 100h 5ETCS

RAZEM 10ETCS

Metody i kryteria oceniania:

Zasady kursu z Histologii i Embriologii

1. Kurs Histologii i Embriologii Lekarskiej kończy się egzaminem.

2. Egzamin składa się z 2 części: testu oraz egzaminu praktycznego.

3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich kolokwiów przewidzianych programem.

4. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 60% punktów z obu części egzaminu.

5. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu końcowego. Ocena ta uwęglenia zarówno cześć testową jak i praktyczną i wypisywana jest łącznie w takim terminie w jakim została zaliczona ostania cześć egzaminu.

PROGI OCEN

Poniżej 60% nieostateczna (2,0)

Od 60 % dostateczna (3,0)

Od 69% dość dobry (3,5)

Od 78% dobry (4,0)

Od 87% ponad dobry (4,5)

Od 95% bdb.(5,0)

6. W przebiegu kursu obowiązują 3 kolokwia: z histologii ogólnej w pierwszym 1 semestrze, oraz embriologii i histologii szczegółowej w 2 semestrze. Kolokwia z histologii ogólnej i szczegółowej składają się z części testowej i praktycznej. Kolokwium z embriologii tylko z testu (preparaty z tego działu są dołączone do kolokwium z embriologii szczegółowej). Limit do zaliczenia to 60%. Progi jak na egzaminie.

7. Do kolokwium mogą być dopuszczone tylko te osoby, które mają zaliczone wszystkie seminaria i ćwiczenia.

8. Każdy student może podchodzić to kolokwium w 2-teminach.

9. Dodatkowy termin kolokwium może być zorganizowany przed końcową sesją egzaminacyjną tylko w wyjątkowych przepadkach, jeśli student nie ma zaległości z innych przedmiotów na roku, za zgodą Dziekana.

10. Na wykładach, seminariach i ćwiczeniach obecność jest obowiązkowa.

11. Studenci na seminaria i ćwiczenia zobowiązani są do zapoznania się i nauczenia obowiązującego tematu na podstawie obowiązującej literatury.

12. Przygotowanie studentów do seminariów jest weryfikowana poprzez sprawdziany wejściowe na seminariach.

13. W przebiegu danego bloku tematycznego (histologia ogólna z cytologią; embriologia z rozrodem człowieka; histologia szczegółowa) student musi zdobyć minimum 60% odpowiedzi prawidłowych ze sprawdzianów aby uzyskać zaliczenie seminariów niezbędne do dopuszczenia do kolokwium.

13. Na ćwiczeniach studenci oglądają preparaty histologiczne, uczą się je rozpoznawać oraz wykonują rysunki w zeszycie ćwiczeń oraz dokonują opisu wykonanych rysunków zaznaczając struktury histologiczne.

14. Podstawą zaliczenia danego ćwiczenia jest wykazanie się wiedzą z tematu ćwiczeń oraz prawidłowe wykonanie i opisanie rysunków preparatów.

15. Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć ćwiczeniowych może polegać na odpowiedzi ustnej lub pisemnej na ćwiczeniach.

16.Osoby które zaliczyły wszystkie kolokwia oraz egzamin w 1szym terminie i wyzyskały średnią ocenę z kolokwiów powyżej 3,5 mają dopisywane dodatkowe punkty do wyniku egzaminu.

17. Osoby, które zdały kolokwia w 1szym terminie i wyzyskały średnią ocenę powyżej 4,5 mogą składać podanie o dopuszczenie do egzaminu w terminie zerowym.

18. Egzamin i kolokwia testowe (od momentu przeprowadzenia szczepień w grupie 0) odbywają się w sposób stacjonarny, chyba, że rozporządzenia MNISW i MZ będą stanowiły inaczej.

Stanowisko kadry w sprawie ściągania na egzaminach i kolokwiach

Ściąganie na egzaminach i kolokwiach jest naruszeniem zasad etyki oraz Regulaminu Studiów. Osoby aktywnie i biernie uczestniczące w tym procederze będą karane usunięciem z egzaminu, z oceną niedostateczną. Dodatkowo kadra wdroży postępowanie dyscyplinarne wobec osób ściągających. Osoby aktywnie ściągające to osoby, które odpisują wyniki od innych studentów, bądź korzystające w czasie egzaminu z niedozwolonych notatek lub urządzeń elektronicznych służących do komunikowania się lub do przechowywania danych. Wnoszenie takich urządzeń na zaliczenia i egzaminy jest zabronione. Poprzez bierny udział w ściąganiu rozumie się ułatwianie odpisywania własnych odpowiedzi innym uczestnikom egzaminu. Student jest zobowiązany dochować należytej staranności, aby uniemożliwić innym odpisywanie swoich odpowiedzi. W przypadku znacznego naruszania zasad etyki poprzez ściąganie przez wiele osób, kierownik zespołu dydaktycznego może podjąć decyzję o unieważnieniu kolokwium i egzaminu.

Zasady uznawania przedmiotu Histologia i Embriologia (człowieka) na innych uczelniach.

Uznane za równorzędne mogą być tylko te zajęcie z Histologii i Embriologii, które:

1. Prowadzone były na kierunkach lekarskich

2. Obejmują pełen kurs histologii i kurs embriologii człowieka kończące się egzaminem.

3. Wymiar prowadzanych zajęć nie może być mniejszy niż 100 godzin

4. Liczba ETCS nie mniejsza niż 10

5. W przypadku niespełnienia warunku 1 nie ma możliwości uznania przedmiotu na tożsamy.

6. W przypadku niespełnienia któregoś z warunków 2 do 4 możliwe jest odbycie zajęć i uzyskanie zaliczeń i ocen wynikających z różnić programowych.

7. Przy zachowaniu warunków 1-6 ocena może być uznana tylko w tym terminie w jakim była wystawiona. Uznanie oceny z terminu komisyjnego należy do kompetencji Dziekana.

8. Jeżeli histologia i embriologia były oddzielnymi przedmiotami wylicza się ocenę końcowa przyjmując wagę histologii za 2/3 a embriologii za 1/3 oceny końcowej. Ten sam warunek dotyczy ocen uzyskanych z zajęć z różnic programowych.

Zasady uznawania przedmiotu Histologia i Embriologia (człowieka) na innych uczelniach.

Uznane za równorzędne mogą być tylko te zajęcie z Histologii i Embriologii, które:

1. Prowadzone były na kierunkach lekarskich

2. Obejmują pełen kurs histologii i kurs embriologii człowieka kończące się egzaminem.

3. Wymiar prowadzanych zajęć nie może być mniejszy niż 100 godzin

4. Liczba ETCS nie mniejsza niż 10

5. W przypadku niespełnienia warunku 1 nie ma możliwości uznania przedmiotu na tożsamy.

6. W przypadku niespełnienia któregoś z warunków 2 do 4 możliwe jest odbycie zajęć i uzyskanie zaliczeń i ocen wynikających z różnić programowych.

7. Przy zachowaniu warunków 1-6 ocena może być uznana tylko w tym terminie w jakim była wystawiona. Uznanie oceny z terminu komisyjnego należy do kompetencji Dziekana.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Biały
Prowadzący grup: Łukasz Biały, Ireneusz Dziuba, Anna Iwan, Izabela Młynarczuk-Biały, Ewa Olender, Joanna Olkowska-Truchanowicz, Aneta Ścieżyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Seminarium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Biały, Konrad Majewski
Prowadzący grup: Łukasz Biały, Anna Hyc, Anna Iwan, Konrad Majewski, Izabela Młynarczuk-Biały, Joanna Olkowska-Truchanowicz, Jolanta Rybczyńska, Iwona Sontowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Laboratorium - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie
Wykład - Egzaminacyjny
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)