Informatyka medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-IM-II |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Informatyka medyczna |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WMKL_B.W24 WMKL_B.W26 WMKL_B.W27 WMKL_B.W28 WMKL_E.W42 |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu omawiane są interdyscyplinarne (m.in. informatyczne, medyczne i prawne) aspekty wykorzystywania technologii informacyjno - komunikacyjnych w medycynie. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu poruszane są następujące zagadnienia odnoszące się do wykorzystywania technologii informacyjno - komunikacyjnych w medycynie. 1. Informacja i informatyka, transformacja cyfrowa (Internet rzeczy, cloud computing, big data) 2. Architektura systemów teleinformatycznych, ich rodzaje i rola w informatyce medycznej 3. Bazy danych - definicja, struktura i zastosowanie w informatyce medycznej 4. Sieci komputerowe i sieć Internet (architektura, protokoły) 5. Podstawy kryptografii i zabezpieczenia komunikacji elektronicznej Wprowadzenie do systemu informacji w ochronie zdrowia 6. Elektroniczna dokumentacja medyczna - podstawy prawne i standardy techniczne 7. Wyszukiwanie i analiza danych medycznych - ich rola w procesach leczenia i przykłady zastosowań 8. Wykorzystanie metod statystycznych w analizie danych medycznych 9. Ochrona danych osobowych, ograniczenia jawności i tajemnice prawnie chronione oraz cyberbezpieczeństwo |
Literatura: |
Spis zalecanych lektur R. Tadeusiewicz,Informatyka Medyczna, Lublin 2011 R. Rudowski, Informatyka medyczna, Warszawa 2019 I. Lipowicz, M. Świerczyński, G. Szpor, Telemedycyna i e-Zdrowie. Prawo i informatyka, Warszawa 2019 K. Świtała, Pacjent jako beneficjent ograniczeń jawności elektronicznej dokumentacji medycznej C. George, D. Whitehouse, P. Duquenoy, eHealth: Legal, Ethical and Governance Challenges, Berlin Heidelberg 2013 Literatura dodatkowa: G. Szpor, Jawność i jej ograniczenia. Idee i pojęcia, Warszawa 2011 G. Szpor, K. Czaplicki (red.), Internet. Analityka danych, Warszawa 2011 G. Szpor (red.), Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w Smart City, Warszawa 2015 G. Szpor (red.), Internet Publiczne bazy danych i big data, Warszawa 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Na ocenę niedostateczną: - student nie zna podstawowych ilościowych parametrów opisujących wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów; - student nie zna podstawowych narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medycznych baz danych, arkuszu kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej; - student nie zna podstawowych metod analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych. Na ocenę dostateczną: - student zna podstawowe ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów; - student zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkuszu kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej; - student zna podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych. Na ocenę dobrą: - student dobrze zna ilościowe parametry opisujące wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów; - student dobrze zna podstawowe narzędzia informatyczne i biostatystyczne wykorzystywane w medycynie, w tym medyczne bazy danych, arkuszu kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej; - student dobrze zna podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych. Na ocenę bardzo dobrą: - student posiada rozbudowaną wiedzę na temat ilościowych parametrów opisujących wydolność poszczególnych układów i narządów, w tym zakresów norm i czynników demograficznych wpływających na wartość tych parametrów; - student posiada rozbudowaną wiedzę na temat narzędzi informatycznych i biostatystycznych wykorzystywanych w medycynie, w tym medycznych baz danych, arkuszy kalkulacyjnych i podstaw grafiki komputerowej; - student dobrze zna podstawowe metody analizy statystycznej wykorzystywane w badaniach populacyjnych i diagnostycznych. Udział w wykładzie: 15 Przygotowanie do egzaminu: 5 Literatura: 5 Liczba ECTS dla wykładu - 25h/25 = 1 ECTS |
Metody i kryteria oceniania: |
0.5– udział w wykładach 0.5 – przygotowanie do egzaminu Całkowita liczba punktów ECTS 1 Wykład-test końcowy w oparciu o materiał dydaktyczny zakresu całego przedmiotu (wykłady) Samokształcenie; - praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, egzaminu; studiowanie literatury, powtarzanie materiału, aktywność na zajęciach itd.). Test (1 termin, 18 pyt.) jednokrotnego wyboru z zakresu treści merytorycznych przedmiotu Skala ocen w oparciu o punktację uzyskaną w teście (1 termin): 88-100 bdb 79-87 db+ 70-78 db 69-65 dst+ 60-64 dst 0-59 ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.