Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etos zawodu lekarskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LE-MON-EZL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etos zawodu lekarskiego
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad i reguł etycznych, ważnych w interpretowaniu i analizowaniu zagadnień etyczno-moralnych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przedstawienie zasad i reguł etycznych, ważnych w interpretowaniu i analizowaniu zagadnień etyczno-moralnych, w tym między innymi:

1. wskazanie studentom zasad moralnych, obowiązujących we współczesnej medycynie

2. przekazanie wiedzy z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w pielęgniarstwie

2. omówienie kwestii etycznych odnoszących się

do zawodu pielęgniarki

3. wskazanie elementów humanistycznych

i filozoficznych w etyce zawodu pielęgniarki

4. wskazanie metod rozwiązywania dylematów moralnych w praktyce zawodowej

5. wykształcenie umiejętności poszanowania godności osoby ludzkiej w relacji z podopiecznym i jego rodziną

Literatura:

Z. Gajda, Do historii medycyny wprowadzenie, Kraków 2011.

P. Jaroszyński, Dramat życia moralnego, Warszawa 1997.

K. Osińska, Refleksje nad etyką lekarską, Warszawa 1992.

S. Olejnik, Etyka lekarska, Katowice 1995.

K. Bochenek, D. Kortko, Dobry zawód, Kraków 2008.

J. Woy-Wojciechowski, Misjonarze zdrowia, Warszawa 2010.

T. Brzeziński, Historia medycyny, Warszawa 1988.

J. Tatoń, Filozofia w medycynie, Warszawa 2003.

W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kęty 2003.

M.A. Monge, Etyka w medycynie, Warszawa 2012.

https://www.nil.org.pl/dzialalnosc/osrodki-naczelnej-izby-lekarskiej/orodek-bioetyki/etyka-w-badaniach-naukowych

Literatura uzupełniająca:

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2013, t. 1, s.144.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności, (red.) D. Pater, Warszawa 2014, t. 2, s.200.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna -Filozofia-Teologia, (red.) D. Pater, Warszawa 2015, t. 3, s.263.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Medycyna –Teologia-Kultura, (red.) D. Pater, Warszawa 2016, t. 4, s.209.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Zaburzenia psychiczne, (red.) D. Pater, Warszawa 2017, t. 5, s.274.

Holistyczna koncepcja człowieka chorego. Teologia, medycyna, praktyka, Warszawa 2017, s.274.

Ból i cierpienie- ognisko światła i ciemności. Choroby cywilizacyjne, (red.) D. Pater, Warszawa 2018, t. 6, s.176.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna)

charakteryzuje istotę podejmowania decyzji etycznych

i rozwiązywania dylematów moralnych w pracy lekarskiej;

zna problematykę etyki normatywnej w tym aksjologii wartości, powinności i sprawności moralnych istotnych

w pracy lekarza;

rozumie treść kodeksu etyki zawodowej lekarskiej;

różnicuje przedmiot etyki ogólnej i zawodowej;

posiada wiedzę z zakresu koncepcji filozoficzno-etycznych przydatnych w medycynie (psychologiczno-personalistyczna, egzystencjalistyczna, personalistyczna, kosmiczno-ewolucyjna);

Umiejętności:

szanuje godność osoby ludzkiej w relacji

z podopiecznym i jego rodziną;

wie, jak rozwiązywać dylematy moralne w praktyce zawodowej

dba o rozwój moralny i kształtowanie sumienia.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności,

studium przypadku

Bardzo dobry – znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje

Ponad dobry – bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje

Dobry – dobra wiedza, umiejętności, kompetencje

Dość dobry – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,

ale ze znacznymi niedociągnięciami

Dostateczny – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje,

z licznymi błędami (próg 60%)

Niedostateczny – niezadowalająca wiedza, umiejętności,

kompetencje (poniżej 60%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)