Podstawy biologii molekularnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-PBM-ćw |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii molekularnej |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | WMKL_B.W01, WMKL_B.W02 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest: • zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i technikami biologii molekularnej, które mają zastosowanie w prognozowaniu i diagnostyce chorób ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów, chorób cywilizacyjnych i uwarunkowanych genetycznie • przedstawienie najnowszych możliwości terapeutycznych i diagnostycznych wykorzystujących techniki biologii molekularnej w medycynie np. NGS, terapii genowej, CAR-T, szczepionek wykorzystujących kwasy nukleinowe, podstaw bioinformatyki • podkreślenie roli biologii molekularnej w medycynie spersonalizowanej • zapoznania studentów ze specyfiką pobierania i przechowywania kwasów nukleinowych jako materiału diagnostycznego i badawczego w medycynie |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest: • zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i technikami biologii molekularnej, które mają zastosowanie w prognozowaniu i diagnostyce chorób ze szczególnym uwzględnieniem nowotworów, chorób cywilizacyjnych i uwarunkowanych genetycznie • przedstawienie najnowszych możliwości terapeutycznych i diagnostycznych wykorzystujących techniki biologii molekularnej w medycynie np. NGS, terapii genowej, CAR-T, szczepionek wykorzystujących kwasy nukleinowe, podstaw bioinformatyki • podkreślenie roli biologii molekularnej w medycynie spersonalizowanej • zapoznania studentów ze specyfiką pobierania i przechowywania kwasów nukleinowych jako materiału diagnostycznego i badawczego w medycynie Tematyka zajęć: C1. Izolacja i ocena jakości kwasów nukleinowych • Część praktyczna: o izolacja DNA z wymazu błony śluzowej policzka metodą kolumienkową, o ocena ilości i czystości uzyskanego DNA • Część teoretyczna: o omówienie różnych metod izolacji DNA (izolacja DNA z wykorzystaniem odczynników organicznych, izolacja DNA metodą wysalania, izolacja na kolumnach ze złożem) o metody oceny ilości i jakości DNA (metody spektrofotometryczne, ocena jakości DNA na chipach, metody wykorzystujące barwniki fluorescencyjne) o znaczenie DNA jako materiału diagnostycznego w medycynie, transport i przechowywanie DNA • Materiały na platformie Moodle: o dodatkowe informacje o różnych metodach izolacji DNA o podstawy teoretyczne izolacji RNA o ocena jakości wyizolowanego RNA, przechowywanie RNA C2. PCR, warianty PCR i elektroforeza DNA • Część praktyczna: o Namnożenie metodą PCR wybranej sekwencji mikrosatelitarnej o Elektroforeza agarazowa uzyskanych produktów PCR • Część teoretyczna: o Podstawy teoretyczne reakcji PCR: zasada działania, rola składników mieszaniny reakcyjnej, modyfikacja specyficzności i wydajności reakcji o Wybrane typy reakcji PCR i ich zastosowanie w medycynie: klasyczne PCR, Real-time PCR, Real-time RT-PCR, PCR-RFLP, MSC-PCR o Podstawy teoretyczne elektroforezy agarozowe, zastosowanie elektroforezy agarozowej kwasów nukleinowych • Materiały na platformie Moodle: o dodatkowe informacje o wariantach PCR o dodatkowe informacje o elektroforezie kwasów nukleinowych, inne metody elektroforezy kwasów nukleinowych: elektroforeza w żelach poliakrylamidowych, elektroforeza kapilarna |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Genomy. T. A. Brown. Wydawnictwo Naukowe, PWN, 2012. • Genetyka medyczna i molekularna. red. J. Bal, PWN 2017 • Techniki laboratoryjne w biologii molekularnej. Anna Lewandowska, MedPharm Polska, 2018 Literatura uzupełniająca: • Analiza DNA : teoria i praktyka. red. Ryszard Słomski, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, 2011 • Genetyka medyczna : podręcznik dla studentów red. Gerard Drewa, Tomasz Ferenc 2013 • Krótkie wykłady Biologia molekularna, P. Turner A. McLennan A. Bates M. White, PWN 2012 • Połosak J, Kurylowicz A, Roszkowska-Gancarz M, Owczarz M, Puzianowska-Kuznicka M. (2011). Aging is accompanied by a progressive decrease of expression of the WRN gene in human blood mononuclear cells. Journals of Gerontology Series A-Biological Sciences and Medical Sciences, 66:19-25. • Kurylowicz A, Owczarz M, Połosak J, Jonas MI, Lisik W, Jonas M, Chmura A, Puzianowska-Kuznicka M. (2016) SIRT1 and SIRT7 expression in adipose tissues of obese and normal-weight individuals is regulated by microRNAs but not by methylation status. International Journal of Obesity, Nov;40(11):1635-1642, • Owczarz M, Połosak J, Domaszewska-Szostek A, Kołodziej P, Kuryłowicz A, Puzianowska-Kuźnicka M Age-related epigenetic drift deregulates SIRT6 expression and affects its downstream genes in human peripheral blood mononuclear cells Epigenetics 2020 Dec;15(12):1336-1347 • Artykuły w czasopismach naukowych/ witryny internetowe sugerowane przez wykładowcę |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: • WMKL_B.W13. funkcje nukleotydów w komórce, struktury I- i II-rzędową DNA i RNA oraz strukturę chromatyny; • WMKL_B.W14. funkcje genomu, transkryptomu i proteomu człowieka oraz podstawowe metody stosowane w ich badaniu, procesy replikacji, naprawy i rekombinacji DNA, transkrypcji i translacji oraz degradacji DNA, RNA i białek, a także koncepcje regulacji ekspresji genów; • WMKL_C.W04. budowę chromosomów i molekularne podłoże mutagenezy; • WMKL_C.W09. podstawy diagnostyki mutacji genowych i chromosomowych odpowiedzialnych za choroby dziedziczne oraz nabyte, w tym nowotworowe; • WMKL_C.W42. podstawowe kierunki rozwoju terapii, w szczególności możliwości terapii genowej w określonych chorobach; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: • WMKL_B.U08 posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak elektroforeza białek i kwasów nukleinowych W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: • WMKL_K04 stałego dokształcania się, mając świadomość własnych ograniczeń i potrzeb edukacyjnych oraz planowania własnej aktywności edukacyjnej; ECST - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych 10 godz. - praca własna studenta (w tym: praca z materiałami na platformie Moodle, przygotowanie do egzaminu) 15 godz. LICZBA ECTS = 1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Otrzymanie pozytywnej oceny z zaliczenia uwarunkowane jest obecnością na przynajmniej wszystkich zajęciach laboratoryjnych oraz uzyskaniem przynajmniej 60 % punktów z testu (test zamknięty, 40 pytań jednokrotnego wyboru). Przy spełnieniu powyższych warunków student otrzymuje ocenę z zaliczenia wg następujących progów: • Poniżej 60% niedostateczna (2,0) • Od 60 % dostateczna (3,0) • Od 69% dostateczny plus (3,5) • Od 78% dobry (4,0) • Od 87% dobry plus (4,5) • Od 95% bardzo dobry (5,0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.