Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia medyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMCM-LE-PM-sem
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia medyczna
Jednostka: Wydział Medyczny. Collegium Medicum
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

WMKL_D.W06

WMKL_D.W12

WMKL_D.W15

WMKL_D.W18

WMKL_D.W19

WMKL_D.U02

WMKL_D.U10

WMKL_D.U11

WMKL_D.U12


Skrócony opis:

W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aspektami psychologicznego funkcjonowania osób chorych przewlekle. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie czynnikom psychologicznym, medycznym i społecznym, które są istotne w procesie adaptacji do życia z chorobą przewlekłą. Dalsza część zajęć poświęcona będzie aspektom klinicznym, w tym objawom psychopatologicznym występującym w przebiegu chorób somatycznych. W trakcie zajęć odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym poświęcone m.in. komunikacji z pacjentem czy komunikacji diagnozy.

Pełny opis:

W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi aspektami psychologicznego funkcjonowania osób chorych przewlekle. Pierwsza część zajęć poświęcona będzie czynnikom psychologicznym, medycznym i społecznym, które są istotne w procesie adaptacji do życia z chorobą przewlekłą. Dalsza część zajęć poświęcona będzie aspektom klinicznym, w tym objawom psychopatologicznym występującym w przebiegu chorób somatycznych. W trakcie zajęć odbędą się też spotkania o charakterze warsztatowym poświęcone m.in. komunikacji z pacjentem czy komunikacji diagnozy.

Poniżej lista tematów omawianych w trakcie zajęć:

Zajęcia 1: Zajęcia organizacyjne

Zajęcia 2: Stres i radzenie sobie ze stresem choroby

Zajęcia 3: Modele adaptacji do choroby przewlekłej

Zajęcia 4: Rola czynników psychospołecznych (zasobów i przekonań) w procesie adaptacji do chorób przewlekłych

Zajęcia 5: Negatywne wskaźniki adaptacji do choroby przewlekłej: objawy depresyjne

Zajęcia 6: Negatywne wskaźniki adaptacji do choroby przewlekłej: objawy lękowe

Zajęcia 7: Compliance - co może odpowiadać za lepszą współpracę lekarz – pacjent?

Zajęcia 8: Zaburzenia funkcjonowania poznawczego w wybranych chorobach przewlekłych

Zajęcia 9: Zaburzenia psychotyczne w przebiegu chorób przewlekłych

Zajęcia 10: Uzależnienia

Zajęcia 11: Zaburzenia somatyzacyjne

Zajęcia 12: Komunikacja z pacjentem

Zajęcia 13: Terminalne fazy choroby oraz psychoonkologia

Zajęcia 14: Powtórzenie

Zajęcia 15: Kolokwium

Literatura:

Literatura podstawowa

• Jakubowska-Winecka, A. i Włodarczyk, D.(2007). Psychologia w Praktyce Medycznej.

• Pużyński, S., & Wciórka, J. (2000). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius.

• Pużyński, S., Wciórka, J., Vesalius, U. W. M., & i Neurologii, I. P. (Eds.). (2008). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius. Fundacja Zdrowia Publicznego.

• American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.

Literatura uzupełniająca:

Maes, S., Leventhal, H., & Ridder, D. (1996). Coping with chronic diseases.. Handbook of Coping: Theory, Research, Applications.

Wytrychiewicz, K., Pankowski, D., Janowski, K., Benoit, C. E., Bargiel‐Matusiewicz, K., Pisula, E., & Walicka, M. (2020). The role of beliefs about the impact of illness on fertility and close relationships for psychopathological symptoms in women treated for hypothyroidism. Journal of Clinical Psychology, 76(12), 2314-2328.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Ma wiedzę na temat znaczenia psychiki człowieka dla zdrowia somatycznego

Identyfikuje problemy wynikające z niepełnosprawności i choroby przewlekłej

Rozpoznaje psychospołeczne czynniki ryzyka zdrowotnego

Charakteryzuje mechanizmy wywołujące, objawy i skutki stresu

Potrafi zidentyfikować objawy psychopatologiczne współwystępujące z chorobami somatycznymi

Potrafi wyjaśnić pacjentowi istotę jego dolegliwości i uzasadnić decyzję o sposobie dalszego postępowania

Potrafi rozpoznać psychospołeczne czynniki ryzyka dla zdrowia

Potrafi komunikować się z osobami chorymi somatycznie i niepełnosprawnymi

Potrafi rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń psychicznych

Zna znaczenie profesjonalnego postępowania przestrzegania zasad etyki zawodowej, holistycznego podejścia do pacjenta

Dostrzega czynniki wpływające na reakcje własne i pacjenta

Posiada umiejętność działania w warunkach stresu i niepewności

Udział w seminarium - 30 godz.

Praca własna- 5 godz. - przygotowanie się do zajęć, zaliczeń

Sumaryczne obciążenie studenta pracą - 35 godz. = 1 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest przygotowanie prezentacji na wybrany temat (lista tematów wraz z miejscem na zapisanie się będzie udostępniona w Teams). Osoba, która przygotowała i zaprezentowała podczas zajęć: ocena dst

Osoba, która przygotuje prezentacje może dostać wyższą ocenę poprzez przystąpienie do kolokwium (ostatnie zajęcia). Kolokwium składać się będzie z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru. Progi procentowe w przypadku kolokwium wyglądają następująco:

60-70% - 3+ (dst+)

71 - 80% - 4 (db)

81-90% - 4+ (db+)

>90% - 5 (bdb)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)