Psychospołeczne wsparcie dla osób przewlekle chorych, umierających i ich bliskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-LE-PW-fak |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne wsparcie dla osób przewlekle chorych, umierających i ich bliskich |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne do wyboru-kierunek lekarski |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Wymagania wstępne: | Wiedza z biologii, kultury, komunikacji międzyludzkiej na poziomie szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
1. . Postawy człowieka wobec bólu i cierpienia. 2. Profilaktyka nowotworów. Czujność onkologiczna. Intuicja ciała. 3. Diagnoza i leczenie nowotworów. 4. Problemy psychologiczne pacjenta w trakcie diagnozowania i po otrzymaniu diagnozy - „choroba nowotworowa". 5. Komunikacja z pacjentem przewlekle chorym. 6. Komunikacja z pacjentem umierającym i jego bliskimi. 7. Problemy psychologiczne przed zabiegiem operacyjnym i po zabiegu. 8. „Co mogę zrobić sam, a o co mam prosić?” zdrowsze zarządzanie sobą czyli dbałości o własny komfort. 9. Jak rozmawiać z dziećmi o cierpieniu i śmierci? 10. Jak rozmawiać z młodzieżą o cierpieniu i śmierci? 11. „Pogarda” dla starości. 12. Pomoc w związku z depresją i lękiem? 13. Jak sobie poradzić po stracie bliskiej osoby? 14. Żałobnicy pozbawieni praw. 15. Trudności w funkcjonowaniu w społeczeństwie rodzin z niepełnosprawnością widoczną i niewidoczną. |
Pełny opis: |
Zarys problematyki z dziedziny psychoonkologicznej i psychopaliatywnej. Uwarunkowania zachorowania na raka. Intuicja ciała. Komunikacja w opiece onkologicznej, niebezpieczne pułapki i zapobieganie im. Przekazywanie niepomyślnych informacji w pracy zespołów onkologicznych, udzielanie informacji w aspekcie prawnym i praktycznym. Przekazywanie informacji o stanie zdrowia pacjentowi i jego rodzinie przez zespół terapeutyczny. Świadoma zgoda pacjenta na leczenie i jej konsekwencje. Techniki sprawdzania co pacjent wie o swojej chorobie, diagnozie, rokowaniu, postępowaniu terapeutycznym. Techniki sprawdzania co pacjent chce się dowiedzieć o swojej chorobie, diagnozie, rokowaniu, postępowaniu medycznym. Metoda stopniowania przekazywanych informacji. Zapewnienie pacjentowi wsparcia i przestrzeni do wyrażania emocji i zadawania pytań. Prowadzenie bezpiecznych i skutecznych rozmów z pacjentem: • Pozytywne ocenianie • Empatia • Aktywne słuchanie • Parafrazowanie • Odzwierciedlanie uczuć i werbalizacja emocji • Błędy w prowadzeniu rozmowy. Sposoby redukcji stresu emocjonalnego. Sposoby rozpoznawania indywidulanych potrzeb chorych i ich bliskich. Problematyka żałoby. Żałoba normalna i patologiczna. Pomoc psychologiczna w przeżywaniu żałoby. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: De Walden - Gałuszko K. Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa2011. De Walden - Gałuszko K. U kresu. Opieka psychopaliatywna, czyli jak pomóc choremu, rodzinie i personelowi medycznemu środkami psychologicznymi. Wydawnictwo Medyczne MAKmed, Gdańsk 2000. Rogiewicz M. (red.) Praktyczny podręcznik psychoonkologii dorosłych, Medycyna Praktyczna, Kraków 2015 Dorfmuller M., Dietzfelbinger H. Psychoonkologia, Urban&Partner, Wrocław 2011 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Aldridge J. Jak żyć z poważnie chorym dzieckiem. Wyd. WAM, Kraków 2008 Cytowska B., Winczura B. Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. R. Choroba nowotworowa. Wyd. Impuls, Kraków 2007. De Walden - Gałuszko K. Wybrane zagadnienia psychoonkologii i psychotanatologii. Psychologiczne aspekty choroby nowotworowej, umierania i śmierci. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1992: 51-53. Dolińska-Zygmunt G. (red.) Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001. Heszen-Niejodek I. Psychologiczne problemy chorych somatycznie, w: Strelau J. (red)., Psychologia – podręcznik akademicki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000, t. 3, Janowski K., Piasecka M. Kwestionariusz osobowości silnej immunologicznie. Wydawnictwo: Vizja Press&IT Warszawa 2013. James RK., Gilliland BE. Strategie interwencji kryzysowej, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów alkoholowych, Warszawa 2004. Kabat-Zinn J., Williams M., Teasdale J., Segal Z Świadomą drogą przez depresję, wyd. Czarna Owca, Warszawa 2009 Nhat Nanh T. Cud uważności, Jacek Santorski & co, Warszawa 2007 Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. Osobowość, stres a zdrowie. Wyd. Difin, Warszawa 2008. Pietrzyk A. Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Pilecka W. Psychologia Zdrowia Dzieci i Młodzieży. Wyd.WUJ, Kraków, 2011. Pouget-Schors D. Diagnostyka Psychoonkologiczna. w: Dorfmuller M., Dietzfelbinger H.. Psychoonkologia.Diagnostyka-metody terapeutyczne. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011: 35-45. Seligman MP. Walkere E. Psychopatologia, wyd. Zysk i Spółka, Poznań 2003 SimontonOC. Triumf życia. Wydawnictwo Ravi. Łódź 2005. Holistyczna koncepcja człowieka chorego. D. Pater. Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2017. Bartoszek A. Człowiek w obliczu cierpienia i umierania, Moralne aspekty opieki paliatywnej. Katowice 2000. Janczukowicz J. „Empatia jako zasadnicza kompetencja współczesnego lekarza. Medycyna po Dyplomie 2013; 10, 41-45. J. Modrzewski, Wsparcie społeczne jako czynnik wzorujący współczesne scenariusze biograficzne [w:] Pomoc - wsparcie społeczne - poradnictwo. Od teorii do praktyki, pod red. M. Piorunek, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010 H. Sęk (red.), R. Cieślak: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, 2005 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Wymienia i opisuje mechanizmy obronne stosowane przez chorych. Wykazuje znajomość elementów procesu komunikacji z chorym przewlekle, chorym nieuleczalnym, człowiekiem w żałobie oraz przeszkód w komunikacji. Scharakteryzuje czym są procesy adaptacyjne chorego i jego rodziny. Posiada wiedzę w zakresie form zmagania się ze stresem przez pacjenta oraz sposobami radzenia sobie z sytuacją zachorowania na chorobę nowotworową lub inną przewlekłą. Wykazuje znajomość koncepcji przystosowania do sytuacji kryzysowej. Wykazuje znajomość zasad i metod informowania i przekazywania trudnych informacji (informacji niepomyślnych) Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasady „podążania za pacjentem” Potrafi prawidłowo rozpoznać fazę i etap w procesie adaptacyjnym w którym znajduje się pacjent lub osoba zmagająca się ze stratą bliskiej osoby. Umiejętności: Odpowiednio zastosuje zasady wsparcia psychologiczno-społecznego. Będzie wstanie zastosować różne techniki komunikacji w zależności od stanu pacjenta i osoby przeżywającej stratę. Odpowiednio rozpozna i zinterpretuje mechanizmy obronne osób chorych i doświadczających straty oraz ich stany emocjonalne. Potrafi stosować wybrane metody wsparcia psychologicznego w rozmowie wspierającej chorego, jego bliskich i osoby w żałobie. Kompetencje: kreuje, przewiduje i uwzględnia czynniki wpływające na reakcje własne, osób chorych i w żałobie. Student jest gotowy do realizowania zadań osoby wspierającej w kryzysie; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań w zakresie wsparcia psychospołecznego chorych i osób doświadczających straty. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna, przebieg rozmowy wspierającej w oparciu o studium przypadku z życia, bądź literatury, zaliczenie to wykorzystanie w 60 % zaprezentowanej wiedzy dotyczącej wsparcia psychospołecznego osób chorych, umierających i w żałobie. Udział w wykładzie: 30 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20 godz. Konsultacje: 5 godz. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Pater | |
Prowadzący grup: | Dariusz Pater | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.