Anatomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-ANA-ćw |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Anatomia |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CMP_A.W1 CMP_A.U1 |
Wymagania wstępne: | wiedza z biologii z liceum, wiedza z wykładów |
Skrócony opis: |
Progam nauczania z Anatomii obejmuje: anatomię człowieka opisową i topograficzną. Program zawiera aspekty fizjologii i anatomii patologicznej. Celem nauczania Anatomii jest zapoznanie studentów z budową ludzkiego ciała, poszczególnych układów i narządów, ich wzajemnych relacji topograficznych oraz odmienności związanych z płcią i wiekiem. W celu realizacji efektów końcowych kształcenia studenci zobowiązani są przyswoić sobie wiedzę z obowiązujących podręczników, wykładów i ćwiczeń oraz opanować umiejętności polegające na identyfikacji, opisie i wzajemnym położeniu i relacji narządów i układów organizmu człowieka. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia 1. Budowa kości, rodzaje połączeń. 2. Mięśnie. 3. Układ chłonny – budowa i funkcje. 4. Unaczynienie tętnicze, żylne i limfatyczne. 5. Układ krążenia: serce, naczynia krwionośne, krążenie mózgowe. 6. Krew – skład, rola poszczególnych elementów. 7. Układ nerwowy: ośrodkowy i obwodowy, wegetatywny i autonomiczny. 8. Górne i dolne drogi oddechowe. 9. Jama brzuszna: narządy, stosunki topograficzne. 11. Układ pokarmowy: topografia i funkcje narządów 12. Układ wydzielania dokrewnego. 13. Układ moczowo – płciowy. Narządy płciowe męskie i żeńskie. 14. Narządy zmysłów. |
Literatura: |
1. Anatomia człowieka. Redakcja naukowa: Janina Sokołowska-Pituchowa; autorzy: Krechowiecki A., Kubik W., Łasiński W., Narkiewicz O., Sokołowska-Pituchowa J., Sylwanowicz W., Szostakiewicz-Sawicka H. 2. Anatomia człowieka. Aleksandrowicz R., Ciszek B., Krasucki K. 3. Anatomia ogólna, kości, stawy i więzadła, mięśnie. pod redakcją Wiesława Łasińskiego; autorzy: Reicher M, Bilikiewicz T., Hiller S., Stołyhwo E.; Sieńkowski E., Dierżykray-Rogalski T., Łasiński W., Zawistowski S., Zegarska Z. 4. Atlas anatomii człowieka. Sobotta; redaktorzy 23. wydania oryginalnego: Paulsen F., Waschke J.; tłumaczenie z języka niemieckiego oraz redakcja naukowa wydania IV polskiego: Woźniak W., Jędrzejewski K.S. 5. Gray anatomia. Drake R.L., Wayne Vogl A., Mitchell A.W.M.; [tłumaczenie z języka angielskiego II wydania polskiego Anna Świderska]. 6. Trzewa. Bochenek A.; przerobili i uzupełnili pod redakcją Wiesława Łasińskiego: Hiller S., Łasiński W., Reicher M., Zawistowski S., Zegarska Z. 7. Układ naczyniowy. Bochenek A.; przerobili i uzupełnili pod redakcją Wiesława Łasińskiego: Hiller S., Łasiński W., Reicher M., Zawistowski S., Zegarska Z. 8. Układ nerwowy obwodowy, układ nerwowy autonomiczny, powłoka wspólna, narządy zmysłów. Krzyształowicz F., Loth E., Majewski K.W., Markowski J.; współautorzy: Abramowicz I., Hiller S., Iwaszkiewicz J., Reicher M., Sylwanowicz W.; przerobili i uzupełnili: Jordan J., Kubik W., Łasiński W., Miedziński F., Narkiewicz O., Szostakiewicz-Sawicka H., Zawistowski S.; pod redakcją Wiesława Łasińskiego. 9. Układ nerwowy ośrodkowy. Markowski J., Narkiewicz O.; współautorzy Hiller S., Hurynowicz J., Reicher M.; przerobili i uzupełnili Łasiński W., Narkiewicz O., Zegarska Z.; pod redakcją Wiesława Łasińskiego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyny górna i dolna, klatka piersiowa, jama brzuszna, miednica, grzbiet, szyja, głowa) i czynnościowym (układ: kostno-stawowy, mięśniowy, sercowo-naczyniowy, oddechowy, pokarmowy, wewnątrzwydzielniczy, moczowy, płciowy, nerwowy, narządy zmysłów, powłoka wspólna). W zakresie umiejętności absolwent zna, rozumie i potrafi posługiwać się w praktyce mianownictwem anatomicznym oraz wykorzystywać znajomość topografii narządów ciała ludzkiego. Zgodnie z zasadą, że 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godz. pracy przeciętnego studenta: udział w wykładach 30 godzin = 1 punkt; udział w ćwiczeniach 30 godzin = 1,5 punktu (zaliczenie z oceną); samokształcenie 10 godzin (zaliczenie) = 0,5 punktu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zasady kursu z Anatomii 1. Kurs Anatomii kończy się egzaminem. 2. Egzamin składa się z testu wiedzy na platformie Moodle. 3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich kolokwiów przewidzianych programem. 4. Warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie minimum 50% punktów z egzaminu. 5. Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną z egzaminu końcowego. Ocena ta wpisywana jest łącznie w takim terminie, w jakim został zaliczony egzamin. 6. Test składa się ze 100 pytań , na których rozwiązanie student ma 60 minut. W trakcie rozwiązywania testu nie ma możliwości powrotu do poprzedniego pytania. Za błędne odpowiedzi przyznawane są punkty ujemne. Za niepełne odpowiedzi przyznawane są punkty częściowe. Dopuszczalne jest 1 podejście do testu. Progi ocen: Poniżej 50% ocena niedostateczna (2,0) 50% (50/100) - dostateczny (3.0), 75% (75/100) - dobry (4.0), 90% (90/100) - bardzo dobry (5.0) Problemy techniczne z połączeniem muszą być udokumentowane (screen shoty), aby rozważyć anulowanie podejścia. 7. W przebiegu kursu obowiązują kolokwia: z każdego zakresu tematycznego: budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu, budowa i funkcje układu krążenia, budowa i funkcje układu oddechowego, budowa i funkcje struktur tworzących układ pokarmowy, budowa i funkcje narządów układu moczowo-płciowego, układ odpornościowy, układ wewnątrzwydzielniczy, budowa i funkcje układu nerwowego, budowa i topografia narządów zmysłów. Limit do zaliczenia to 75%. 8. Do kolokwium mogą być dopuszczone tylko te osoby, które mają zaliczone wszystkie seminaria i ćwiczenia. 9. Każdy student może podchodzić do kolokwium w dwóch terminach. 10. Dodatkowy termin kolokwium może być zorganizowany przed końcową sesją egzaminacyjną tylko w wyjątkowych przepadkach, jeśli student nie ma zaległości z innych przedmiotów na roku, za zgodą Dziekana. 11. Na wykładach i ćwiczeniach obecność jest obowiązkowa. 12. Studenci na ćwiczenia zobowiązani są do zapoznania się i nauczenia obowiązującego tematu na podstawie obowiązującej literatury. 13. W przebiegu danego bloku tematycznego (budowa i funkcje układu kostnego i narządu ruchu, budowa i funkcje układu krążenia, budowa i funkcje układu oddechowego, budowa i funkcje struktur tworzących układ pokarmowy, budowa i funkcje narządów układu moczowo-płciowego, układ odpornościowy, układ wewnątrzwydzielniczy, budowa i funkcje układu nerwowego, budowa i topografia narządów zmysłów) student musi zdobyć minimum 51% odpowiedzi prawidłowych ze sprawdzianów aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń niezbędne do dopuszczenia do kolokwium. 13. Podstawą zaliczenia danego ćwiczenia jest wykazanie się wiedzą z tematu ćwiczeń. 15. Weryfikacja przygotowania studenta do zajęć ćwiczeniowych może polegać na odpowiedzi ustnej lub pisemnej na ćwiczeniach. 16. Osoby, które zdały kolokwia w pierwszym terminie mogą przystąpić do egzaminu w terminie zerowym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Maruszewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Maruszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia. Ćwiczenia w formie stacjonarnej i zdalnej za pośrednictwem platformy MS Teams (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), ćwiczenia typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), wielokrotnie powtarzanie poprzez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności, metody podające: z instruktażem (przekazanie w krótkim czasie nowych informacji z instruktażem dotyczącym sposobu wykonania ćwiczenia), metoda sytuacyjna, metoda przypadków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Maruszewski | |
Prowadzący grup: | Marcin Maruszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia Ćwiczenia typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), ćwiczenia typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności, metody podające: z instruktażem (przekazanie w krótkim czasie nowych informacji z instruktażem, dotyczącym sposobu wykonania ćwiczenia), metoda sytuacyjna, metoda przypadków. Ćwiczenia z użyciem plansz, fantomów, symulatorów w pracowni umiejętności praktycznych. Komputerowa analiza obrazów wybranych preparatów ciała ludzkiego. |
|
Pełny opis: |
Ćwiczenia. Ćwiczenia w formie stacjonarnej i zdalnej za pośrednictwem platformy MS Teams (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), ćwiczenia typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), wielokrotnie powtarzanie poprzez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności, metody podające: z instruktażem (przekazanie w krótkim czasie nowych informacji z instruktażem dotyczącym sposobu wykonania ćwiczenia), metoda sytuacyjna, metoda przypadków. |
|
Literatura: |
1. Bochenek A., Reicher M.: Anatomia człowieka. Tom I-V, PZWL, Warszawa 2005. 2. Maciejewski R, Torres K.(red.): Anatomia czynnościowa. Podręcznik dla studentów pielęgniarstwa, fizjoterapii,ratownictwa medycznego, analityki medycznej i dietetyki. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007. 3. Gołąb B. Podstawy anatomii człowieka. PZWL, Warszawa, 2005. 4. Gołąb B., Traczyk W.: Anatomia i fizjologia człowieka. Podręcznik dla studentów wydziałów farmacji, zdrowia publicznego, pielęgniarstwa, biologii, studiów kosmetycznych i innych. Wydawnictwo Ośrodek Doradztwa i SzkoleniaJaktorów. Łódź . 5. Anatomy of Research for Nurses. Hedges, Christine-Williams, Barbara-Sigma Theta Tau International. Sigma Theta Tau International 2014 6. Physiology and anatomy for nurses and healthcare practitioners : a homeostatic approach3rd ed. Clancy, John. Hodder Arnold 2009 7. The human body in health and illness 5th edition. Herlihy, Barbara Elsevier 2014. 8. Handbook of General Anatomy Paperback – 31 Jan 2015 by Chaurasia B. D (Author), Krishna Garg (Editor). CBS Publishing; 5th edition (31 January 2015). ISBN-13: 978-8123926209 9. Human Anatomy: Regional and Applied Dissection and Clinical set of Volume 3 and 4 Paperback – Jan 2016 by Krishna Garg (Author) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.