Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-CHiP-zprak-1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CMP_D.U1 CMP_D.U2 CMP_D.U3 CMP_D.U6 CMP_D.U7 CMP_D.U8 CMP_D.U12 CMP_D.U13 CMP_D.U15 CMP_D.U17 CMP_D.U19 CMP_D.U22 CMP_D.U23 CMP_D.U24 |
Wymagania wstępne: | Wymagania wstępne Przed przystąpieniem do modułu student posiada wiedzę z zakresu : Anatomii: Znajomość budowy organizmu ludzkiego, funkcjonowania układów i narządów, Posługiwanie się wiedzą anatomiczną w wykonywaniu czynności zawodowych Fizjologii: Znajomość fizjologii organizmu człowieka, Znajomość mechanizmów fizjologicznych w tym termoregulacji, równowagi elektrolitowej, kwasowo – zasadowej, Patologii: Znajomość patomechanizmu podstawowych chorób; Rozpoznawanie podstawowych zaburzeń patofizjologicznych zachodzących w organizmie ludzkim, Podstaw Pielęgniarstwa: Znajomość podstaw opieki pielęgniarskiej: czynności higieniczne i aseptyczne Określanie diagnozy pielęgniarskiej pacjenta leczonego chirurgicznie, Podanie funkcji zawodowych pielęgniarki Rozpoznawanie potrzeb zdrowotnych pacjenta, Psychologii, Pedagogiki, Socjologii, Promocji zdrowia, Zdrowia Publicznego Wykorzystanie zasad komunikacji w praktycznym działaniu Budowa programów edukacyjnych i profilaktycznych; Wymagania dodatkowe Umiejętność organizacji pracy pielęgniarskiej indywidualnej i zespołowej |
Pełny opis: |
1. Zajęcia praktyczne/ praktyki zawodowe 1. Praca pielęgniarki instrumentariuszki. 2. Opieka i pielęgnacja chorego z różnymi schorzeniami chirurgicznymi. 3. Opieka nad chorym w stanie bezpośredniego zagrożenia życia. 4. Opieka nad chorym, leczonym krwią i pochodnymi. Odczyny poprzetoczeniowe: 5. objawy, zasady postępowania. 6. Przygotowanie do zabiegu operacyjnego w trybie planowym , nagłym oraz w chirurgii jednego dnia. 7. Postępowanie i opieka pielęgniarska po zabiegach chirurgicznych. Udział pielęgniarki w usprawnianiu chorych po zabiegach operacyjnych. 8. Zadania pielęgniarki w zapobieganiu wczesnym i późnym powikłaniom po zabiegu operacyjnym. 9. Żywienie chorych w chirurgii – rola pielęgniarki w żywieniu dojelitowym i pozajelitowym. 10. Prowadzenie dokumentacji opieki nad chorym. 11. Ocena i monitorowanie natężenia bólu – zadania pielęgniarki. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
CMP_D.U1 CMP_D.U2 CMP_D.U3 CMP_D.U6 CMP_D.U7 CMP_D.U8 CMP_D.U12 CMP_D.U13 CMP_D.U15 CMP_D.U17 CMP_D.U19 CMP_D.U22 CMP_D.U23 CMP_D.U24 Metoda problemowa, praca z chorym, analiza dokumentacji medycznej, instruktaż, wykonywanie świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela. Realizowane będą zajęcia praktyczne typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), zajęcia praktyczne typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), ćwiczenia (wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności), metody problemowe aktywizujące: z seminarium (dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów), metody podające: z Instruktaż ( przekazanie w krótkim czasie nowych informacji), metody przypadków, metody sytuacyjne z instruktażem. Stosowane będą środki dydaktyczne ułatwiające i przyspieszające zdobywanie umiejętności i obiektywizujące proces kontroli i oceny wyników kształcenia: a) słowne np.: arkusz danych o podopiecznym; plan procesu pielęgnowania; procedury pielęgniarskie; standardy postępowania; dzienniczki umiejętności; karty zaliczeń, b) obrazowe bezpośrednie np.: zmiany chorobowe u pacjenta, określone sytuacje pielęgnacyjne, diagnostyczne lub terapeutyczne; c) materiały i środki stosowane w procesie pielęgnowania i leczenia umożliwiające organizowanie sytuacji dydaktycznej, d) środki dydaktyczne techniczne ułatwiające kształcenie np.: środki audiowizualne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kotela | |
Prowadzący grup: | Emilia Wawszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Głuszek S.: Chirurgia. Podręcznik dla studentów wydziałów nauk o zdrowiu. Wydawnictwo Czelej Lublin 2008. 2. Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL Warszawa 2006. 3. Walewska E, „Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego”, PZWL 2010 4. Fibak J.: Chirurgia. PZWL Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca 5. Noszczyk W. „Zarys dziejów chirurgii polskiej” PZWL 2011 6. Chrobak A. „Pielęgniarka jako edukator pacjentów z wyłonioną stomią jelitową”, Pol. Merk. lek. 2009, XXVI, 155, 579. 7. Kapała W. Pielęgniarstwo w chirurgii. Wybrane problemy z praktyki pielęgniarskiej oddziałów chirurgii ogólnej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2006 8. Brongel L., Lasek J., Słowiński K. (red.): Podstawy współczesnej chirurgii urazowej. Wydawnictwo Medyczne Kraków 2008. 9. Klimczyk A., Niechwiadowicz – Czapka T.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa chirurgicznego. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2008 10. Ciuruś M.: Pielęgniarstwo operacyjne. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2007 11. Krasowski G., Kruk M.: Leczenie odleżyn i ran przewlekłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008 12. Bielecki K.: Narzędzia, protezy i szwy chirurgiczne. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008 13. Budynek M., Nowacki C.: Opatrywanie ran – wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Emilia Wawszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Realizowane będą zajęcia praktyczne typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), zajęcia praktyczne typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), ćwiczenia (wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności), metody problemowe aktywizujące: z seminarium (dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów), metody podające: z Instruktaż ( przekazanie w krótkim czasie nowych informacji), metody przypadków, metody sytuacyjne z instruktażem. Stosowane będą środki dydaktyczne ułatwiające i przyspieszające zdobywanie umiejętności i obiektywizujące proces kontroli i oceny wyników kształcenia: a) słowne np.: arkusz danych o podopiecznym; plan procesu pielęgnowania; procedury pielęgniarskie; standardy postępowania; dzienniczki umiejętności; karty zaliczeń, b) obrazowe bezpośrednie np.: zmiany chorobowe u pacjenta, określone sytuacje pielęgnacyjne, diagnostyczne lub terapeutyczne; c) materiały i środki stosowane w procesie pielęgnowania i leczenia umożliwiające organizowanie sytuacji dydaktycznej, d) środki dydaktyczne techniczne ułatwiające kształcenie np.: środki audiowizualne. |
|
Pełny opis: |
Realizowane będą zajęcia praktyczne typu tradycyjnego (stosowanie wiedzy i umiejętności w praktyce), zajęcia praktyczne typu problemowego (zdobycie nowej wiedzy, wyrabianie umiejętności rozwiązywania problemów), ćwiczenia (wielokrotne powtarzanie przez studentów pokazanej uprzednio przez nauczyciela czynności), metody problemowe aktywizujące: z seminarium (dyskusja grupowa poprzedzona samodzielną pracą studentów), metody podające: z Instruktaż ( przekazanie w krótkim czasie nowych informacji), metody przypadków, metody sytuacyjne z instruktażem. Stosowane będą środki dydaktyczne ułatwiające i przyspieszające zdobywanie umiejętności i obiektywizujące proces kontroli i oceny wyników kształcenia: a) słowne np.: arkusz danych o podopiecznym; plan procesu pielęgnowania; procedury pielęgniarskie; standardy postępowania; dzienniczki umiejętności; karty zaliczeń, b) obrazowe bezpośrednie np.: zmiany chorobowe u pacjenta, określone sytuacje pielęgnacyjne, diagnostyczne lub terapeutyczne; c) materiały i środki stosowane w procesie pielęgnowania i leczenia umożliwiające organizowanie sytuacji dydaktycznej, d) środki dydaktyczne techniczne ułatwiające kształcenie np.: środki audiowizualne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Głuszek S.: Chirurgia. Podręcznik dla studentów wydziałów nauk o zdrowiu. Wydawnictwo Czelej Lublin 2008. 2. Walewska E. (red.): Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego. PZWL Warszawa 2006. 3. Walewska E, „Podstawy pielęgniarstwa chirurgicznego”, PZWL 2010 4. Fibak J.: Chirurgia. PZWL Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca 5. Noszczyk W. „Zarys dziejów chirurgii polskiej” PZWL 2011 6. Chrobak A. „Pielęgniarka jako edukator pacjentów z wyłonioną stomią jelitową”, Pol. Merk. lek. 2009, XXVI, 155, 579. 7. Kapała W. Pielęgniarstwo w chirurgii. Wybrane problemy z praktyki pielęgniarskiej oddziałów chirurgii ogólnej. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2006 8. Brongel L., Lasek J., Słowiński K. (red.): Podstawy współczesnej chirurgii urazowej. Wydawnictwo Medyczne Kraków 2008. 9. Klimczyk A., Niechwiadowicz – Czapka T.: Wybrane zagadnienia z pielęgniarstwa chirurgicznego. Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2008 10. Ciuruś M.: Pielęgniarstwo operacyjne. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2007 11. Krasowski G., Kruk M.: Leczenie odleżyn i ran przewlekłych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008 12. Bielecki K.: Narzędzia, protezy i szwy chirurgiczne. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008 13. Budynek M., Nowacki C.: Opatrywanie ran – wiedza i umiejętności. Wydawnictwo Makmed, Lublin 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.