Podstawy pielęgniarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMCM-PG-PPG-zp-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pielęgniarstwa |
Jednostka: | Wydział Medyczny. Collegium Medicum |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | zaawansowany |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | CMP_C.W1;CMP_C.W2;CMP_C.W3;CMP_C.W4;CMP_C.W5 CMP_C.W6;CMP_C.W7;CMP_C.W8;CMP_C.W9;CMP_C.W10 CMP_C.W11 CMP_C.U1;CMP_C.U2;CMP_C.U3;CMP_C.U4;CMP_C.U5 CMP_C.U6;CMP_C.U7;CMP_C.U8;CMP_C.U9;CMP_C.U10 CMP_C.U11;CMP_C.U12;CMP_C.U13;CMP_C.U14;CMP_C.U15 CMP_C.U16;CMP_C.U17;CMP_C.U18;CMP_C.U19;CMP_C.U20 CMP_C.U21;CMP_C.U22;CMP_C.U23;CMP_C.U24;CMP_C.U25 CMP_C.U26 |
Pełny opis: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: - uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa; - pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia; - funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej; - proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej; - klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; - istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman); - istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; - zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; - zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej; - zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; - udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Umiejętności Absolwent potrafi: - stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; - gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; - ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; - monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; - dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; - wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; - prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; - stosować zabiegi przeciwzapalne; - przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; - podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; - wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; - wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; - zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego; - wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); - przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod; - wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; - wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; - wykonywać zabiegi higieniczne; - pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; - oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; - wykonywać zabiegi doodbytnicze; - zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik; - zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; - prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ślusarska B., Zarzycka D. (red.). Podstawy pielęgniarstwa. Tom I, Założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2020. 2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. (red.). Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Ciechaniewicz W. (red): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Podręcznik dla studiów medycznych. T 1-2. PZWL, Warszawa 2020. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: - uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa; - pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia; - funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej; - proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej; - klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; - istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman); - istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; - zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; - zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej; - zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; - udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Umiejętności Absolwent potrafi: - stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; - gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; - ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; - monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; - dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; - wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; - prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; - stosować zabiegi przeciwzapalne; - przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; - podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; - wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; - wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; - zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego; - wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); - przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod; - wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; - wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; - wykonywać zabiegi higieniczne; - pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; - oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; - wykonywać zabiegi doodbytnicze; - zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik; - zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; - prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunek dopuszczenia do kolokwium końcowego: zaliczenie samokształcenia Wykład: kolokwium końcowe w formie pytań testowych jednokrotnego wyboru oraz punktowanych pytań otwartych z zagadnień programowych wykładów, ćwiczeń i seminariów. Student otrzymuje ocenę z egzaminu wg następujących progów punktowych: 50 – 60 % - dostateczny 61 – 70 % - dostateczny plus 71 – 80 % - dobry 81 – 90 % - dobry plus 91 – 100 % - bardzo dobry Samokształcenie: zaliczenie bez oceny. Samokształcenie obejmuje treści z podanej literatury przedmiotu. |
Praktyki zawodowe: |
Zajęcia praktyczne/praktyki zawodowe 1. Przyjęcie pacjenta do szpitala i na oddział. 2. Gromadzenie informacji o pacjencie dla potrzeb pielęgnowania. 3. Zapobieganie zakażeniom wewnątrzszpitalnym. 4. Zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne u pacjenta hospitalizowanego. 5. Stosowanie w praktyce wybranych modeli/teorii pielęgnowania 6. Badania laboratoryjne – pobieranie materiału do badań, interpretacja wyników. 7. Podawanie leków różnymi drogami. 8. Pomiary parametrów życiowych u pacjentów. 9. Profilaktyka odleżyn. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Strzelecka, Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Antos, Elżbieta Maciejewska, Lewińska Olga, Emilia Wawszczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Pełny opis: |
Wiedza absolwent zna i rozumie: - uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa; - pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia; - funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w procesie realizacji opieki pielęgniarskiej; - proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing (istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej; - klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; - istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman); - istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych; - zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu; - zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej; - zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich; - udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. Umiejętności Absolwent potrafi: - stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; - gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów, badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej; - ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z pacjentem i jego rodziną; - monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia; - dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i podejmowanych działań pielęgniarskich; - wykonywać testy diagnostyczne dla oznaczenia ciał ketonowych i glukozy we krwi i w moczu oraz cholesterolu we krwi oraz inne testy paskowe; - prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne (pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych); - pobierać materiał do badań laboratoryjnych i mikrobiologicznych oraz asystować lekarzowi przy badaniach diagnostycznych; - stosować zabiegi przeciwzapalne; - przechowywać i przygotowywać leki zgodnie z obowiązującymi standardami; - podawać pacjentowi leki różnymi drogami, zgodnie z pisemnym zleceniem lekarza lub zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz obliczać dawki leków; - wykonywać szczepienia przeciw grypie, WZW i tężcowi; - wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza moczowego, przetoki jelitowej i rany; - zakładać i usuwać cewnik z żył obwodowych, wykonywać kroplowe wlewy dożylne oraz monitorować i pielęgnować miejsce wkłucia obwodowego, wkłucia centralnego i portu naczyniowego; - wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez zgłębnik, przetoki odżywcze); - przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych technik i metod; - wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy, odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację; - wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; - wykonywać zabiegi higieniczne; - pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele lecznicze; - oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; - wykonywać zabiegi doodbytnicze; - zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i usuwać cewnik; - zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; - prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ciechaniewicz W. (red.): Pielęgniarstwo – ćwiczenia. Tom I, II. PZWL, Warszawa 2014. 2. Ciechaniewicz W., Grochans E., Łoś E.: Wstrzyknięcia śródskórne, podskórne, domięśniowe i dożylne, PZWL, Warszawa 2014 3. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Diagnozy i interwencje pielęgniarskie, PZWL 2015 4. Zahradniczek K.: Pielęgniarstwo, PZWL 2004 5. Kózka M., Płaszewska-Żywko L.: Procedury Pielęgniarskie, PZWL, Warszawa 2014 6. Ślusarska B., Zarzycka D., Zahradniczek K.(red.): Podstawy pielęgniarstwa. Podręcznik dla studentów i absolwentów kierunków pielęgniarstwo i położnictwo. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013 7. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017 8. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A.: Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list, PZWL 2017 9. Górajek Jóźwik J.: Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej, PZWL 2016 10. Dzirba A.: Wstrzyknięcia domięśniowe, PZWL 2010 11. Ustawy, rozporządzenia związanie z wykonywaniem zawodu pielęgniarki 12. Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie: Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP, Makmed 2009 13. Kilańska D.: Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP w praktyce pielęgniarskiej, PZWL 2014 14. Kózka M., Płaszewska - Żywko L.: Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym, PZWL 2010 15. Kózka M.: Pielęgniarstwo tom 1-2, Elsevier Urban & Parter 2011 16. Red.wyd. polskiego Zarzycka D, Ślusarska B.: Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, 2011 17. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 1 - założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017 18. Ślusarska B., Zarzycka D.: Podstawy pielęgniarstwa tom 2 - wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej, PZWL 2017 19. Primary Nursing. Wessel, Susan-Manthey, Marie-Creative HealthCare Management (Minneapolis, Minn.)-Manthey, Marie. Springer Publishing Company, Inc. 2015 20. Pioneering Theories in Nursing. Duffy, Tim-Donnell, Allan.-Snowden, Austyn. Andrews UK Ltd. 2014 21. A Handbook for Student Nurses, 2016–17 Edition Benbow, Wendy-Jordan, Gill Lantern Publishing 2016 22. Primary Nursing Wessel, Susan-Manthey, Marie-Creative HealthCare Management (Minneapolis, Minn.)-Manthey, Marie. Springer Publishing Company, Inc.2015 23. Nursing care plans : transitional patient & family centered care Seventh edition. Carpenito, Lynda Juall Wolters Kluwer Health 2017 24. Nursing Case Studies in Caring Barry, Charlotte D.-Gordon, Shirley C.-King, Beth M. Springer Publishing Company, Inc. 2015 25. Caring in Nursing Classics Wolf Caring in Nursing Classics: An Essential Resource 1st Edition by Marlaine C. Smith PhD RN NEA-BC FAAN (Editor), Marian C. Turkel RN PhD NEA-BC FAAN (Editor), Zane Robinson Wolf PhD RN FAAN (Editor) Springer Publishing Company, Inc. 2013 Literatura uzupełniająca. 1. Gibiński M, Ciemierz R.: Dokumentacja medyczna w praktyce pielęgniarki i położnej, PZWL Warszawa 2013 2. Klimaszewska K., Baranowska A., Krajewska Kułak E.: Podstawowe czynności medyczne i pielęgnacyjne, PZWL, Warszawa, 2017 3. Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie: Współpraca z pacjentami i ich rodzinami - w trosce o przestrzeganie zaleceń terapeutycznych Makmed 2010 4. Urbanek B. Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Makmed 2008 5. Muszalik M., Krajewska Kułak E., Wrońska I., Kędziora Kornatowska K.: Repetytorium z pielęgniarstwa, PZWL 2014 6. Bętkowska I.: Wlewy podskórne, PZWL 2012 7. Stychlerz A.: Uregulowania prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki, PZWL 2009 8. Red.wyd. polskiego Kilańska D. Uwagi o pielęgniarstwie, Elsevier Urban & Parter 2011 9. The New Nurse Educator Hunt, Deborah Dolan. Springer Publishing Company, Inc. 2013 10. Professional Practice Models in Nursing Duffy, Joanne R. Springer Publishing Company, Inc. 2016 11. Nursing Diagnosis Carpenito-Moyet, Lynda Juall. Lippincott Williams & Wilkins 2012Theresa A. HCPro 12. Core Curriculum for Ambulatory Care Nursing Laughlin, Candia Baker.-American Academy of Ambulatory Care Nursing. American Academy of Ambulatory Care Nursing 2013 13. Primary Nursing Wessel, Susan-Manthey, Marie-Creative HealthCare Management (Minneapolis, Minn.)-Manthey, Marie. Springer Publishing Company, Inc.2015 14. Nursing practice : knowledge and care Second edition. Peate, Ian Wiley Blackwell 2017 |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład: Metoda informacyjna realizowana poprzez wykład konwencjonalny, czyli słowne przekazywanie określonych treści kształcenia w postaci wypowiedzi ciągłej opartej na prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem dużej liczby schematów, ilustracji czy filmów dotyczących omawianego zagadnienia. Metoda wykładu problemowego dotyczącego omawianych zagadnień, podczas którego nawiązywany jest stały kontakt wykładowcy ze słuchaczami, czego wyrazem jest ich stałe aktywne podążanie za tokiem myślenia wykładowcy, odpowiadanie na pytania dotyczące omawianego problemu jak też odwołujące się do już posiadanej wiedzy przekazanej w toku nauczania przedmiotu. Metoda wykładu konwersatoryjnego, w którym wykładowca przedstawia problem, który następnie jest rozwiązywany poprzez ukierunkowany dialog wykładowcy ze słuchaczami. Samokształcenie Formy samokształcenia: zgodnie z wytycznymi koordynatora przedmiotu, wybrane spośród niżej wymienionych: - przygotowanie pracy poglądowej - przygotowanie referatu - przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz praca własna (np. przygotowanie do: zajęć, kolokwium, egzaminu; studiowanie literatury; powtarzanie materiału, prace domowe itd.). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Tomaszewska-Kowalska | |
Prowadzący grup: | Bogusława Kania, Krystyna Kucharska, Lidia Lech, Anna Motyl, Katarzyna Tomczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych umiejętności w zakresie profesjonalnej opieki pielęgniarskiej nad człowiekiem w zdrowiu i chorobie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Ślusarska B., Zarzycka D. (red.). Podstawy pielęgniarstwa. Tom I, Założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2020. 2. Ślusarska B., Zarzycka D., Majda A. (red.). Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej. PZWL Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca: 1. Ciechaniewicz W. (red): Pielęgniarstwo. Ćwiczenia. Podręcznik dla studiów medycznych. T 1-2. PZWL, Warszawa 2020. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.