Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Antropologia fizyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WNHS-AR-AFw
Kod Erasmus / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Antropologia fizyczna
Jednostka: Wydział Nauk Historycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

archeologia

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W05; K_W07; K_W10; K_U01; K_U03; K_K01

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii.

Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać elementy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy.

Pełny opis:

1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g)

2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5) Specyfika rzędu Primates. (2g)

6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g)

9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g)

11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)

14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g)

Literatura:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

wiedza: student posiada wiedzę statystyczną na temat stawiania hipotez, analizy wniosków i wnioskowania; rozumie miejsce ekologii w życiu społeczno-gospodarczym; zna skutki (negatywne i pozytywne) antropopresji na bioróżnorodność.

umiejętności: wykonuje i opisuje proste zadania badawcze indywidualnie i zespołowo; stosuje zasady warsztatu pracy naukowej lub projektowej, samodzielnie i w zespole.

kompetencje: docenia rolę edukacji środowiskowej i zdrowotnej.

Metody i kryteria oceniania:

Test końcowy pisemny, pytania zamknięte, jednorazowego wyboru.

Skala ocen

niedostateczny 0-50%

dostateczny 51% -70%

dobry 71-85%

bardzo dobry 86-100%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać elementy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy.

Pełny opis:

1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g)

2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5) Specyfika rzędu Primates. (2g)

6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g)

9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g)

11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)

14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g)

Literatura:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać elementy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy.

Pełny opis:

1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g)

2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5) Specyfika rzędu Primates. (2g)

6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g)

9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g)

11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)

14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g)

Literatura:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Tomczyk
Prowadzący grup: Jacek Tomczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzaminacyjny
Wykład - Egzaminacyjny
Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Przedmiot ma ukazać elementy antropologii ze szczególnym uwzględnieniem antropogenezy.

Pełny opis:

1) Pojęcia i specyfika antropologii. Morfologiczna, archeologiczna i molekularna metoda badań antropologicznych. (2g)

2) Ku klarowności pojęć: ewolucja, ewolucjonizm, teoria(e) ewolucji. (2g)

3) ‘Małpio-ludzka’ swoistość człowieka. (2g)

4) Zarys taksonomii współczesnych naczelnych. (2g)

5) Specyfika rzędu Primates. (2g)

6) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka najstarszych afrykańskich form hominidalnych - Australopiteki. (2g)

9) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo habilis i Homo erectus. (2g)

10) Czasoprzestrzeń życia i charakterystyka Homo neanderthalensis. (2g)

11) W poszukiwaniu definicji Homo sapiens. (2g)

12) Koncepcje jedno- i wielomiejscowej ewolucji człowieka. (2g)

13) Rewolucja neolityczna - społeczne i kulturowe trendy przemian naszego gatunku. (2g)

14) Historyczne i metodologiczne podłoże konfliktu kreacjonizmu z ewolucjonizmem. (2g)

15) Udział antropologii we współczesnej wiedzy. (2g)

Literatura:

Foley R., 2001, Zanim człowieka stał się człowiekiem, PIW, Warszawa.

Klein R., 1999, The Human Career. Human Biological and Cultural Origins, Chicago.

Lewin R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Mayr E., 2002, To jest biologia, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Stringer C., Mackie R., 1999, Afrykański Exodus, pochodzenie człowieka współczesnego, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Tomczyk J., Hałaczek B., 2008, U progów ludzkości, UKSW, Warszawa.

Tomczyk J., 2006, Meandry taksonomii kopalnych hominidów. Aspekty historyczno-metodologiczne. w: A. Lemańska, M. Lubański (red.), Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody. T.18, Wyd. UKSW, Warszawa, 19-216.

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z biologii oraz geografii.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)