Żródłoznawstwo XIX i XX w
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-ŹrodXIXiXX |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Żródłoznawstwo XIX i XX w |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD1-W13 AZD1-W14 AZD1-U04 AZD1-U05 |
Wymagania wstępne: | Wiadomości z zakresu metodologii historii na poziomie podstawowym. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów klasyfikacją źródeł, z zasadami krytyki zewnętrznej i wewnętrznej, z typowymi źródłami XIX i XX-wiecznymi wytwarzanymi przez administrację państw zaborczych oraz okupantów - niemieckiego i sowieckiego. Studenci zapoznają się z podstawami edytorstwa źródeł, a także z technologią cyfrową w badaniach historycznych. |
Pełny opis: |
1. Historia nowożytna i najnowsza w systemie periodyzacji dziejów. 2. Źródło historyczne – pojęcie i klasyfikacja. Krytyka źródła historycznego. 3. Krytyka XIX-wiecznych źródeł urzędowych na przykładzie raportów urzędowych Królestwa Kongresowego oraz materiałów Rosyjskiego Państwowego Archiwum Historycznego w Sankt Petersburgu. 4. Krytyka materiałów archiwalnych wytworzonych przez niemiecki i sowiecki aparat bezpieczeństwa. 5. Pamiętnik jako źródło historyczne. 6. Beletrystyka jako źródło historyczne. 7. Materiały fonograficzne jako źródło historyczne. 8. Technologia cyfrowa w badaniach historycznych. 9. Edytorstwo źródeł historycznych XIX-XX w. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ihnatowicz I. , Źródła do historii XIX i XX wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. 19, 1974, s. 1-13. Kürbis B., Metody źródłoznawcze wczoraj i dziś, , „Studia Źródłoznawcze”, t. 24, 1979, s. 83-96. Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze”, t. 1, 1957, s. 3-52. Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i na początku XX wieku https://rcin.org.pl/dlibra/publication/24489/edition/12551/content (dostęp 10.02.2020r.) Topolski J., Rozważania o teorii źródeł historycznych, w: W kręgu historii historiografii i polityki, Łódź 1997, s. 9-19. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009, s. 33-90. Wojtkowiak Z. , Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne. Cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001, s. 17-31. Literatura pomocnicza: Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. Grzelewska D., Historia polskiej radiofonii w latach 1926-1989, w: Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001, 211-261. R. Wapiński, Historiografia dziejów najnowszych – jej stan obecny i potrzeby, w: Historia najnowsza jako przedmiot badań i nauczania, red. J. Maternicki, Warszawa 1990, s. 44-86. Szabaciuk M., Między źródłoznawstwem a technologią informacyjną – problematyka dokumentu elektronicznego w nauczaniu archiwistów i records managerów, w: Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Anusz, M. Szabaciuk, Lublin 2015, s. 333-340. Szczepański J., Zasady gromadzenia i naukowego użytkowania dokumentów pamiętnikarskich, „Pamiętnikarstwo Polskie”, nr 4, 1972, s. 3-11. Tekst źródła. Krytyka. Interpretacja, red. B. Trelińska, Warszawa 2005, s. 413-422. Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce. Materiały z sympozjum w Uniwersytecie Jagiellońskim dnia 21-22 października 1993 roku profesorowi Zbigniewowi Perzanowskiemu przypisane, Kraków1995. Wojtkowiak Z., O klasyfikacji i interpretacji pamiętników (Uwagi i propozycje), „Studia Źródłoznawcze”, t. 25, 1980, s. 163-177. Zamorski K., Uwagi o pamiętnikach jako źródle poznania poglądów szlachty na wieś galicyjską, „Acta Unioversitatis Lodziensis. Folia Historica”, 13, 1983, s. 165-173. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AZD1-W13: Zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania; AZD1-W14: Zna i rozumie metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badań archiwistyki i zarządzania dokumentacją; AZD1-U04: Potrafi rozpoznawać różnego rodzaju źródła będące przedmiotem badań archiwistyki, a także szeroko rozumianych nauk humanistycznych i społecznych; AZD1-U05: Potrafi posługiwać się krytyką zewnętrzną i wewnętrzną źródeł historycznych. Potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena dostateczna: Student zna podstawowe kryteria podziału źródeł historycznych oraz zasady ich krytyki zew. i wew. Ocena dobra: Student zna i rozumie metody analizy i interpretacji źródeł będących przedmiotem badań archiwistyki i zarządzania dokumentacją. Ocena bardzo dobra: Student zna i prawidłowo identyfikuje typy i formy dokumentacji oraz sposoby ich powstawania; potrafi rozpoznawać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla historii z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym; potrafi przeprowadzić edycję źródła historycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Gliński | |
Prowadzący grup: | Waldemar Gliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów klasyfikacją źródeł, z zasadami krytyki zewnętrznej i wewnętrznej, z typowymi źródłami XIX i XX-wiecznymi wytwarzanymi przez administrację państw zaborczych oraz okupantów - niemieckiego i sowieckiego. Studenci zapoznają się z podstawami edytorstwa źródeł, a także z technologią cyfrową w badaniach historycznych. |
|
Pełny opis: |
1. Historia nowożytna i najnowsza w systemie periodyzacji dziejów. 2. Źródło historyczne – pojęcie i klasyfikacja. Krytyka źródła historycznego. 3. Krytyka XIX-wiecznych źródeł urzędowych na przykładzie raportów urzędowych Królestwa Kongresowego oraz materiałów Rosyjskiego Państwowego Archiwum Historycznego w Sankt Petersburgu. 4. Krytyka materiałów archiwalnych wytworzonych przez niemiecki i sowiecki aparat bezpieczeństwa. 5. Pamiętnik jako źródło historyczne. 6. Beletrystyka jako źródło historyczne. 7. Materiały fonograficzne jako źródło historyczne. 8. Technologia cyfrowa w badaniach historycznych. 9. Edytorstwo źródeł historycznych XIX-XX w. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ihnatowicz I. , Źródła do historii XIX i XX wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. 19, 1974, s. 1-13. Kürbis B., Metody źródłoznawcze wczoraj i dziś, , „Studia Źródłoznawcze”, t. 24, 1979, s. 83-96. Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze”, t. 1, 1957, s. 3-52. Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i na początku XX wieku https://rcin.org.pl/dlibra/publication/24489/edition/12551/content (dostęp 10.02.2020r.) Topolski J., Rozważania o teorii źródeł historycznych, w: W kręgu historii historiografii i polityki, Łódź 1997, s. 9-19. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009, s. 33-90. Wojtkowiak Z. , Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne. Cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001, s. 17-31. Literatura pomocnicza: Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. Grzelewska D., Historia polskiej radiofonii w latach 1926-1989, w: Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001, 211-261. R. Wapiński, Historiografia dziejów najnowszych – jej stan obecny i potrzeby, w: Historia najnowsza jako przedmiot badań i nauczania, red. J. Maternicki, Warszawa 1990, s. 44-86. Szabaciuk M., Między źródłoznawstwem a technologią informacyjną – problematyka dokumentu elektronicznego w nauczaniu archiwistów i records managerów, w: Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Anusz, M. Szabaciuk, Lublin 2015, s. 333-340. Szczepański J., Zasady gromadzenia i naukowego użytkowania dokumentów pamiętnikarskich, „Pamiętnikarstwo Polskie”, nr 4, 1972, s. 3-11. Tekst źródła. Krytyka. Interpretacja, red. B. Trelińska, Warszawa 2005, s. 413-422. Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce. Materiały z sympozjum w Uniwersytecie Jagiellońskim dnia 21-22 października 1993 roku profesorowi Zbigniewowi Perzanowskiemu przypisane, Kraków1995. Wojtkowiak Z., O klasyfikacji i interpretacji pamiętników (Uwagi i propozycje), „Studia Źródłoznawcze”, t. 25, 1980, s. 163-177. Zamorski K., Uwagi o pamiętnikach jako źródle poznania poglądów szlachty na wieś galicyjską, „Acta Unioversitatis Lodziensis. Folia Historica”, 13, 1983, s. 165-173. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Gliński | |
Prowadzący grup: | Waldemar Gliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych. 15 godzin: indywidualna lektura wskazanych tekstów. 15 godzin: przygotowanie edycji wskazanych źródeł archiwalnych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów klasyfikacją źródeł, z zasadami krytyki zewnętrznej i wewnętrznej, z typowymi źródłami XIX i XX-wiecznymi wytwarzanymi przez administrację państw zaborczych oraz okupantów - niemieckiego i sowieckiego. Studenci zapoznają się z podstawami edytorstwa źródeł, a także z technologią cyfrową w badaniach historycznych. |
|
Pełny opis: |
1. Historia nowożytna i najnowsza w systemie periodyzacji dziejów. 2. Źródło historyczne – pojęcie i klasyfikacja. Krytyka źródła historycznego. 3. Krytyka XIX-wiecznych źródeł urzędowych na przykładzie raportów urzędowych Królestwa Kongresowego oraz materiałów Rosyjskiego Państwowego Archiwum Historycznego w Sankt Petersburgu. 4. Krytyka materiałów archiwalnych wytworzonych przez niemiecki i sowiecki aparat bezpieczeństwa. 5. Pamiętnik jako źródło historyczne. 6. Beletrystyka jako źródło historyczne. 7. Materiały fonograficzne jako źródło historyczne. 8. Technologia cyfrowa w badaniach historycznych. 9. Edytorstwo źródeł historycznych XIX-XX w. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ihnatowicz I. , Źródła do historii XIX i XX wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. 19, 1974, s. 1-13. Kürbis B., Metody źródłoznawcze wczoraj i dziś, , „Studia Źródłoznawcze”, t. 24, 1979, s. 83-96. Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze”, t. 1, 1957, s. 3-52. Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i na początku XX wieku https://rcin.org.pl/dlibra/publication/24489/edition/12551/content (dostęp 10.02.2020r.) Topolski J., Rozważania o teorii źródeł historycznych, w: W kręgu historii historiografii i polityki, Łódź 1997, s. 9-19. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009, s. 33-90. Wojtkowiak Z. , Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne. Cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001, s. 17-31. Literatura pomocnicza: Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. Grzelewska D., Historia polskiej radiofonii w latach 1926-1989, w: Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001, 211-261. R. Wapiński, Historiografia dziejów najnowszych – jej stan obecny i potrzeby, w: Historia najnowsza jako przedmiot badań i nauczania, red. J. Maternicki, Warszawa 1990, s. 44-86. Szabaciuk M., Między źródłoznawstwem a technologią informacyjną – problematyka dokumentu elektronicznego w nauczaniu archiwistów i records managerów, w: Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Anusz, M. Szabaciuk, Lublin 2015, s. 333-340. Szczepański J., Zasady gromadzenia i naukowego użytkowania dokumentów pamiętnikarskich, „Pamiętnikarstwo Polskie”, nr 4, 1972, s. 3-11. Tekst źródła. Krytyka. Interpretacja, red. B. Trelińska, Warszawa 2005, s. 413-422. Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce. Materiały z sympozjum w Uniwersytecie Jagiellońskim dnia 21-22 października 1993 roku profesorowi Zbigniewowi Perzanowskiemu przypisane, Kraków1995. Wojtkowiak Z., O klasyfikacji i interpretacji pamiętników (Uwagi i propozycje), „Studia Źródłoznawcze”, t. 25, 1980, s. 163-177. Zamorski K., Uwagi o pamiętnikach jako źródle poznania poglądów szlachty na wieś galicyjską, „Acta Unioversitatis Lodziensis. Folia Historica”, 13, 1983, s. 165-173. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Waldemar Gliński | |
Prowadzący grup: | Waldemar Gliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | 30 godzin: udział w zajęciach konwersatoryjnych. 15 godzin: indywidualna lektura wskazanych tekstów. 15 godzin: przygotowanie edycji wskazanych źródeł archiwalnych. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów klasyfikacją źródeł, z zasadami krytyki zewnętrznej i wewnętrznej, z typowymi źródłami XIX i XX-wiecznymi wytwarzanymi przez administrację państw zaborczych oraz okupantów - niemieckiego i sowieckiego. Studenci zapoznają się z podstawami edytorstwa źródeł, a także z technologią cyfrową w badaniach historycznych. |
|
Pełny opis: |
1. Historia nowożytna i najnowsza w systemie periodyzacji dziejów. 2. Źródło historyczne – pojęcie i klasyfikacja. Krytyka źródła historycznego. 3. Krytyka XIX-wiecznych źródeł urzędowych na przykładzie raportów urzędowych Królestwa Kongresowego oraz materiałów Rosyjskiego Państwowego Archiwum Historycznego w Sankt Petersburgu. 4. Krytyka materiałów archiwalnych wytworzonych przez niemiecki i sowiecki aparat bezpieczeństwa. 5. Pamiętnik jako źródło historyczne. 6. Beletrystyka jako źródło historyczne. 7. Materiały fonograficzne jako źródło historyczne. 8. Technologia cyfrowa w badaniach historycznych. 9. Edytorstwo źródeł historycznych XIX-XX w. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ihnatowicz I. , Źródła do historii XIX i XX wieku, „Studia Źródłoznawcze”, t. 19, 1974, s. 1-13. Kürbis B., Metody źródłoznawcze wczoraj i dziś, , „Studia Źródłoznawcze”, t. 24, 1979, s. 83-96. Labuda G., Próba nowej systematyki i nowej interpretacji źródeł historycznych, „Studia Źródłoznawcze”, t. 1, 1957, s. 3-52. Projekt instrukcji wydawniczej dla źródeł historycznych XIX i na początku XX wieku https://rcin.org.pl/dlibra/publication/24489/edition/12551/content (dostęp 10.02.2020r.) Topolski J., Rozważania o teorii źródeł historycznych, w: W kręgu historii historiografii i polityki, Łódź 1997, s. 9-19. Topolski J., Wprowadzenie do historii, Poznań 2009, s. 33-90. Wojtkowiak Z. , Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo. Źródła narracyjne. Cz. 1: Pamiętnik, tekst literacki, Poznań 2001, s. 17-31. Literatura pomocnicza: Dzieło literackie jako źródło historyczne, red. Z. Stefanowska, J. Sławiński, Warszawa 1978. Grzelewska D., Historia polskiej radiofonii w latach 1926-1989, w: Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001, 211-261. R. Wapiński, Historiografia dziejów najnowszych – jej stan obecny i potrzeby, w: Historia najnowsza jako przedmiot badań i nauczania, red. J. Maternicki, Warszawa 1990, s. 44-86. Szabaciuk M., Między źródłoznawstwem a technologią informacyjną – problematyka dokumentu elektronicznego w nauczaniu archiwistów i records managerów, w: Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach, red. M. Anusz, M. Szabaciuk, Lublin 2015, s. 333-340. Szczepański J., Zasady gromadzenia i naukowego użytkowania dokumentów pamiętnikarskich, „Pamiętnikarstwo Polskie”, nr 4, 1972, s. 3-11. Tekst źródła. Krytyka. Interpretacja, red. B. Trelińska, Warszawa 2005, s. 413-422. Tradycje i perspektywy nauk pomocniczych historii w Polsce. Materiały z sympozjum w Uniwersytecie Jagiellońskim dnia 21-22 października 1993 roku profesorowi Zbigniewowi Perzanowskiemu przypisane, Kraków1995. Wojtkowiak Z., O klasyfikacji i interpretacji pamiętników (Uwagi i propozycje), „Studia Źródłoznawcze”, t. 25, 1980, s. 163-177. Zamorski K., Uwagi o pamiętnikach jako źródle poznania poglądów szlachty na wieś galicyjską, „Acta Unioversitatis Lodziensis. Folia Historica”, 13, 1983, s. 165-173. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.