Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNHS-AZD-TI |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk Historycznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | AZD1_U03 AZD1_U11 AZD1_U12 |
Wymagania wstępne: | Podstawowe umiejętności dotyczące pracy z komputerem opanowane w trakcie nauki w szkole średniej. |
Skrócony opis: |
Technologie informacyjne jako część nauk pomocniczych historii. Zajęcia mają na celu zapoznanie i wyrobienie u studenta umiejętności korzystania narzędzi technologii teleinformatycznych, jako pomocy jego nauce, pracy badawczej. |
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne: omówienie tematyki zajęć i warunków zaliczenia. 2. Portale edukacyjne w internecie. 3. Archiwista w sieci- fora i portale historyczne. 4. Multimedialne encyklopedie. 5. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci 6. Biblioteki cyfrowe. 7. Archiwa w sieci. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci. 8. Muzea w sieci. 9. Wykorzystanie materiałów z internetu. 10. Publikowanie w sieci. 11. Prawo autorskie. 12. Edytor tekstu word. 13. Prezentacje multimedialne, cz. 1 14. Prezentacje multimedialne, cz. 2 15. Omówienie prac zaliczeniowych. Wystawianie ocen |
Literatura: |
B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, Bydgoszcz 2003. Elektroniczne publikacje w bibliotekach, pod red. Mari Kocójowa, Kraków 2002 Gliński Wiesław, Rybiński Henryk, Tworzenie i udostępnianie baz danych w sieci WWW, Warszawa 2004 Informacja elektroniczna a prawo autorskie, pod red. Stanisław Czajka, Warszawa 2000 Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie, pod red. Marcin Drzewiecki, Warszawa 2003. Niezgoda M, Haber L.H. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006 Sikorski W., ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, Warszawa 2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
AZD1_U03 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów AZD1_U11 - Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować informację z zakresu archiwistyki, z wykorzystaniem różnych źródeł i metod (w tym także archiwalnych baz danych) oraz formułować na tej podstawie własne opinie AZD1_U12 - Potrafi porozumiewać się ze z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, multimedialnych, ze specjalistami z nauk humanistycznych Ponadto student: EK 1: Posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne, oraz informatyczne zbiory danych. EK 2: Posiada wiedzę na temat archiwalnych baz danych EK 3: Posiada elementarną wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki EK 4: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki EK 5: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia Punkty 2 ECTS: 1. Udział w zajęciach. 2. Przygotowanie do zajęć, wykonanie prezentacja power-point oraz zadań w edytorze tekstu. Konsultacje na temat zagadnień poruszanych na zajęciach odbywają się na dyżurze (raz w tygodniu jedna godzina). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki dla osiągnięcia określonej oceny: na ocenę 2 (ndst.): EK 1: student nie posiada na poziomie operacyjnym wiedzy o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także nie zna repertoriów bibliograficznych, inwentarzy archiwalnych i bibliotecznych oraz informatycznych zbiorów danych. EK 2: Student nie posiada wiedzy na temat archiwalnych baz danych EK 3: Student nie posiada elementarnej wiedzy z zakresu metodologii archiwistyki EK 4: Student nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki na ocenę 3 (dst.): EK 1: student ma w stopniu podstawowym na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna w stopniu podstawowym repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne oraz informatyczne zbiory danych. EK 2: Student ma w stopniu podstawowym wiedzę na temat archiwalnych baz danych EK 3: Student ma w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki EK 4: Student w stopniu podstawowym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki na ocenę 4 (bd.): EK 1: student ma w stopniu dobrym na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna w stopniu dobrym repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne oraz informatyczne zbiory danych. EK 2: Student ma w stopniu dobrym wiedzę na temat archiwalnych baz danych EK 3: Student ma w stopniu dobrym wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki EK 4: Student w stopniu dobrym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki na ocenę 5 (bdb.): EK 1: student ma w stopniu bardzo dobrym na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym archiwisty, w tym na temat: najważniejszych czasopism naukowych, a także zna w stopniu bardzo dobrym repertoria bibliograficzne, inwentarze archiwalne i biblioteczne oraz informatyczne zbiory danych. EK 2: Student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę na temat archiwalnych baz danych EK 3: Student ma w stopniu bardzo dobrym wiedzę z zakresu metodologii archiwistyki EK 4: Student w stopniu bardzo dobrym potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować oraz uogólniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów z zakresu archiwistyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Paduch | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Paduch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Technologie informacyjne jako część nauk pomocniczych historii. Zajęcia mają na celu zapoznanie i wyrobienie u studenta umiejętności korzystania narzędzi technologii teleinformatycznych, jako pomocy jego nauce, pracy badawczej. |
|
Wymagania wstępne: |
Znajomość korzystania z internetu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ ZP
PT |
Typ zajęć: |
Zajęcia praktyczne, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Skoczeń | |
Prowadzący grup: | Marcin Skoczeń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Zajęcia praktyczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 23 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Helena Linn | |
Prowadzący grup: | Helena Linn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Technologie informacyjne jako część nauk pomocniczych historii. Zajęcia mają na celu zapoznanie i wyrobienie u studenta umiejętności korzystania narzędzi technologii teleinformatycznych, jako pomocy jego nauce, pracy badawczej. |
|
Pełny opis: |
Zakres tematyczny zajęć: 1. Zajęcia organizacyjne: omówienie tematyki zajęć i warunków zaliczenia. 2. Portale edukacyjne w internecie. 3. Archiwista w sieci- fora i portale historyczne. 4. Multimedialne encyklopedie. 5. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci 6. Biblioteki cyfrowe. 7. Archiwa w sieci. Dostęp do źródeł za pośrednictwem sieci. 8. Muzea w sieci. 9. Wykorzystanie materiałów z internetu. 10. Publikowanie w sieci. 11. Prawo autorskie. 12. Edytor tekstu word. 13. Prezentacje multimedialne, cz. 1 14. Prezentacje multimedialne, cz. 2 15. Omówienie prac zaliczeniowych. Wystawianie ocen |
|
Literatura: |
B. Boryczka, Praktyczny przewodnik po Internecie dla bibliotekarzy, Bydgoszcz 2003. Elektroniczne publikacje w bibliotekach, pod red. Mari Kocójowa, Kraków 2002 Gliński Wiesław, Rybiński Henryk, Tworzenie i udostępnianie baz danych w sieci WWW, Warszawa 2004 Informacja elektroniczna a prawo autorskie, pod red. Stanisław Czajka, Warszawa 2000 Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie, pod red. Marcin Drzewiecki, Warszawa 2003. Niezgoda M, Haber L.H. Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006 Sikorski W., ECDL. Podstawy technik informatycznych i komunikacyjnych, Warszawa 2009 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.